Beltdrive

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
Post Reply
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Beltdrive

Post by Erlend »

Jeg registrerer at det har vært populært å bygge med beltdrives i noen år, og i siste BigTwin har de trykket en produktguide som tar for seg de meste kjente leverandørene. Men de skriver ikke et ord om hvorfor man skal bygge med belt. Jeg er enig i at det ser gromt ut, men har det noen annen funksjon enn å se tøft ut? Finnes det noen klare fordeler med beltdrive framfor primærkjede? Følger det med noen ulemper? Og har bredden på beltet noe å si?
Keep the rubber side down!
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Beltdrive

Post by harleymann »

Dette er ikke lett å svare raskt på....

Hvorfor, tja for de fleste er det kun looken og ikke noen annen grunn.
For de som bygger med mye HK/stort volum så tåler de fleste beltdrive mer krefter enn orginal primærdrive.
Men der går mange i fella!! En del som bygger setter da på åpne beltdrive uten utvendig lagring av pullyene og da blir det ekstremt belasting på mainchaft og veiv lager.
Men for de som kjører orginal motor så holde det stortsett å kjøre uten lagring.

Ulempen kan være og er at du vil jo få en "klump" som henger ut på venstre side som går rundt. Dette liker ikke biltilsynet hvis den ikke er kapslet inn. I tillegg så vil åpenbelt på dekk bredder over 200dekk kunne føles at sykkelen er litt side tung.

Dekkbredder over 280dekk bør ha høyredreving av flere grunner og en av disse er at beltdriven skal komme så langt inn som mulig.

Bredden har ikke noe å si annen enn styrke.

Knut
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Beltdrive

Post by Coldman »

Interessant.
Er det farvel til kompensatoren?
Og hva med kløtsjen?

P.S. Jeg vurerer ikke å bytte til belte på primæren.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Beltdrive

Post by harleymann »

neida det er vel ikke det.

En annen fordel jeg glemte er jo at det fleste beltdriv kommer med kraftig alu plate som støtte opp kraftig mellom motor og girkasse. Men nok en gang dette behøves ikke på en orginal motor like mye som på en kraftig motor.

Ang kløtsjen, ikke helt sikker på hva du tenker på? Men hvis du tenker på kløtsjen som følger med på beltdrivene så funger jo disse som dem skal, men hvor bra kløtsje kan du få når en beltdrive koster fra 10.000kr og opp til 40.000kr.

Det som mange ikke tenker på ved å gå fra våt til tørr kløtsje er at kløtsjen høres ut som et lite knuseverk når du holder kløtsjen inne. Dette har blitt bedre, men BDL sine er ekstreme. Jeg har også bygge chopper med automat kløtsje i åpen belt løsning. Funka som faen det også

Knut
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Beltdrive

Post by Coldman »

Ok, jeg trodde at kompensatoren måtte vekk. Synes ikke jeg har sett den på syklene med åpent primærbelte. Den er kanskje "gjemt" inni den fremre pulleyen.

Kløtsj... Det jeg lurte på var om den måtte byttes. Og det virker det som. Kan vel ikke bare bruke en våkløtsj i friluft. :)
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Beltdrive

Post by Bernt »

Coldman wrote:Ok, jeg trodde at kompensatoren måtte vekk. Synes ikke jeg har sett den på syklene med åpent primærbelte. Den er kanskje "gjemt" inni den fremre pulleyen.

Kløtsj... Det jeg lurte på var om den måtte byttes. Og det virker det som. Kan vel ikke bare bruke en våkløtsj i friluft. :)
Når du skriver kompensatoren, mener du rykk utjevner. Det er ikke slikt på belt så langt jeg har registrert
User avatar
Gravene MC
Posts: 220
Joined: 09 Mar 2010, 21:40

Re: Beltdrive

Post by Gravene MC »

Ikke no rykkutjevner i min.. Trenger man flere begrunnelser enn at man synes det er steintøft??? :twisted:
Sitat, Albert Einstein: Hvis du ikke kan forklare en sak på en enkel måte, kan du ikke nok om saken!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Beltdrive

Post by Coldman »

Bernt wrote:
Coldman wrote:Ok, jeg trodde at kompensatoren måtte vekk. Synes ikke jeg har sett den på syklene med åpent primærbelte. Den er kanskje "gjemt" inni den fremre pulleyen.

Kløtsj... Det jeg lurte på var om den måtte byttes. Og det virker det som. Kan vel ikke bare bruke en våkløtsj i friluft. :)
Når du skriver kompensatoren, mener du rykk utjevner. Det er ikke slikt på belt så langt jeg har registrert
Rykkutjevner, ja. Det må jeg huske.
Compensator på engelsk... og da oversatte jeg litt direkte. :oops:
Men er det ikke en ulempe at den må kuttes ut?
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Beltdrive

Post by Bernt »

I tillegg så har en et oljeproblem mindre.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”