Lekkasje i gaffel

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
User avatar
Sportsterhead
Posts: 3
Joined: 08 Jun 2010, 18:27

Lekkasje i gaffel

Post by Sportsterhead »

Har fått en lekkasje i venstre gaffelbein. Det er nok til at det kommer en flekk på bakken etter bruk, men når jeg tørker det bort og lar sykkelen stå i ro, drypper det ikke mer. Holder jeg inne bremsen og beveger demperen, kommer det et lag olje på øvre gaffelbein.

Det er ingen hakk på det øvre gaffelbeinet, så jeg antar at det er simmeringen som er slitt. (Eller heter det simringen?)

Har lest både verkstedmanual og forum, men finner ingen god beskrivelse på hvordan jeg skifter disse. Noen som har erfaringer og kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette?
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Lekkasje i gaffel

Post by kane »

1. Ta ut tappeskruene nederst på fjærbeina. Pump ut olja ved å holde inne forbremsen og trykke sammen demperene. Her kan det være greit å være 2 sånn at du ikke søler gaffelolje over hele gulvet + skoa dine... ;)
2. Jekk opp eller løft sykkelen i fronten, ta av hjulet.
3. Under / inni underbeinet finner du en unbracoskrue, denne fjerner du lettest med en muttertrekker.
4. Trekk opp mansjetten mellom over og underbeina og trekk underbeina av.
5. For å få ut de gamle simmerringene har jeg brukt litt forskjellige redskap som ikke var egnet til jobben som skrutrekkere (pass på aluminiumen i beina, den er ganske lett å lage skraper i hvis du blir for ivrig), syler (samme her) og litt forskjellige avtrekkere. Men det som fungerte best var å skru en treskru eller 2 nedi simmerringen og bruke dem til å trekke den ut med.
6. Når de vel er ute kan du godt rengjøre underbeina inni med litt brake cleaner og papir :)
7. Hvis du bare skal bytte ringene monterer du dem lettest med et lagermonteringssett men ei pipe i rette størrelsen gjør samme nytten. Rekylfri hammer med stort hode er perfekt å slå med med også her er det rom for kreativitet, stekepanne f.eks...
Også masse glatt; silikonspray, crc, flenstettning eller no sånt.
8. Monter tilbake alt (med mindre du kjøper et repsett til gaffelen for da bytter du resten av tettningen og ofte skruene i resten av gaffelen også, etter vedlagte beskrivelse) i motsatt rekkefølge.
9. Åpne påfyllingstapp/plugg/skruene (på enkelte modeller, prøv å holde haka di minst 10cm fra handa du bruker til å skru opp pluggene med for da det ikke er mer gjenger kommer fjæra ;) ) fyll opp med rett mengde gaffelolje i ønsket viskositet, skru igjen påfyllingene, sjekk at hjulet løper fritt, slipp ned sykkelen og sjekk at du har bremser og demping foran.
10. Ride on into the sunset :D
User avatar
Sportsterhead
Posts: 3
Joined: 08 Jun 2010, 18:27

Re: Lekkasje i gaffel

Post by Sportsterhead »

Takk for dette kane! Kunne ikke vært bedre! :)
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Lekkasje i gaffel

Post by chrissenator »

Utrolig bra oppskrift :winner:

Dette er seff sticky tråd...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
hd1450
Posts: 65
Joined: 14 Mar 2011, 06:14

Re: Lekkasje i gaffel

Post by hd1450 »

Hadde lekkasje i venstre gaffelben.
Tok en tlf. til HD-østfold. De skulle ha 4500,- for å bytte simmringer. :shock:

Gjorde jobben selv. Myyye penger spart.

Motto: prøv selv. Lettere en jeg trodde, på min Heritage. Trenger ingen spesialverktøy.

Her er det mye å spare :D
Post Reply

Return to “Chassis”