keramikkbelegg.

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

keramikkbelegg.

Post by bobber-48 »

Er dette verdt prisen på stempel o.l. når man skal bygge ny motor?
http://www.ceramiccoating.no/hjem.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: keramikkbelegg.

Post by Lariat »

Muligt det men eg må si at det er ikke bare stemplene som betyr noe når det gjelder temperatur , men det er sikkert gode greier .
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: keramikkbelegg.

Post by bobber-48 »

det står at man da kan kjøre med magrere blanding, men vil ikke det bare flytte temperatur-problemer til et annet sted?
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: keramikkbelegg.

Post by Sandman »

Har sendt dem en frespørsel på coating av eksosanlegget på Deucen. ar lyst på blått eksosanlegg, og det kunne de fikse. Venter på tilbakemelding om hva det koster. :D
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: keramikkbelegg.

Post by DaddyCool »

Sandman wrote:Har sendt dem en frespørsel på coating av eksosanlegget på Deucen. ar lyst på blått eksosanlegg, og det kunne de fikse. Venter på tilbakemelding om hva det koster. :D
Hold oss oppdaterte, fint å vite pris på jobber som dette.
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: keramikkbelegg.

Post by Lariat »

Ja vist f- har en kjenning som prøvde å sveise på den keramiske lakken uten å slipe først sveisen ble avist det er kanonbra greier på eksosrør sterkt som fy
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: keramikkbelegg.

Post by Sandman »

Pris for coating av eksos kommer på 2000,- + mva. Synes ikke det var noen ublu pris med tanke på at jeg skal ha det i blått og at dette er vanskelig å få tak i nytt. Sandblåsing kommer utenom, men der har jeg en kompis som gjør det gratis. Så 2500,- + frakt synes jeg er en grei pris. :D
Så da blir det blått eksosanlegg på meg til neste sesong. :D
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: keramikkbelegg.

Post by DaddyCool »

Jøss, det var som du sier ikke en gal pris. Hmmm, her må det vurderes....
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: keramikkbelegg.

Post by chrissenator »

bobber-48 wrote:Er dette verdt prisen på stempel o.l. når man skal bygge ny motor?
http://www.ceramiccoating.no/hjem.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det virker litt lurium 2000 GPX hele påstanden.
Klarer du å lede bort mue varme fra stempel vil det ikke lenger stå i forhold til sylinder som er neste til å overføre varme ut og vekk fra motoren. Et eksosanlegg har fordeler av å holde temperaturen høy på innsiden mtp å lede eksos ut, ellers finner jeg det underlig at feks Ferrari Lamborghini BMW Mercedes ol IKKE bruker keramisk belegg i sine F1 maskiner - var det noe mer enn teoretiske gevinster så er F1 industrien første til å benytte ny teknologi.

Påstand: I forbrenningskammer du vil bruke varmen som genereres ved forbrenning til å presse ned stempelet i stedet for å gå ut i omkringliggende flater.
1. Det er trykket P etter forbrenning som presser stempelet ned - ikke varme.
2. Det er termodynamisk essensielt å lede mest mulig varme ut i gasser, resterende varme som avgies til stempel, sylinder og topp er tilpasset legeringer og oljespesifikasjon. Det er også viktig å ta hensyn til metall i stempel og sylinderens egenskaper ifbm varme og bevegelse - endres varme egenskapene til stempelet vesentlig vil det påvirke forhold til stempelringer og sylindervegg, teoretisk superdupert men lite praktisk.

Påstand: Å kunne bevege og styre varme er av enorm betydning. Overdreven temperatur kan føre til metall trøtthet, kokende væsker, skade metall, redusere elektrisk virkningsgrad og en rekke andre problemer.

1. Termisk dispergering er iberegnet og kalkulert inn motorens konstruksjon, endres forholdene ulikt vil det ikke utgjøre noe positivt men tvert i mot vil en få en ubalanse i termikken og det er normalt skadelig for en motor. Teorien er veldig god og i seg selv og utrolig effektiv, forutsatt at alle impliserte komponenter har samme behandling - coating på stempler alene er å generere et problem.
2: Overdreven temperatur er forårsaket av en feil, å løse feilen med coating er hull i hodet.
Finner vi årsaken til høy temperatur så løses dette ved å reparere feilen, begynner en å coate div for å få ned temperaturen så har man ikke løst problemet men lagt til en ny faktor og enda en feilkilde.


Påstand: Tørr Film Smøremidler
Også kjent som ”solid film” smøremidler, gir en smørefilm som reduserer friksjonen, hemmer riving og skjæring og kan i noen tilfeller hjelpe til å spre varmen. Utseendet er koksgråd og de er glatte og gir en ekstremt lav friksjonskoeffisient.

De to viktigste komponentene er bindemiddel og smøre ingredienser. Uten et godt bindemiddel vil belegget ikke holdes på plass, og vil bare kaldt flyte eller løsne i drift. Lignende belegg med samme pigmentene men forskjellige bindemiddel kan vise en stor variasjon i bærekraftig evner, fra 100 000 psi til over 350 000 psi. Pigmentene bestemmer den faktiske smørepotensialet. PTFE, som et eksempel, er oppført med laveste friksjonskoeffisient (COE). Imidlertid under høy hastighet og høy belastning, vil COE av PTFE brytes, mens det av MOS2 (Moly) forbedres, inntil det er vesentlig bedre enn PTFE.
Det er derfor viktig at riktig stoff blir valgt.

En av de viktigste grunnene til å bruke tørr film smøring er å redusere friksjon, noe som kan gi mindre slitasje, gir lengre levetid og øker effekten pga mindre friksjon. En annen stor fordel er reduksjon av temperatur. Dette er spesielt viktig for deler som ventilfjærer. Her er pigmentetvalget veldig viktig for at varmen ikke skal bli ”fanget” inni delene. All lakk er ikke skapt like. Det er sterkt anbefalt at belegg som inneholder PTFE unngås i disse tilfellene.

1: Da kan vi konkludere med at oljen er overflødig =))
2: Det sies altså at tørr film kan overta overflate hinnen som smøring - en av oljens egenskaper er å binde seg i lange lenker og dekke overflatene maksimalt. PTFE sammen med motorolje er ikke så innmari genialt, det kan bli et stort problem om kjemiske egenskaper i oljen blir utfordret av PTFEens egenskaper.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”