Oljelekkasje fra 1997 EVO

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
bas2003
Posts: 42
Joined: 28 Sep 2012, 02:44

Oljelekkasje fra 1997 EVO

Post by bas2003 »

Har en venn med en 97 Fatboy med EVO motor. Har problemer med en oljelekkasje i området rundt tappeplugg til primær. Har byttet plugg og pakning til primær, men har fortsatt lekkasjen. Står sykkelen rolig med motor i gang, er det ingen lekkasje, bare etter å ha kjørt en stund, og så parkere sykkelen, som en kan se lekkasje. Det drypper da en 3-4 dråper på bakken og så drypper det ikke mer, før neste gang sykkelen er i bruk? Men det er vanskelig å se hvor opprinnelsen til oljen kommer fra, da dette kan spre seg over et stort område nåe en kjører sykkelen.
Er der noen simring eller lignende bak clutchen, på akselen som drivbeltet går på? Det kan se ut som lekkasjen kan komme fra dette området.
Eller er det noen overtrykks ventil eller slange fra motor eller gir, som avgir olje rundt området til primær tappepluggen?
Noen som har vært borte i et tilsvarende problem?
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Oljelekkasje fra 1997 EVO

Post by tutte »

Min -89 EVO legger også igjen noen dråper, jeg tror min lekkasje stammer fra girkassa sin utgående aksling's simmerring.
Men om det er det samme hos deg, vet jeg ikke.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Oljelekkasje fra 1997 EVO

Post by Per-øivind »

Det sitter simring på baksiden av inner primæren. Det er også simring på utgående aksel fra girkassa, er som regel denne som blir slitt og gir lakkasje. Om han ikke har en repbok kan dere søke nettet etter info.
User avatar
bas2003
Posts: 42
Joined: 28 Sep 2012, 02:44

Re: Oljelekkasje fra 1997 EVO

Post by bas2003 »

Vi fant feilen. Heldigvis var det bare en bagatell. Vi hadde nok fått litt mye olje på gearkassa, fyllte 0.7 liter, men hadde nok ikke fått ut all gammel olje. Dermed spyttet den ut litt gjennom vent. slangen fra gearkasse, litt etter litt, når trykket ble høyere. Vi tappet 2 dl fra gearkasse, og ingen lekkasje etter det.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Oljelekkasje fra 1997 EVO

Post by Per-øivind »

He he, fort gjort. Godt det ordnet seg da.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”