S&S T111 versus T124

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
ulfhalvo
Posts: 2
Joined: 09 Aug 2014, 12:39

S&S T111 versus T124

Post by ulfhalvo »

Hei.
Jeg har bestemt meg for å bytte motor til vinteren.
Det blir nok mest sannsynlig en S&S T111 eller T124 LB motor (for twin cam ramme)
Jeg har noen veldig gode tilbud på T124 motorer med throttle body og tenning som matcher MM EFI opplegget på sykkelen (2000 RK TC)
Kan vel si jeg var helt klar, men så begynner jeg å studere bensinforbruk, dreiemoment etc, og sitter litt igjen med følelsen at T124 (som gutten i meg vil ha), kanskje er litt overkill da både fartsgrenser og ikke minst veistandard her er optimal for en maskin som vel strengt talt er bygget for turtall mer en dreiemoment.. Litt redd kjøring i norske 70, 80 & 9 soner ikke vil realisere potensialet i en T124 maskin, heller kanskje sote ned hele maskineriet...
Derfor er jeg litt tilbake på det at en T111 maskin, litt mindre slaglengde og en helt annen dreiemoment/HK profil kanskje vil være et sikrere valg om jeg lar touring delen av meg bestemme...
Spør derfor, er det andre medlemmer her på forumet som har erfaring å bidra med i forhold til de to S&S T modellene... På godt og vondt.

#Ulf..
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: S&S T111 versus T124

Post by chrissenator »

Fordelene med en kraftigere motorprofil er mye smak og behag, noen får aldrig nok motor :-) Tvilsomt at du ender opp med å sote ned maskinen på noen måte med 124 kontra 111. En godt oppsatt 124 vil ikke akkurat sluke bensin men litt mer enn 111 går det men det er vel mer snakk om en hel/halv desiliter ekstra pr mil. Husk på et eventuelt salg så vil du nok ha litt mer potensiale med 124. Hadde selv valgt 124 og dreiemoment får du ikke nok av :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
ulfhalvo
Posts: 2
Joined: 09 Aug 2014, 12:39

Re: S&S T111 versus T124

Post by ulfhalvo »

Hehe. Ja, gutten i meg er helt på synk med deg "chrissenator".
Pratet litt med en kompis som har butikk "over there" og han mente også at med 585 kammene så ville heller ikke luggingingen som noen har opplevd som et problem på motoren med 600 kammer på lave turtall heller være noe problem.
Men som han også sier, smal og behag, begge er ordentlig dreiemoment monster, men T111 motoren er kjent for å vare lenger og kreve mindre vedlikehold..
Og det er vel ganske naturlig da, kompresjon og dreiemoment / HK kurve tatt i betraktning... Men igjen, motoren holder vel akkurat så lenge som du legger opp til selv.
Kjører du "drag" hele tiden blir vedlikeholdet og slitasjen deretter, uansett om det står T111 eller T124 på papirene.
Well, jeg får klø meg litt til i skjeggstubbene, heldigvis er ikke sesongen over enda og det er fremdeles litt tid for grubling....

#uh
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”