ikke start :-)
ikke start :-)
Sliter med å starte en 1990 softail.
Det er dårlig batteri, Men det er ikke det som er problemet.
Det virker som det er for mye komp??
Surkler litt i oljetanken.
Etter startforsøk legger den fra seg olje på gulvet.
Virker som det var trykk i oljetanken når jeg tok ut fyllelokket til oljetanken.
Kan den få olje inn i sylindrene??
Noen som har ide' rundt dette??
Tenner ikke i det hele tatt.......
Det er dårlig batteri, Men det er ikke det som er problemet.
Det virker som det er for mye komp??
Surkler litt i oljetanken.
Etter startforsøk legger den fra seg olje på gulvet.
Virker som det var trykk i oljetanken når jeg tok ut fyllelokket til oljetanken.
Kan den få olje inn i sylindrene??
Noen som har ide' rundt dette??
Tenner ikke i det hele tatt.......
Alt som sier Brooom er gøy....
Less is more, or is it??
Less is more, or is it??
- Per-øivind
- Posts: 467
- Joined: 10 Mar 2010, 21:10
Re: ikke start :-)
Jeg ville startet med nye plugger, fersk bensin, blåst reint luftfilter evt. renset det og fulladet batteri. Når sykkelen har stått en stund vil det komme litt olje ut av lufteslangen. Når du har gjort dette, sjekk at det er gnist på pluggene. Da burde du få start.
Re: ikke start :-)
Koble startkabler på batteri, ta ut pluggene, se om det er gnist samtidig som du tørner motoren slik at det kommer olje rundt i systemet. Se på pluggene om de har rett farve osv. Kjekk også bensintilførselen.
Re: ikke start :-)
Ikke vet jeg på EVO men shovelen har en liten tedens til å "fylle" seg opp i veiva etter å ha stått en stund, da "kaster den opp" ved oppstart på våren. Ellers så er det jo et tips å sjekke om breatheren står stilt riktig når det kommer til trykk i oljesystemet.
En Harley har brukt for MYE strøm er min erfaring, så vær sikker på at det ikke står på det, ellers så kan de være sære på bensinen så ny,fersk bensin er tingen samt sjekk av gnist.
En Harley har brukt for MYE strøm er min erfaring, så vær sikker på at det ikke står på det, ellers så kan de være sære på bensinen så ny,fersk bensin er tingen samt sjekk av gnist.
Live fast, Die hard
`57 W/Late shovel
`02 Buell X1
`01 Night train 1550
`02 Heritage Softail 1450
`57 W/Late shovel
`02 Buell X1
`01 Night train 1550
`02 Heritage Softail 1450
Re: ikke start :-)
De kan også vere at Bensinkran/forgasser ikkje er heilt tett. Slik at de renner bensin inn på sylinderen og ned i veiva. Då vil der bli for hard komp. pluss at tennpluggane er våta slik at den ikkje tender. Då må en ta ut pluggane og kjøre litt på startern for å få ut bensinen.
Også skifte olje vist der e for mykje . For då er den blandet ut med bensin.
Også skifte olje vist der e for mykje . For då er den blandet ut med bensin.
Re: ikke start :-)
Jeg bruker og tømme tanken for bensin ved vinterlagring, samtidig som en stenger oljen til motoren/pumpa slik at den ikke renner ned i veivhuset i løpet av vinteren.
Re: ikke start :-)
tøm tanken for gamelt drivstoff på med færsk suppe, fulllad batteriet ( bør ikkje gå under 10v ved start ( mål med multimeter ), digital tenning kutter under en vis spenning mener eg. plugger koster jo ingenting ( men du kan jo skjekke de du har først ), men eg holder en knapp på batteri i første omgang, er det dårlig så er det jo bare å få tak i et nytt et så tenker du ikkje mer på det på ihvertfall tre år ( koble fra om vinter, men best er jo vedlikeholdslader ) luftfilter, olje filter, ny olje ( husk ordentlig olje ), rett og slett normalt vedlikehold og sesong klargjøring..
lykke til....
lykke til....
Ride hard or stay home :D
Re: ikke start :-)
Når jeg tenker over det var den jo helt tom for bensin når den kom over dammen?
Kanskje bensin har rent ned. Men er vel ikke normalt at det renner rett igjennom forgasseren vel?
Ja finner det nok ut når jeg kommer hjem
Kanskje bensin har rent ned. Men er vel ikke normalt at det renner rett igjennom forgasseren vel?
Ja finner det nok ut når jeg kommer hjem
Alt som sier Brooom er gøy....
Less is more, or is it??
Less is more, or is it??
- TrueBeliever
- Posts: 66
- Joined: 09 Mar 2010, 20:32
Re: ikke start :-)
Bra innlegg nå tidlig på våren! Ikke bare HDsoftail som har bruk for disse tipsene. Dere er nok alle medskyldige i at jeg fikk start på sykkelen ved første forsøk etter å ha fulgt rådene deres (det gjorde jeg først etter en dag med knoting på egen hånd vel og merke...)
Live to Fight - Fight to Live
Re: ikke start :-)
Ja da fyran.
Skrudde ut pluggane og lot den svive LENGE.
Ga'n en lien dram, og der fyran tvert.
Så nå har det vært på tur med 9o modellen. Nydelig sykkel å kjøre faktisk bedre enn 98 modellen.
Mulig pga at jeg er en liten tass og det er stor tank ,tynt framdekk og framflyttersett på 98'n.
Fikk en "knirke" lyd rundt motoren etter 7-8 mil. Kan høres ut som den fiser litt i eksosen inne ved sylinderen??
Får forske litt imorgen. Lyden kommer når jeg vrir på gassen ved pådrag.
Ellers er alt TOPP :rort:
Skrudde ut pluggane og lot den svive LENGE.
Ga'n en lien dram, og der fyran tvert.
Så nå har det vært på tur med 9o modellen. Nydelig sykkel å kjøre faktisk bedre enn 98 modellen.
Mulig pga at jeg er en liten tass og det er stor tank ,tynt framdekk og framflyttersett på 98'n.
Fikk en "knirke" lyd rundt motoren etter 7-8 mil. Kan høres ut som den fiser litt i eksosen inne ved sylinderen??
Får forske litt imorgen. Lyden kommer når jeg vrir på gassen ved pådrag.
Ellers er alt TOPP :rort:
Alt som sier Brooom er gøy....
Less is more, or is it??
Less is more, or is it??