Kuk i Odal'n

Offisielle treff, runs og parties.
Post Reply
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Kuk i Odal'n

Post by Svima »

http://www.nomck.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Har lyst til å stikke opp dit en tur på fredagen for bl.a. å høre Rototiller spille, noen fler som skal dit ? Noen jeg kan "henge meg på"...?
/ Svima
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Kuk i Odal'n

Post by Harlex »

Dette navnet "Kuk i Odal`n...." Kan noen gi meg en rask forklaring på bakgrunnen for dette navnet? :lol: Mulig eg er dum men snakker man kuk som i pikk eller? :lol: :lol: :lol:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Kuk i Odal'n

Post by Svima »

Det er jeg også usikker på, men kjenner jeg odølinger rett så er det nok ikke noen vanskeligere forklaring enn det :mrgreen:
/ Svima
User avatar
EndeligHD
Posts: 78
Joined: 10 Mar 2010, 16:45

Re: Kuk i Odal'n

Post by EndeligHD »

Harlex wrote:Dette navnet "Kuk i Odal`n...." Kan noen gi meg en rask forklaring på bakgrunnen for dette navnet? :lol: Mulig eg er dum men snakker man kuk som i pikk eller? :lol: :lol: :lol:

Odal'n er jo et geografisk område sør i Hedmark fylke - bestående av kommunene Nord Odal og Sør Odal, og som grenser til kommunene Eidsvoll og Nes i Akershus fylke. For lenge siden - 100 år eller så kanskje, var det smått med jobb og den jevne odøling måtte ut av distriktet for å finne jobb. Gjerne som skogsarbeider, tømmerfløting eller annet kroppslig arbeid på steder som nordmarka, hadeland, finnskogen, østerdalen, romerike eller mjøstraktene. Det hadde seg da slik at å gå - eller i beste fall tråsykkel, var måten å ta seg frem på.
Det ble da til at man gjerne lå borte i uker og måneder i strekk - men etter sigende ikke odølingene. Når helga kom - og "rognposen" svulmet og "treet hardnet i sleggeskaftet" - var det bare å gi seg i vei hjemover til kjerringa.
Således skal dette ha gitt opphavet til utsagnet om at ikke noe sto som "kuken i odal'n", og det har siden blitt brukt som et uttrykk for noe som står støtt og stødig.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Kuk i Odal'n

Post by Erlend »

Nemlig. Litt lenger sørover er man litt mindre grove i kjeften og har der endt opp med uttrykket "står som en påla". Betydningen er vel den samme.
Keep the rubber side down!
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Kuk i Odal'n

Post by Harlex »

Takk for oppklarende svar.... Håper "rognposene" ikke er fullt så sprengte nå mer da... :) :kryss: Det kan i verste fall bli plagsomt for dem som ikke har kommet for kuk men derimot alkoholholdig drikke og god musikk..... :fest: Det gjelder vel de fleste vil jeg anta.. :lol: :lol: :lol:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
EndeligHD
Posts: 78
Joined: 10 Mar 2010, 16:45

Re: Kuk i Odal'n

Post by EndeligHD »

Erlend wrote:Nemlig. Litt lenger sørover er man litt mindre grove i kjeften og har der endt opp med uttrykket "står som en påla". Betydningen er vel den samme.
Når på fredag spiller dere?
Tror det kanskje bare blir en dagstur.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Kuk i Odal'n

Post by Erlend »

Dagstur er også tur. :) Vi går vel på rundt kl 23, tenker jeg.
Keep the rubber side down!
User avatar
Guffen
Posts: 626
Joined: 10 Mar 2010, 08:06

Re: Kuk i Odal'n

Post by Guffen »

http://www.nomck.no/main/treff.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Når man har fått scrollet helt ned og ser på treffmerkene fra tidligere, vil man nok ikke være i tvil om at kuk er kuk!
Post Reply

Return to “MC-treff”