Ramme/Motor ID

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
SailorMan
Posts: 32
Joined: 03 Oct 2011, 22:30

Ramme/Motor ID

Post by SailorMan »

Hei,

Er fersk i dette forumet, valgte å registrere meg da det virker som det er litt folk her med peiling på HD.
Har ikke HD enda men holder nå på å anskaffe en.

Har snakket litt med selger å ramme nummer på denne sykkel er i bruk på en annen han har.
Motor er fra 1949 men nummer er i bruk på en annen sykkel her i landet.
Selger har papirer på att motoren er hans, er bare det att personen som han kjøpte motoren av enda ikke har registrert motorbytte, det vil jo si att når jeg skal ha motoren i mitt navn så vil jo denne stakkar karen som kjører på mitt motor nr få spørsmål fra biltilsynet :shock: ...

Men så har jeg lest att Harley ikke hadde ramme nummer før 1969, stemmer dette eller går dette bare for statene?
hadde håpt att jeg kunne slippe unna med bare motor nummer å `blank` ramme når jeg skulle vise sykkel før demontering å restaurering.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Ramme/Motor ID

Post by chrissenator »

Velkommen til forumet.

Kan ikke hjelpe deg særlig med dine spørsmål, men fortvil ikke - plutselig dukker det opp gode svar :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Ramme/Motor ID

Post by Assman »

Hei.

På en 1949 Harley er det motor som er identitetsbærer. Det var ikke rammenummer på syklene på denne tiden, så du trenger ikke bekymre deg for manglende rammenummer.
Det du heller burte bekymre deg over er at motornummeret har blitt tuklet med.
Biltilsynet tillater ikke at man flytter motornummer frem og tilbake mellom forskjellige sykler.
Hvordan vet du at motornummeret til den sykkelen du skal kjøpe egentlig hører til den sykkelen?
Det du snakker om å kjøpe her er en sykkel uten papirer og det er i realiteten en masse deler som er skrudd sammen.
Styr unna.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
SailorMan
Posts: 32
Joined: 03 Oct 2011, 22:30

Re: Ramme/Motor ID

Post by SailorMan »

Vet at Ramma som er brukt er en 55 mod, motoren er ikke tuklet med å har papirene i orden.
Tenkte att hvis jeg hadde en åpen dialog med biltilsyn att sykkel ville være ok da dette er samme ramme som den orginale som tilhører motor- sykkel skal settes tilbake i orginal stand.
User avatar
fossy
Posts: 20
Joined: 10 Mar 2010, 15:56

Re: Ramme/Motor ID

Post by fossy »

Hei, et spørsmål som er vesentlig. Har du registreringspapirer med skiltnummer og/eller understellsnummer på dette ?
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Ramme/Motor ID

Post by Assman »

SailorMan wrote:Vet at Ramma som er brukt er en 55 mod, motoren er ikke tuklet med å har papirene i orden.
Tenkte att hvis jeg hadde en åpen dialog med biltilsyn att sykkel ville være ok da dette er samme ramme som den orginale som tilhører motor- sykkel skal settes tilbake i orginal stand.
Hvis du møter opp på Biltilsynet med denne vil de jo se at, som du sier, en annen sykkel er registrert med denne identiteten.
Husk at det er motornummer som er identiteten på disse gamle syklene.
Rammenummer er uvesentlig.
Den sykkelen denne motoren kommer fra har nummeret fra din motor som identitet.
Når Biltilsynet oppdager dette vil de få helt paranoia og kalle inn begge syklene til visning. Det vil ikke hjelpe at du har åpen dialog med dem. Hva som skjer videre er vanskelig å spå, men hvis ikke begge syklene har separate identiteter og papirene i orden kan Biltilsynet avskilte en av dem og inndra papirene.
Hvis ikke alt er i orden med den sykelen du skal kjøpe så kjøper du deg problemer. Husk også på at du sikkert skal selge denne sykelen en dag og da kan du få problemer med og finne kjøper. Får du solgt den kan kjøper få problemer en gang i fremtiden og kreve å få kjøpet hevet.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
kakkarn
Posts: 45
Joined: 18 Mar 2010, 15:49

Re: Ramme/Motor ID

Post by kakkarn »

Frem tom. 1969 var det motornr. som var identitet. I ettertid finnes det noen unntak i USA med feks. salvagetitle eller reconstructed title hvor sykkelen har fått rammenummer. I Norge har enkelte biltilsyn krevd at id nummer skal stå på ramma og har da preget inn feks. motornr. på ramma. Da er det ramma som bærer identiteten.
Last edited by kakkarn on 05 Oct 2011, 13:08, edited 1 time in total.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Ramme/Motor ID

Post by Jan-Ivar »

finn deg heller ett annet prosjekt.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Ramme/Motor ID

Post by Erlend »

Om det går en godkjent og registrert sykkel med samme motornummer et eller annet sted, skal det antagelig mye til for å overbevise biltilsynet om at motornummeret egentlig er ditt. I mine ører høres det ut som om du er i ferd med å kjøpe deg et problem. Her kan det være på sin plass å ha dialogen med biltilsynet FØR du kjøper noe som helst. Selv ville jeg ikke brukt ei krone på dette prosjektet før jeg hadde det skriftlig fra biltilsynet at de vil la deg registrere mopeden når den er ferdig restaurert. Det er fryktelig surt å bruke tusenvis av kroner og hundrevis av timer på et prosjekt bare for å ende opp med en sykkel du hverken får lov til å kjøre eller kan selge i ettertid.

Caveat emptor, som de sier 'over there'.
Keep the rubber side down!
User avatar
SailorMan
Posts: 32
Joined: 03 Oct 2011, 22:30

Re: Ramme/Motor ID

Post by SailorMan »

Takk til alle for svar:),
Tenker jeg får selger til å scanne meg alle papirer å bilder av NO, får ta kontakt med biltilsyn før jeg tenker på å kjøpe.
Vil holde dere oppdatert på hvordan historien ender å hva gjengen bak skranken mener om saken.
Post Reply

Return to “Chassis”