Hjulbygging

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Hjulbygging

Post by Assman »

Jeg har i flere måneder jaktet på felger til Duo Glide'n min og ga til slutt opp.
Jeg bestemte meg for å bestille nye felger og fant gode priser hos Debrix Cycles.
Men du verden så stor forskjell det var i pris på ferdige felger og umonterte felger.
Som den store gjerrigknarken jeg er bestemte jeg meg for å bestille umonterte felger for så å finne noen som kunne bygge dem for meg.
Mens jeg gikk å ventet på delene fant jeg ut at et av kapitlene i "Harley-Davidson Pan Head service manual" faktisk beskriver veldig bra hvordan man bygger felger. Så dumdristig som jeg er tenkte jeg at det da ikke kunne være noe galt i å prøve selv. Det værste som kunne skje var jo at jeg ikke fikk det til og måtte levere felgen til noen som kunne bygge det riktig.
Jeg kjøpte en hjulballanserer på Biltema og bygde et stativ til den av 2"x4" og satt i gang så fort delene kom.
deler.jpg
Jig.jpg
Å bygge felgen var ikke så vanskelig. Det var gjort på en time.
Så startet rettingen av felgen. Jeg gruet meg litt til dette da jeg forstod at det var denne prosessen som var det virkelig vanskelige.
Først måtte felgen rettes sideveis. Dette gjøres ved å stramme niplene på den siden av felgbanen man vil flytte felgbanen mot og slakke på niplene på motsatt side. Samtidig må man hele tiden passe på at felgbanen er sentrert i forhold til navet. Dette gikk overraskende greit. Så skulle felgen rettes slik at felgen blir rund. Dette gjøres ved å stramme niplene på begge sider av felgbanen der hvor felgbanen er for høy og slakke niplene der den er for lav. Så må man igjen sjekke om felgen fortsatt er rett sideveis. Toleransen er 0,5 mm. Dette var litt mer krevende, men jammen fikk jeg det til til slutt.
arbeid.jpg


Så etter kanskje to timer med justering frem og tilbake var felgen innenfor toleransene og jeg kunne si meg ferdig med den første felgen.
Da er det bare én igjen. Den vil nok gå noe raskere da jeg føler jeg har fått litt teken på det.
Jeg må si jeg er litt imponert over meg selv :err:
Særlig etter at de lo litt av meg i mekkeklubben da jeg fortalte jeg skulle prøve meg på hjulbygging.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
QuasiDemon
Posts: 77
Joined: 17 Mar 2011, 10:45

Re: Hjulbygging

Post by QuasiDemon »

Så bra! Tøft av deg å satse på å gjøre det selv. :D
I don't have a problem with God, it's the fanclub I can't stand!
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Hjulbygging

Post by tutte »

Bra for selvfølelsen slike prosjekt.Nå er det heller ikke noe problem å rette felgen i etterkant heller. :D
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
kakkarn
Posts: 45
Joined: 18 Mar 2010, 15:49

Re: Hjulbygging

Post by kakkarn »

Godt gjort å bygge opp et hjul så raskt første gang. Bygg gjerne opp bakhjulet slik at ventilen kommer på motsatt side av kjedet. Lykke til! :D
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Hjulbygging

Post by Assman »

kakkarn wrote:Godt gjort å bygge opp et hjul så raskt første gang. Bygg gjerne opp bakhjulet slik at ventilen kommer på motsatt side av kjedet. Lykke til! :D
Det står faktisk i manualen, så ja, ventilhullet er på motsatt side av kjedet :D
Livet er en dans på roser........barbeint
Post Reply

Return to “Chassis”