Ny performance clutch til Sportster

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Ny performance clutch til Sportster

Post by Harlex »

Som de fleste andre som har økt effekten betydelig på sin 883 Sportster så har også jeg hatt problemer med sluring ved fullt gasspådrag i "middels" hastigheter. Clutchen min var ikke slitt men taklet rett og slett ikke den nye belastingen. Alskens forsøk på justeringer har mislykkes....
Valget falt på et BDL High performance extra plate kit. Forruten ekstra clutchlamell fulgte det med en ny kraftigere fjær.
http://www.energyoneclutches.com/pages.php?pageid=4
BTXP-12
Dette ble stormende jubel.
Merket det allerede på første "løsing." Sykkelen "kvapp" og jeg måtte være mer fintfølende med gassen enn normalt.
Jeg fant et egnet område og tok en 0-??? km/t Da smilte jeg rundt og tårene spratt. Denne lille testen avslørte at det ikke bare var ved høyt turtall i 3 og 4 gir sluringen tidligere kom. Men også i flere av girene og på lavere turtall en tidligere antatt.
Sykkelen akselererer kort sagt mye bedre.
Noe jeg var spent på var om clutchhandelen ville bli mye hardere ved skifting av fjær. Det var helt ubetydelig. Jeg kjenner iallefall ingen/svært liten forskjell.
Nok en gang takk til Chrissenator som hjalp til med monteringen av clutchen og det nye primærcoveret. Nå har jeg enda mer chrome å gnikke på :-/
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Ny performance clutch til Sportster

Post by chrissenator »

Det var kanon, gleder meg til jeg får ut den "berømte" spring platen og inn med ekstra lamell, skal se om jeg får tid i helgen :) Regner med at det blir betraktelig bedre clutch med 15% sterkere fjær og tre ekstra plater.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Ny performance clutch til Sportster

Post by Harlex »

Har lekt meg litt mer med den nye clutchen.... Den i kombinasjon med motoroppgraderingene har ført til at jeg kan løfte forhjulet ved akselerasjon.... Artig eller " vittig" som vi sier i Bergen......
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”