Skinnsete tøft men lite praktisk?

User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by Harlex »

Skal ha nytt solosete nå til sesongen. Har sett på ymse også skinn. De er dyre men tøffe.
Hvordan er det med bruk og vedlikehold av slike skinnseter. Risikerer man svampeeffekt ved mye regn, misfarginger osv. ?

Er ute etter både gode og negative erfaringer samt tips til vedlikehold av slike mc-seter.
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by 276ccm »

Det kommer vel an på hva slags skinn som er brukt og hvordan det er behandlet. Det finnes jo vantett skinn feks, og det kan være forseglet i sømmene eventuelt på indersiden. Er det brukt vegetabilsk lær er faren for at det vil trekke litt større, men setter man det inn med lærfett og vokspolerer det funker det relativt bra.. vegetabilsk lær vil nok bare bli mørkere når det får vært i slola en stund.. sammen med slitasje fra skinnbukse og "fettete" fingre.. noe av den mørkere fargen (hvis det er farget) kan forsvinne noe.. litt avhengig av hvordan du behandler det.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by Harlex »

276ccm wrote:Det kommer vel an på hva slags skinn som er brukt og hvordan det er behandlet. Det finnes jo vantett skinn feks, og det kan være forseglet i sømmene eventuelt på indersiden. Er det brukt vegetabilsk lær er faren for at det vil trekke litt større, men setter man det inn med lærfett og vokspolerer det funker det relativt bra.. vegetabilsk lær vil nok bare bli mørkere når det får vært i slola en stund.. sammen med slitasje fra skinnbukse og "fettete" fingre.. noe av den mørkere fargen (hvis det er farget) kan forsvinne noe.. litt avhengig av hvordan du behandler det.
Formeninger om dette? :
http://www.saddlemen.com/store/index.ph ... ts_id=4681" onclick="window.open(this.href);return false;
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by 276ccm »

Jeg vil tro at dette er vanntett skinn. Du kan uansett imprignere det med lærfett som kun er laget av naturprodukter.. det eneste er sømmene ombittelitt vann vil trekke inn i foringen, men vil tro de har brukt vantett foring også. Behandler du det pent vil også fargen holde seg helt fint her. Liker du setet ville jeg slått til uten store bekymringer :-)
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by Harlex »

276ccm wrote:Jeg vil tro at dette er vanntett skinn. Du kan uansett imprignere det med lærfett som kun er laget av naturprodukter.. det eneste er sømmene ombittelitt vann vil trekke inn i foringen, men vil tro de har brukt vantett foring også. Behandler du det pent vil også fargen holde seg helt fint her. Liker du setet ville jeg slått til uten store bekymringer :-)
Takk for tilbakemeldinger... Jeg vurderer setet seriøst ja... Liker design men det som også er veldig viktig er komfort. I den forbindelse har jeg tro/håp i forhold til denne "gel-patenten" til saddleman-setene. Etter progressive fjæringer har ræven fått lide og ved nytt sete ønsker jeg ikke å forverre denne situasjonen.

En annen ting i forhold til saken: Er det lurt/gunstig/et poeng å trekke over et regntrekk ved kjøring i det verste regnværet?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
276ccm
Posts: 1463
Joined: 08 Mar 2010, 16:12

Re: Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by 276ccm »

Av det jeg har prøvd synes jeg bare det blir "glatt" og ubehagelig å sitte på.. orginal seter med sømmer har stått ute i øs pøs og bare blitt tørket av når oppholdet kommer uten at jeg har blitt våt særlig i baken :-) Er det god kvalitet vil du merke minimalt til dette tror jeg.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by Harlex »

Umulg å oppdrive det setet mer... :cry: :cry: :cry: Da blir det nok et litt mer ordinært et... :(
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by Toro »

Harlex wrote:Umulg å oppdrive det setet mer... :cry: :cry: :cry: Da blir det nok et litt mer ordinært et... :(
Hva med å modde en sal du har sjøl eller er du ut etter en sal med innsydde mønstre? . :)
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by Harlex »

Toro wrote:
Harlex wrote:Umulg å oppdrive det setet mer... :cry: :cry: :cry: Da blir det nok et litt mer ordinært et... :(
Hva med å modde en sal du har sjøl eller er du ut etter en sal med innsydde mønstre? . :)
Har ikke selv kompetanse til å modde en sal. Er/var i utgangspunktet ute etter noe spesielt som samtidig er lett å vedlikeholde og innehar en viss grad av komfort....
Det nærmeste jeg kommer nå er dette: http://www.saddlemen.com/store/index.ph ... ts_id=4682" onclick="window.open(this.href);return false;

Men jeg er ikke sikker på om den er rå nok til at jeg gidd å betale det ekstra det koster for dekorsømmene....

Går muligens for dette nå:
http://www.jpcycles.com/product/803-219" onclick="window.open(this.href);return false;

Det positive her at det evt. kan kjøpes en passasjerpute med et ok design og tilsynelatende bra konfortnivå....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Skinnsete tøft men lite praktisk?

Post by Toro »

Etter min smak så var den første linken den stiligste salen, men skal en tenke praktisk så er den siste salen den beste :!:
01 Fat Boy stage 1 SEST
Post Reply

Return to “Styling og ekstrautstyr”