Verktøy til HD

User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Verktøy til HD

Post by Badboy »

De av dere som har lest et eller flere av mine innlegg vet allerede at jeg er helt nybegynner på Harley (og mc). Jeg har nå funnet ut at jeg må lage garasjen om til verksted (bilder kommer senere - er nesten ferdig!). Jeg kjøpte for en tid tilbake en veldig fint verktøysett laget av Hazet. Det var dyrt og fint, men jeg har lett etter det i hele huset og kjellern, men det er borte. Så jeg trenger et nytt. Jeg lurer på å kjøpte et sett fra Kamasa, dvs dette settet: http://www.jula.no/mekanikersett-98-deler-k4915p-033388" onclick="window.open(this.href);return false;. Er dette et greit utgangspunkt for å skru litt på min Sportster? Og hva må jeg ha i tillegg? Jeg tenker ikke det jeg trenger for å skru sykkelen i deler, men det jeg trenger for å få gjort enkle ting som å skru av eksosanlegget etc, speil etc. Et sted må en starte!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Verktøy til HD

Post by Jan-Ivar »

skal du skru Harley er du avhengig av tomme verktøy.
et godt pipe sett, ett fast nøkkel sett og kanskje noen leddnøkkler i tomme størrelser holder til de fleste jobbene.
legger man til ett sett med gode skrutrekkere, noen gode tenger og ett sett med unbraco nøkkler er mye gjort.

vet ikke hvordan det er med mekanikker erfaringen din, men en ting er sikkert man blir ikke mekanikkr over natta selv om man har kjøpt seg Harley Davidson. stort sett er det enkelt og srku på men en del jobber krever at du vet hva du driver med. så å spørre litt rundt og undersøke litt før man begynner er en gei måte å gå frem på.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Verktøy til HD

Post by Badboy »

Takker Jan-Ivar!

Glad jeg ikke trenger å være mekaniker for å kjøre HD! Tror settet jeg har referert til har tomme størrelser. Så da bør jeg komme et godt stykke fram. Har forresten en kompis som kan skru, så utgangspunktet bør være ok!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Verktøy til HD

Post by Assman »

Det er relativt enkelt å skru på en Harley-Davidson.
Det er også veldig enkelt å gjøre noe feil, så en ting som burte stå veldig høyt oppe på innkjøpslisten din er en servicemanual, Haynes, Clymer e.l., og en eller to momentnøkler (én stor og én liten).
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Verktøy til HD

Post by Jan-Ivar »

skal du ha en sikkelig verksted manuel kjøåper du en i fra Harley Davidson.

misforstå meg rett. det er overhode ikke vanskeligere å skru på Harley en noe annet så lenge man bruker hue å ser sin egen begrensning.
har selv med tiden lært at å bruke verksteds håndbøkene for å¨finne frem til hva man skal gjøre er en god ting.
gjør man litt forhånds researceh kan man få til det utroligste selv uten å faltisk kunne det man gjør.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Verktøy til HD

Post by TCB »

Delekatalogen til sykkelen er kjekk å ha, der er det mange "sprengskisser" og andre nyttige tegninger.
Og der finner du også delenummeret og hva dingsen heter når du skal bestille deler.

Og en tube Loctite er også greit å ha i verktøyskapet. :D
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Verktøy til HD

Post by chrissenator »

Din sykkel har behov for en del metrisk verktøy ikke bare tommer og torx husk 27torx.
Og litt blandet mm og tomme unbrako - overgangen til metrisk er langdryg :-)

Kjøp verktøy på biltemaet, det som har 10års garanti er plenty godtnok til garasjemekking. Er industrimekaniker av yrke og jeg har mye verktøy fra Hazet, Kamasa, biltema u name it og biltemas 10års garanti verktøy står ikke tilbake for noe av de andre merkene, og jeg bruker verktøyet mitt bortimot daglig og min eneste frykt for verktøyet mitt er Lariat, han kan få det meste til å se ut som spaghetti :err: :D

Kjøp deg en reperasjonsmanual, original fra HD er helt genial.

Som assman skriver, momentnøkkel er den beste investeringen du gjør - en liten 5-40+Nm og en stor 40-200+Nm spesielt viktig på en så ny bike med masse alu overalt..

Kamasa settet ser veldig bra ut, og til en fin pris med tomme og mm verktøy. Du kommer langt med det settet.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Verktøy til HD

Post by Badboy »

Takk alle sammen! Da går turen til både Jula og Biltema i morgen. Og momentnøkler og loctite er lagt til handlelisten! Så forresten at settet har torx 27!

Og gjenstår delekatalog og reparasjonsmanual!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Verktøy til HD

Post by Harlex »

TCB wrote:Delekatalogen til sykkelen er kjekk å ha, der er det mange "sprengskisser" og andre nyttige tegninger.
Og der finner du også delenummeret og hva dingsen heter når du skal bestille deler.

Og en tube Loctite er også greit å ha i verktøyskapet. :D
Finnes delekatalogen digitalt?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Verktøy til HD

Post by Coldman »

Harlex wrote:
TCB wrote:Delekatalogen til sykkelen er kjekk å ha, der er det mange "sprengskisser" og andre nyttige tegninger.
Og der finner du også delenummeret og hva dingsen heter når du skal bestille deler.

Og en tube Loctite er også greit å ha i verktøyskapet. :D
Finnes delekatalogen digitalt?
Javisst. Disse har.

Direktelink til 2008 Sportster her. Koster $15.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Verktøy”