Page 1 of 1

H-D 1949

Posted: 01 Sep 2012, 21:13
by Simon
Sitter og vurderer å kjøpe meg et prosjekt og bygge sykkel av. Har lyst og kjøpe sykkel igjen etter noen års opphold.
Har aldri bygget før, kunn hatt nye sykkler. Så tenkte jeg skulle bygge min egen sykkel etter min smak og ideer som jeg har i hodet. Viktigste er stivramme!!!
Fant en på finn.no som jeg skulle få til en grei pris.

Men jeg lurer på mye, sykkelen har en ramme fra 1949, rammenummer stemmer med nummer i vognkortet.
Rammen har blitt folenget, noe selger påstår er innskrevet i vognkortet. Det som står i vognkortet er lengd: 237cm
Uansett hva jeg måler så får jeg ikke 237cm, hva og hvor skal man måle?? Fra hjulbolt til hjulbolt og så opp til styrekrone??

Motoren er en 1340 evo motor, dette er ikke godkjent i vognkortet, i vognkortet står det motor: 1200, ikke noe motornummer eller noe.

Las i et tidligere innlegg at på 1949 modeller er det motornummeret som er identifikasjonen på en slik sykkel og at det ikke er noe rammenummer.
Men på denne er det helt motsatt, det er rammenummer (som stemmer) med vognkortet, men ikke noe motornummer, kunn motorstørelse i vognkortet.

Er det noen som har noen formeninger om denne sykkelen og papirene på den??
Er det bare og sette inn en 1200 så er alt i orden??

Her en link til sykkelen: FINN-kode: 36183895

Takker for alle svar :D

Re: H-D 1949

Posted: 02 Sep 2012, 15:38
by Assman
Hei.
Du har helt rett, det er motor som er identitetsbærer på disse gamle syklene.
Det fantes heller ikke rammenummer på den tiden.
Så det du har vært å sett på er en sykkel uten riktige papirer.
Hvis han ikke kan skaffe den orginale motoren er dette en sykkel du må styre unna.

Re: H-D 1949

Posted: 02 Sep 2012, 17:30
by Jan-Ivar
ja en original 1949 model har motro nummeret som identitet.
men er dette er et 62 godkjent bygg ble så vidt jeg vet motor nummeret banka inni ramma.

dette kan jo sjekes ut medbiltilsynet. er det ett 621 bygg bør det ikke by på store problemer å få den godkjent med 1340 EVO motor

Re: H-D 1949

Posted: 02 Sep 2012, 22:52
by Simon
Er desverre ikke et 621 bygg, Står 620 i vognkortet. Og det er jo koden for tung motorsykkel.
Tror kanskje jeg skal lete videre etter et prosjekt med alle papirene i orden.
Men er fortsatt litt i stuss på at rammenummeret står i vognkortet og på rammen, noen som har en forklaring??
Kanskje motoren som sto i (1200) hadde samme nummer som er stemplet inn i rammen??

Re: H-D 1949

Posted: 03 Sep 2012, 07:47
by Jan-Ivar
eventuelt sjekke med bilsynet om papirene er i orden på den du allerede har funnet.

Re: H-D 1949

Posted: 03 Sep 2012, 09:18
by fossy
Lengden er helst målt fra "bakkant" bakhjul til "forkant" forhjul. Det er nok ikke snakk om akselavstand(senter-senter).
Motornummeret er id på så gamle sykler, men blir slått inn i ramma ved registrering her i landet. Ville nok sjekket det litt bedre, er nok egentlig en panhead som skal sitte der.

Re: H-D 1949

Posted: 03 Sep 2012, 12:04
by Simon
fossy wrote:Lengden er helst målt fra "bakkant" bakhjul til "forkant" forhjul. Det er nok ikke snakk om akselavstand(senter-senter).
Motornummeret er id på så gamle sykler, men blir slått inn i ramma ved registrering her i landet. Ville nok sjekket det litt bedre, er nok egentlig en panhead som skal sitte der.
Det kan stemme litt bedre :D
Måler jeg fra bakkant på dekket til framkant på dekket så får jeg ca 240cm. (står 239cm) i vognkort. Men det er jo bare å bytte til annen dekkdimensjon så blir det feil.
Tenkte jeg skulle høre hva de sier på biltilsynet ja. Regner med at siden det er oppført i vognkort og det stemmer på rammenummer så er det i orden.
Sykkelen er importert og førstegangsregistrert i Norge i 1998. Så dem slo kanskje inn rammenummer da?

Er nok en panhead som skal sitte der ja.
Jeg skal eventuelt bygge "old school" så da passer det fint med en panhead 8-)
Regner med jeg da kan kjøpe hvilken som helst panhead og sette inn siden et kunn står 1200 i vognkoret, ikke noe motornummer??

Re: H-D 1949

Posted: 03 Sep 2012, 19:22
by Assman
Simon wrote:Er desverre ikke et 621 bygg, Står 620 i vognkortet. Og det er jo koden for tung motorsykkel.
Tror kanskje jeg skal lete videre etter et prosjekt med alle papirene i orden.
Men er fortsatt litt i stuss på at rammenummeret står i vognkortet og på rammen, noen som har en forklaring??
Kanskje motoren som sto i (1200) hadde samme nummer som er stemplet inn i rammen??
Forklaringen er at Biltilsynet, etterhvert som de får disse gamle syklene på visning, slår motornummeret inn i rammen.
Deretter har en eller annen tidligere eier bestemt seg for å bytte motor og har gjort det uten å søke Biltilsynet om det.
Så det at det er riktig nummer på rammen har ingen ting å si så lenge det ikke stemmer med motornummeret.
Men den sykkelen var da en av de dyreste fra det året på finn.no.
Det er flere der som er både penere, billigere og ikke minst, lovlige.

Re: H-D 1949

Posted: 03 Sep 2012, 22:22
by Simon
Tja, prata med "teknisk" hos statens vegvesen i dag.
Sykkelen vart vist biltilsynet i Oslo i 1992 og godkjent ombygget. Lengden vart godkjent i vognkortet og rammenummer ble slått inn.
Jeg fortalte ikke at det sto en evo motor i sykkelen nå. Men han mente at så lenge rammenummeret stemte overens med rammenummeret i vognkortet så skulle dette være i orden.

Men dette blir jo litt som å tippe i lotto. Kommer man i en eventuel kontroll så er det jo helt opp til personen man blir stoppet av?
Mange meninger om rett og galt både blant entusiaster og hos lovens lange arm!!

Tror kanskje jeg skal lete videre ja da det hele blir litt i grenseland om hva som er lov å ikke lov.

Re: H-D 1949

Posted: 08 Sep 2012, 10:32
by bobber-48
hva biltilsynet slo inn i ramma ved visning er hipp som happ.
har selv sett flere sykler med reg.nr. innstanset som rammenummer,
og dette er blitt gjort av biltilsynet.