Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Nostalgia »

Toro wrote:Kan det være bremseklossene som klakker :?: :!:
Hadde en annen ulyd i forbindelse med den gamle caliperen, men den forsvant nå som jeg fikk på den nye caliperen i vinter.
Coldman wrote:Det er klankelyd i min 08-modell også hvis jeg kjører over skarpe dumper/høl osv.
Lyden har vært der siden sykkelen var ny.
l]
Tja, har kjørt softailen til dama som er samme årgang som min hvor det ikke er slik ulyd, så har et håp om at det faktisk lar seg ordne :)
Vi får holde hverandre oppdatert om vi klarer å finne ut noe :)
Jan-Ivar wrote:har dere sjekket lagerskålene i ramma.
hadde samme følelse og type lyd i min i fjor høst og fant ut at det rett å slett var styelager koppa som ikke satt skikkeig fast i ramma.
.
Lagerbanene til kronelagrene ble også byttet når jeg skiftet lagrene og nedre kronehalvdel, og de satt forholdsvis tight når jeg fikk slått den nedi igjen. Men selvfølgelig, det kan jo være momentet som oppstår med sykkelens vekt og gaffelens bevegelse avslører en aldri så liten bevegelse i lagerbanene. Hvis du har tid og lyst en dag hadde det vært spennende om du ville kjørt en liten runde med den for å kjenne om det er noe ala det du opplevde med din :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Nostalgia »

Coldman wrote: Det er en servicebulletin for enkelte modeller (http://www.box.com/shared/u4dzxv80ck) som går på bytting av en skive i styrehodet. Vet ikke om det gjelder din sykkel for disse bokstavgreiene for SofTail kjenner jeg ikke ærlig godt.

Her står det hvordan den skiftes: http://www.box.com/shared/al5adav786
Veldig godt forslag, men det er ikke samme kronen som jeg har desverre.. Men det står i monteringsanvisningen at det skal dras til med moment etter fall back-strammingen?
Tenkte selv jeg til uka skulle forsøkt å justere etter fall back-metoden først, og dra til litt til i tillegg for å se om det har noen innvirkning på klankelyden.
Var i garasjen tidligere idag og forsøkte å sette forhjulet mot veggen og clutche ut. Fikk da frem en liten versjon av klankelyden/følelsen, og det kjentes mistenkelig ut som kronelagret på toppen...
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Jan-Ivar »

har du etetr strammet forspennet på stryelagerene?
lagrene pleier å sette seg etetr litt tid å må etter strammes.prøvd det aller først.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Nostalgia »

Har ikke etterstrammet enda nei, men hvis det pleier å være nødvendig kan jo det være svaret på mine plager :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Nostalgia »

Noen erfaringer med hva som kan bli følgene hvis man strammer litt for hardt, annet enn at styret kan gå noe tregt?
Det er jo ikke akkurat noe turtall på de lagrene, så det vil jo ikke oppstå samme varmgang som ved et for tight strammet hjullager.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Qonrad »

Hvis du har hatt av framhjulet. Har du sjekket at framhjulsbolten er skyvd helt over så du får press på avstandshylsene på begge sider av hjullagerene.
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Nostalgia »

Qonrad wrote:Hvis du har hatt av framhjulet. Har du sjekket at framhjulsbolten er skyvd helt over så du får press på avstandshylsene på begge sider av hjullagerene.
Jupp, jeg dro til mutteren på skivesiden først før jeg dro til de to andre mutterene på overfallet til akselen på den andre siden. I tilfellet jeg ikke hadde fått gjort det riktig og ikke fått press på hjullagerene, ville jeg ikke da fått en merkbar sideslakk i hjulet? Alt kjennes 110% tight ut når jeg røsker i både hjul og gaffel, både i lengde- og sideretning :/
Men takk for forslaget :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Jan-Ivar »

Nostalgia wrote:Noen erfaringer med hva som kan bli følgene hvis man strammer litt for hardt, annet enn at styret kan gå noe tregt?
Det er jo ikke akkurat noe turtall på de lagrene, så det vil jo ikke oppstå samme varmgang som ved et for tight strammet hjullager.

for hartd gir deg treg styring og en vinglete sykkel.
varmgang blir det nok ikke såp det skal du ikke tenke på. du må nesten prøve deg frem. stram til litt og litt å sjekk om lyden blir borte
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Nostalgia »

Will do, skal gi tilbakemelding om eventuelle forandringer :)

God søndag!!! :)
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Frustrerende ulyd, tom for idéer..

Post by Coldman »

Vel, mine lagre og lagerskåler er nye. I tillegg er justeringa helt etter boka. Tror i alle fall ikke "min lyd" kommer fra krona. Høres ikke helt ut som det er metall mot metall heller. Det er ikke så godt å forklare lyden, men nå har sykkelen gått 53.000 med den lyden så da har jeg forsonet meg med den. Er egentlig bare med god fart i skarpe dumper at den slår til. Kommer antakelig til å sette inn progresseiver fjærer og da får jeg jo inspisert litt.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
Post Reply

Return to “Chassis”