Dempere

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
NUTS
Posts: 89
Joined: 22 Mar 2010, 22:48

Dempere

Post by NUTS »

Noen som kort kan fortelle meg fordelen/forskjellen på vanlig dempere og progressive? (bakdempere)
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Dempere

Post by Jan-Ivar »

progressvie demperer r drett å slett mer progressive.

pprogressive dempere er myke ved små bevegelser og blir stivere ved større bevegelse. dette gir en mye bedre og roligere demping
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Falken
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 151
Joined: 09 Mar 2010, 19:42

Re: Dempere

Post by Falken »

Jeg har det både foran og bak på Street Bobben min...og jeg vil anbefale det på det sterkeste...
Sykkelen ligger mye bedre på veien og er bedre å kjøre
Mvh
Falken
Street Bob 07

"Kjør pent, det finnes nok tullinger der ute..."
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dempere

Post by chrissenator »

Progressive foran er helt genialt, progressive bak er en helt annen sak, her bør du ta i betraktning fører og passasjer vekt og antat bagasje vekt - det er mange progressive bakdempere å velge mellom og mitt beste råd er at du setter deg inn i de forskjellige modellene til progressive FØR du slår til for de har et rimelig stort utvalg og får du noen som er for stive eller for myke er det bokstaveligtalt rævva.
Selv har jeg airshocks originale HD eller egentlig Shova samme som du finner også på Goldwing - kjøpte mine brukt fra USA og betalte under 1000 kr. De er helt suveren selv på en liten Sportster og jeg kan justere dem perfekt til solo/two up - stiv/myk og jeg har testet litt forskjellige progressive i tillegg til de jeg har hatt på sykkelen og airshocksene går progressive dempere en høy gang...


Les post 6++ http://www.hdforums.com/forum/sportster ... stock.html
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
NUTS
Posts: 89
Joined: 22 Mar 2010, 22:48

Re: Dempere

Post by NUTS »

Takk for det folkens. Kjører nå med standar dempere bak og foran. Har justert bakdemperene så stive jeg kan.Ved normal kjøring kunne jeg vel justert ned et hakk ,men når mor er med hender det att jeg bånner ved kraftig dumper. Største problemet er vel i høye hastigheter med godt nedlegg i høyre svinger. Er det en dump der (litt stor), så slår feste til eksosen nedi. Er liksom ikke like kult i neste høyre sving da. Så en annonse på på Finn på progressive dempere og tenkte,kansje det kunne være noe. Kjører V Rod. Noen tanker?
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Dempere

Post by Harlex »

Enig med chrissenator. Viktig å sjekke opp alternativer når det gjelder bak. Jeg har progressive foran og bak. Foran genialt, bak veldig bra og aldri mer "bunning" som med de originale. MEN: komforten ble rævva nærmest bokstavlig talt. Den minste lille hump kjennes lang oppi der du vet. Jeg løste problemet med et ny komfortabel sal med GEL og er godt fornøyd.
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Dempere

Post by kane »

Jeg må nesten henge meg på chrissenator her.
Jeg bytte fra orginale coilovers til luftdemper fra Road King og økte maks kjørelengde mellom stoppene med over 10 mil.
Det er litt spesielt da jeg har en gammel halebeinsskade som gjorde at 6-7 mil var max i et strekk med orginaldemper.
Nå er det røyksug og tankvolum som setter begrensningene ;)
User avatar
NUTS
Posts: 89
Joined: 22 Mar 2010, 22:48

Re: Dempere

Post by NUTS »

Da får jeg vel skjekke litt. Ser også nå at demperene på Finn er lavere enn de orginale. Takk for innfo/svar.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dempere

Post by chrissenator »

NUTS wrote:Da får jeg vel skjekke litt. Ser også nå at demperene på Finn er lavere enn de orginale. Takk for innfo/svar.
http://motors.shop.ebay.com/eBay-Motors ... cks&_rdc=1
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Dempere

Post by tutte »

Slik som jeg kjører er luftdempere det riktige. En dag alene uten oppakning den neste med passasjer og full oppakning. Veldig greit å bare kunne pumpe opp trykket. Skiftet over fra SAE 10 foran til 7,5 (halvparten SAE 5 og SAE 10) da jeg syntes den ble litt for treg (holdt seg ikke i bakken) ved kaldtvær.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
Post Reply

Return to “Chassis”