Spørsmål ang. S&S veiv og drevsats til cam/oljepumpe

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
zes
Posts: 18
Joined: 22 Jun 2011, 22:13

Spørsmål ang. S&S veiv og drevsats til cam/oljepumpe

Post by zes »

Hoihoi. Driver og fikler litt med sykkeln i vinter(øh.. skulle bare fikle litt, egentlig... bare ramma som står igjen gitt) og driver nå og montere motor igjen, og har nå støtt på et lite problem.

Har montert strokerveiv fra S&S, og måtte i den forbindelse skaffe meg en ny piniong drevsats(Konisk aksel på S&S veiva og rett aksel på den gamle). Drev og monterte sammen detta nå her istad, og ser ut til at jeg mangler en spacer eller en shims på akslingen? Når jeg strammer muttern på enden av akslingen helt inn til bunn av gjengene, er det fortsatt et mellomrom på ca 3,5mm mellom spacern og drevene, noe som gjør at drevet til oljepumpa, og spacern kan vandre fritt rundt på de 3,5mm, noe jeg antar ikke er helt kult.

Er det noen som har montert noe av dette før som har noen tips? Legger ved 2 bilder, et av alle delene som var i drevsatsen(som jeg har fått bekrefta fra leverandør at skal være alle delene) og et (dårlig) bilde av alt montert, hvor du kan se mellomrommet på akslingen.

Alle tips taes godt imot :)
Attachments
2013-12-07 17.20.15.jpg
2013-12-07 17.18.43.jpg
User avatar
zes
Posts: 18
Joined: 22 Jun 2011, 22:13

Re: Spørsmål ang. S&S veiv og drevsats til cam/oljepumpe

Post by zes »

Da løste det seg visst. Hadde sendt mail til S&S, men de svarer vanligvis ikke privatpersoner, men denne gangen gjorde de visst det :)
What you are seeing is correct. There should be a gap that allows the oil pump drive gear and spacer to walk on the shaft. This prevents the oil pump shaft from snapping off when you twist the throttle hard. Again, this is normal and by design.
jeg syns nå det var litt underlig, men det skal tydligvis være sånn :)
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Spørsmål ang. S&S veiv og drevsats til cam/oljepumpe

Post by tutte »

Så bra, men man kan aldri være for nøye.
Skiftet til K-kam på en B-18 engang det jeg ikke visste var at vi måtte bruke en foring fra den gamle kammen, vi fikk ikke bilen med den motoren på veien..
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
zes
Posts: 18
Joined: 22 Jun 2011, 22:13

Re: Spørsmål ang. S&S veiv og drevsats til cam/oljepumpe

Post by zes »

Nei, det er liksom sånn som ikke er helt lett å vite. Jeg leste "bruksanvisningen" som fulgte med S&S veiva, og der står det ingenting om at du må ha en annen drevsats, og når jeg fikk drevsatsen var det bare en liten pappeske med noen drev. På den orginale veiva satt jo alle drevene tight sammen, så hvordan skal folk vite at med S&S stil veiv så skal det være "slakke" der? *sukk* amerikanere.. "Some assembly may be required"
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”