Hvilke dekk brukes?

Motor, primær, gear, belt/kjede og drev.
User avatar
Dude
Posts: 139
Joined: 03 Apr 2010, 13:47

Hvilke dekk brukes?

Post by Dude »

Hei, jeg er skal snart bytte dekk på fat bob, men litt usikker på ha som funker bra på den. Har kjørt på metzler i mange år, og fornøyd med dem, spesielt våt vei synes jeg de utmerker seg på. Nå er fat bob`n tyngre, og dere har sikkert prøvd noen forskjellige dekk.
Bytter de hos Lazyboyz regner jeg med, men de hadde stort sett ikke så mye forskjellig hørtes det ut til, originale HD-dekk visstnok, de vet jeg ikkenoe om, noen som har erfaring med det?

Alt mottas med takk ;)
Freedom is very expensive.....
`08 FXDF
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Hvilke dekk brukes?

Post by Hanlucky »

Jeg bruker http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/venom" onclick="window.open(this.href);return false; på min Softail Custom og er godt fornøyd med både slitestyrke og feste på våt og tørr vei.
Vet at det er noen som ikke er enig i det jeg mener her, men alle har sin type dekk som de sverger til, så her det vel bare og prøve seg frem.
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Dude
Posts: 139
Joined: 03 Apr 2010, 13:47

Re: Hvilke dekk brukes?

Post by Dude »

Ja, er vel mange meninger om dekk, så dette er vel litt som å spørre om hvor stor en fisk er ;)
Freedom is very expensive.....
`08 FXDF
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Hvilke dekk brukes?

Post by Erlend »

En fisk er på 1,2 kilo… ;)
Keep the rubber side down!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Hvilke dekk brukes?

Post by Coldman »

Harley har nå både Michelin og Dunlop under sine vinger.
På forrige sykkel hadde jeg Dunlop og Meteler. Sistnevnte syntes jeg "satt" bedre, men det var nok mest fordi de gamle Dunlopene var slitt og harde. En ting: 180 Dunlop er litt bredere enn 180 Metzeler.

Nå har jeg et 180 Dunlop Screamin Eagle bak. På min er det 160 som er standard, men dette er en spesialdekk... sitter som et skudd, men det virker som det slites ganske fort. Samma det... jeg kjøper Dunlop neste gang også, men det er nok mest fordi jeg vil ha 180. Var det ikke for det, hadde jeg nok kjøpt Metzeler hos http://www.motorsykkeldekk.com. Prisene er ferdig levert på døren.

Edit: Feilskrift i linken.
Last edited by Coldman on 16 May 2010, 10:41, edited 1 time in total.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Hvilke dekk brukes?

Post by Hanlucky »

Coldman wrote: http://www.notorsykkeldekk.com. Prisene er ferdig levert på døren.
Men hvor får du lagt om dekkene dine??
Og hva betaler du for omleggingen??

Her hjemme har Esso, Statoil og Shell begynt og ta seg betalt for og legge om dekk som ikke er kjøpt hos dem.
Det vil si at tidligere betalte man 2-300,- for omlegging men nå betaler du timespris da de må ta en mekaniker "ut" av verkstedet for og legge om dekkene dine...hvis du forstår...
Raskere enn sin egen.....
User avatar
pannechopper
Posts: 63
Joined: 06 May 2010, 23:15

Re: Hvilke dekk brukes?

Post by pannechopper »

Hanlucky wrote:
Coldman wrote: http://www.notorsykkeldekk.com. Prisene er ferdig levert på døren.
Men hvor får du lagt om dekkene dine??
Og hva betaler du for omleggingen??

Her hjemme har Esso, Statoil og Shell begynt og ta seg betalt for og legge om dekk som ikke er kjøpt hos dem.
Det vil si at tidligere betalte man 2-300,- for omlegging men nå betaler du timespris da de må ta en mekaniker "ut" av verkstedet for og legge om dekkene dine...hvis du forstår...

Hmmm da hadde jeg vurdert å kjøpt meg en liten omlegger for mc selv og tjent den fort inn når du må betale for en mekanikers tid,fy f..... det er så råtten gjort av de
Be a Man ride a Pan
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Hvilke dekk brukes?

Post by TCB »

Biltema selger en slik manuell dekkomlegger til MC.
Kjøpte en selv, og etter litt øvelse så gikk det greit.
Tror prisen var ca 600,-kr, hvis jeg ikke husker helt feil.
Kjøp også 2 , helst 3 lange dekkspaker og glidepasta.

Og vær forsiktig hvis du skal montere slange i dekket.
Det er veldig lett å lage hull i slangen.
Hvis du skal montere en ny slange, lønner det seg å fylle luft i den og la den stå et døgn.
Dette for at den skal få formen sin, og ikke krølle seg inni slangen.
Biltema selger også slanger til MC dekk, pris ca 100,-kr.

Er ikke sikker på hva timeprisen for en mekaniker på verksted er.
Men på Mercedes verkstedet betalte jeg 980,- kr timen, mulig at det også kom moms oppå denne prisen. :ikke:

Knut.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Hvilke dekk brukes?

Post by Coldman »

Hanlucky wrote:
Coldman wrote: http://www.motorsykkeldekk.com. Prisene er ferdig levert på døren.
Men hvor får du lagt om dekkene dine??
Og hva betaler du for omleggingen??

Her hjemme har Esso, Statoil og Shell begynt og ta seg betalt for og legge om dekk som ikke er kjøpt hos dem.
Det vil si at tidligere betalte man 2-300,- for omlegging men nå betaler du timespris da de må ta en mekaniker "ut" av verkstedet for og legge om dekkene dine...hvis du forstår...
Den gangen jeg kjøpte Metzeler fra motorsykkeldekk.com fikk jeg et dekkfirma her i Sandefjord til å legge om. Husker ikke hva de tok, men det var ikke mange kronene. Totalt ble det mye, mye billigere enn å la HD-forhandleren ordne saken.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Hvilke dekk brukes?

Post by tutte »

Har i mange år sverget til Metzler Marathon men siden jeg tøyer sesongen følte jeg at disse kunne virke litt glatte når det ble vått og kaldt. Prøver nå ut ett sett med AVON Venom X etter anbefaling fra en kjøreskolelærer som ikke bruker annet på sin Electra. Jeg er veldig fornøyd det eneste er kanskje at Metzler dekkene virket mere retningsstabile i høy fart +120 km/t.
Metzler dekkene holdt 20.000 km for bakdekk og 40.000 på framdekket,det ser ut til at AVON kanskje ikke holder fullt så lenge men det kan jeg ikke si helt sikkert enda. Begge er kvalitetsdekk mye bedre en de Dunlop som satt på når jeg kjøpte sykkelen.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Motor og drivverk”