Uling fra kasse.

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Uling fra kasse.

Post by Nostalgia »

Heisann

Aller først, sykkelen det gjelder er en 96' Heritage med 5-trinns kasse :)

Deretter problemet:
Jeg har lagt mer og mer merke til en lyd som jeg regner med kommer fra girkassen, da jeg hører den spesielt ved 1.gir og noe ved 2.gir. Lyden høres ut som en uling (nesten samme måte som gamle biler med usynkronisert kasse) som øker i frekvens etter som farten øker, og det er kun ved pådrag eller bremsing på gir. Sykkelen har nå gått 65.000km, og det var tatt service ved Lazy kort tid før jeg overtok den.
Har noen noe erfaring med hva som kan lage denne lyden? Kan det være jeg slipper unna med noe så billig som nye lagere? Eller kan det tyde på drevslitasje også?

Mvh Espen :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Uling fra kasse.

Post by Jan-Ivar »

kassene er ikke synkronisert på noen måte. en annen ting er at det er rett skårne drev i kassa. dete lager også ule lyder.

har du sjekket olje nivået i kassa?
har du sjekket strammingen på primærkjedet?
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Uling fra kasse.

Post by Nostalgia »

Har ikke sjekket oljenivået i kassa, regnet nesten med at det skulle vært gjort under servicen som ble foretatt på Lazy.
Samtidig ble også kjedet strammet, så det skal visstnok være bra.
Mulig ulingen er normal, men jeg syns ulingen bare har tiltatt ettersom jeg har brukt sykkelen nå på sensommeren.
Eksempelvis hører jeg ikke ulingen på sykkelen til samboeren (96' Fatboy med samme drivlinje).
Sykkelen lekker forøvrig ikke olje, så oljestanden burde da være som den var på servicen :s
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Uling fra kasse.

Post by Jan-Ivar »

bør kanskje sjekke olje nivået da. både på kasse og primær.
en service er ingen garanti for at ting er i orden til nete service.
om det er gjort på et merkeverksted er helelr ingen garanti for at mekanikkern har gjort jobben sin.
jobber selv som bilmekanikker å ha sett mye rart som er utført på en service. når det i tilegg er mennesker som utfører jobben
å det er menneskelig i gjøre feil er god nok grunn til å sjekke både olje nivå og ikke minst strammingen av primærkjedet.
hvordan er det bakre kjedet ut. må det smøres ofte?
hvordanser bakfelgen ut etter en kjøre tur wer den svart av olje og støv?
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Uling fra kasse.

Post by chrissenator »

Jan-Ivar wrote:bør kanskje sjekke olje nivået da. både på kasse og primær.
en service er ingen garanti for at ting er i orden til nete service.
om det er gjort på et merkeverksted er helelr ingen garanti for at mekanikkern har gjort jobben sin.
jobber selv som bilmekanikker å ha sett mye rart som er utført på en service. når det i tilegg er mennesker som utfører jobben
å det er menneskelig i gjøre feil er god nok grunn til å sjekke både olje nivå og ikke minst strammingen av primærkjedet.
hvordan er det bakre kjedet ut. må det smøres ofte?
hvordanser bakfelgen ut etter en kjøre tur wer den svart av olje og støv?
Skrev nesten det samme som deg, før jeg så ditt innlegg - er 101% enig med du Jan - Ivar og om jeg ikke husker helt feil så SKAL man sjekke nivåer uavhengig av service...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Uling fra kasse.

Post by Nostalgia »

Jobber som bilmekaniker selv, så vet hvordan det er :)
Men har noen noen korte tips om hvordan nivå på kasse og primær sjekkes?
Bakre kjede? Mener du mellom kasse og bakhjul, så kan jeg fortelle at jeg har reimdrift bakover :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Uling fra kasse.

Post by Coldman »

Er det noe lyd på tomgang - når den står i fri?
I så fall kan det være primærkjedet som er "for" stramt. På min (Twincam 96) er det automatisk stramming av primærkjedet. Strammingen skjer i trinn og jeg merker tydelig når strammeren har "hoppet" til neste trinn. Da "uler" primæren straks mye mer. Etter hvert blir ulinga svakere og svaker, og etter noen måneder (mange, mange km) blir den borte - helt til strammeren gjør et nytt hopp.

Jeg merker lyden på tomgang og i lave hastigheter (det er vel da man greier å høre noe som helst).

Men for all del... på din sykkel kan det selvfølgelig være noe helt annet.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Uling fra kasse.

Post by Jan-Ivar »

primærkassa her vel ett inspeksjonslokk omtrent midt på siden. her ser du rett inn på kjedet og kan sjekek om det er passe stramt og om det er olje i kassa.
girkassa har ett påfyllings ull på sykkelens venmstre side. her ser du også nivået på olje.
husk å rette opp sykkelen når su sjekekr nivået.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Uling fra kasse.

Post by Nostalgia »

Takker for tipsene :)
Fikk idag satt Mrs.D på jekk, så skal ned imorgen og fikle litt og sjekke litt oljer :)

Hvor sitter isåfal Carter-breather'n montert? :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
bobber-48
Posts: 220
Joined: 13 Mar 2010, 12:32

Re: Uling fra kasse.

Post by bobber-48 »

er belten din rett justert?
hvis denne ligger skjevt på /er slitt/er ny på gamle drev, hender det at den uler, og det kan høres ut som om det kommer fra gearkassen.
"ække no' som heter "BOLT ON""
-En vis mann.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”