Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Nostalgia »

Heisann!

Da var endelig årets sesong igang, og sykkelen har vært på veien med vinterens oppgraderinger friskt i minne :)
Hadde sterk tro på at jeg hadde funnet ut av en av mine store nemesis fra ifjor og at det var blitt tatt hånd om i vinter, men etter en tur i sentrums gater ble det klart at det ikke skulle være så enkelt....
Lyden dukker opp ved kjøring over skarpe ujevnheter, type fortauskanter og slikt, spesielt hvis jeg i tillegg bremser. Kommer som et "skranglende klank", litt vanskelig å forklare :oops: Og det kommer fra fronten, i nærheten av krone/tank.
Trodde selv det var kronelagrene da det var litt korrosjonskade på lagerbanene, og skiftet lagrene samt demperolje, og justerte opp krona etter boka.
Det kan faktisk kjennes ut i styret som om det er slakk i kronelagrene fortsatt når man bremser lett mens man kjører over ujevnheter. Noen som har erfaring med noen andre momenter å stramme krona etter enn hv boka foreskriver?

Alt av forslag og innspill er høyt verdsatt, holder på å bli sprø av slike unødvendige ulyder som er mer eller mindre ødeleggende for den totale kjøregleden :krysser:
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Toro »

Har du sjekket hjulagerene :?:
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Nostalgia »

Hei Toro :)
Ja, hjullagrene foran er nye, shimset og smurt opp :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Per-øivind »

Stell deg mot en vegg med fram hjulet og slipp clutchen sakte ut mens du holder på krona og kjenn om krona leer noe på seg. Eller jekk opp sykkelen og ta tak i begge beina og "røsk" litt i de, burde kjenne om det er noe slark der da. Jeg bruker bare å dra til sånn ca på justeringa, har fungert fint for meg etter det. Per-ø
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Toro »

Har du jekket opp sykkelen og prøvd å dra gaffelbeina att og fram for evt å kjenne dødgang :?:
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Nostalgia »

Jepp, har jekket opp sykkelen og kjent etter slakk i krone og hjullager. Kjennes 110% tight ut, men har ikke forsøkt å stille meg mot en vegg enda. Spennende forslag, for det kan jo godt være at slakken trenger sykkelens tyngde på seg for å vise seg.
Fikk en kollega på jobben til å holde forbrems inne og gynge sykkelen på fremdemperen istad, men den slags motstand gir ikke slakken og lyden jeg er ute etter. Den kommer først frem ved skarp dump, den type slag en tur ned en fortauskant eller veiskjøter kan gi.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Toro »

Da får vi "brainstorme" videre :!:
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Toro »

Kan det være bremseklossene som klakker :?: :!:
01 Fat Boy stage 1 SEST
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Coldman »

Det er klankelyd i min 08-modell også hvis jeg kjører over skarpe dumper/høl osv.
Lyden har vært der siden sykkelen var ny.
Jeg har helt nye hjullagre og nye styrelagre, samt at styrelagrene er juster ihht HDs såkalte fall away procedure. Ikkeno slakk eller noe. Tror det må komme fra selve fjeringa og opplegget inni nerbeina.
Har lest på andre fora at flere har registrert det samme ("front end clunck") både på SofTail og Dyna.

Det er en servicebulletin for enkelte modeller (http://www.box.com/shared/u4dzxv80ck) som går på bytting av en skive i styrehodet. Vet ikke om det gjelder din sykkel for disse bokstavgreiene for SofTail kjenner jeg ikke ærlig godt.

Her står det hvordan den skiftes: http://www.box.com/shared/al5adav786
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Jan-Ivar »

har dere sjekket lagerskålene i ramma.
hadde samme følelse og type lyd i min i fjor høst og fant ut at det rett å slett var styelager koppa som ikke satt skikkeig fast i ramma.
4 små sveisepunkt pr lagerkopp løste det problemet for min de
gjør som Per-Øivind sa, og legg en finger og kjenn om et er bevegselse mellom rammehode og lager kopper.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Chassis”