Gnisselyd fra belte/ primær

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Dag Reinfjell
Posts: 23
Joined: 27 Sep 2010, 14:33

Gnisselyd fra belte/ primær

Post by Dag Reinfjell »

Hei.
Jeg sliter med et lite problem på min 2001 Softail Deuce, og lurer da på om det er noen her inne som kan komme med et godt tips i den anledning. Problemet mitt er at det kommer en gnisselyd fra primær eller beltet. Dette er ikke en metallisk lyd, og den høres kun når jeg kjører på motorbrems. F.eks ned en bakke på lavt gear, eller når jeg slipper gassen inn mot et vegkryss el. lign. Hvis jeg clutcher blir lyden borte. Lyden er mest fremtredende når sykkelen er kald og blir mer eller mindre borte når den blir varm.
Byttet drivbeltet i vinter i forbindelse med at jeg bygde om sykkelen, uten at lyden ble borte, så det er ikke selve beltet.
Fant heller ikke noe galt med primæren da jeg hadde den oppe. Med oppjekket sykkel sporer dessuten hjulet perfekt, med ca 2mm klaring til yttre flens på fremre pulley uansett hvilken vei jeg dreier hjulet. Er det noen her som har vært borti noe lignende?
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: Gnisselyd fra belte/ primær

Post by bobber-48 »

når du kjører på motorbrems, blir trans-belten slapp på "andre siden" dvs, den siden det normalt er trekk på.
beltestrammeren sitter på siden det blir stramming på og blir da utsatt for mer press/trykk enn under normal drift.
kan det være at nylonsleiden er noe slitt eller ikke smort?
Jeg ville sjekket dette.
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
User avatar
Dag Reinfjell
Posts: 23
Joined: 27 Sep 2010, 14:33

Re: Gnisselyd fra belte/ primær

Post by Dag Reinfjell »

Har tenkt litt på sleiden jeg også, men sleiden så helt fin ut den. Så heller ingen merker på metalldelene til strammingen. Men jeg hadde problemer med å oppnå foreskrevet stramming på primærkjeden. Syns dette var litt rart siden sykkelen bare var gått ca 16 000 km??
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”