Touring-dekk.. hvilke?

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
User avatar
arctic circle
Posts: 9
Joined: 28 May 2012, 22:04

Touring-dekk.. hvilke?

Post by arctic circle »

OK, original Dunlop nærmer seg utskifting, sykkel er Street Glide -10.
Vognkortet sier;
Front 130/70 B 16
Bak 180/65 B 16
Noen gode råd/info for alternative dekkprodusenter?
EAT FUCK KILL
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Touring-dekk.. hvilke?

Post by tutte »

Hei på deg.Cool sykkel, skikkelig tourer- :D
Mye om dekkvalget kommer ann på din kjørestil og ikke minst vei- og førevalg.
Det satt Dunlop D402 på sykkelen når jeg fikk den, de var harde som Respatex og kunne bare til nød brukes til Gubbekjøring en solskinnsdag.
DUNLOP-D402.jpg
DUNLOP-D402.jpg (39.56 KiB) Viewed 7806 times
De ble byttet til Metzler Marathon ME 880,
ME-880-Marathon.jpg
ME-880-Marathon.jpg (17.46 KiB) Viewed 7806 times
kjempedekk med lang levetid, 25.000 km bak og 40.000 på framdekket. Veldig stabile i høy fart, men krever ca 4 psi mer enn det står i boka. Brukte disse ved flere dekkskift. Siden jeg gjerne tøyer sesongen litt i begge ender og heller ikke er redd for en regnskur føltes de etterhvert litt glatte når det var både kaldt og vått, da fikk jeg råd fra en MC-sjåførlærer om å prøve Avon Venom X,
Avon Venom.jpg
Avon Venom.jpg (8.86 KiB) Viewed 7806 times
disse hadde en mykere gummiblanding og dermed kortere levetid, 15.000 bak og ca 25.000 foran. Det kan jeg fint leve med så lenge de føles sikrere. Etter et par sett med Venom X har Avon nå kommet med et enda mere aggressivt dekk nemlig Cobra som jeg nå bruker.
Avon Cobra.jpg
Avon Cobra.jpg (7.27 KiB) Viewed 7806 times
Disse passer min kjørestil,er nesten racingdekk. :twisted:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Touring-dekk.. hvilke?

Post by ptb »

Metzeler har i våres oppgradert ME-880 Marathon.
De nye heter nå ME-888 Marathon. Blir et sett slike på min Street Glide i løpet av sommeren i hvertfall.

Forøvrig så begrenser utvalget av dekk seg litt for Touringmodeller, da langt fra alle dekktyper finnes i riktig dimensjon (spes bak) og til riktig (høy nok) vekt.
User avatar
arctic circle
Posts: 9
Joined: 28 May 2012, 22:04

Re: Touring-dekk.. hvilke?

Post by arctic circle »

Hei.
Var en liten skrive-leif vedr. dekk-dim. i post 1;
Front; 130/70-18B. Original Dunlop 408F
Bak; 180/65-16B. Original Dunlop D407
Mener det er noen begrensninger på dekk til H-D`s Touring-modeller produsert etter 2008??
Er på søk etter dekk med gode våtkjøringsegenskaper samt lett sporty kjørestil..
Noen med erfaring med Michelin CommanderII? Andre synspunkter?
K.J.
EAT FUCK KILL
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Touring-dekk.. hvilke?

Post by tutte »

Kjenner ikke Michelin Commander 2 men se her :
http://www.hdforums.com/forum/dyna-glid ... bra-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Les gjerne hele tråden.
Når det gjelder ME 888- Ultra high milage= det må bli glatt det er jeg helt sikker på. Mye Nylon/plastikk i blandinga for å få til lang levetid og det blir glatt.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Touring-dekk.. hvilke?

Post by ptb »

Jeg har nå pratet med litt ulike kontakter innen dekk- og MC-bransjen - bl.a. både nåværende og tidligere importør av Metzeler vedr. ME888 vs. ME880 spesielt og alternativer som Avon og Michelin. Har også surfet litt på nett. Meninger og synspunkter er som jeg antok > mange og delte.
Én ting virker det å være enighet om - og det er at Dunlop dekkene (ihvertfall de som ble levert originalt på min 08) ikke har de beste egenskaper for det klima og de temperaturer vi stort sett kjører under her i Norge.

Hovedproblemet med ME880 var/er at de egentlig ikke har sterk nok stamme til vekten av HD´s touringmodeller og både "komprimeres" og vrir seg ved belastning - og lavere kjørelengde enn estimert var/er også konsekvens av dette. For å kompensere for dette valgte flere, som @tutte også skriver, å øke lufttrykket. Konsekvensen av dette var/er at noe av dekkets opprinnelige egenskaper samtidig reduseres.
ME888 er konstruert med en helt annen og sterkere stamme for å motvirke de konsekvenser ME880 hadde ved bruk på HD. ME888 er stivt nok til å brukes på HD Touring m/riktig lufttrykk, og dekkets egenskaper opprettholdes.

I USA er man spesielt opptatt av levetid/kjørelengde, og det er nok hovedårsaken til at Metzeler fremhever dette i markedsføringen av ME888 vs ME880. Årsak til øket levetid/kjørelengde skal visstnok hovedsaklig være med bakgrunn i ME888´s konstruksjon (bl.a. større kontaktflate) og at stammen bedre tåler vekten, enn gummiblandingen og hardheten i seg selv. ME888´s mønster skal også gi bedre egenskaper på vått føre enn ME880.

Ja - det er andre dekkalternativer som har mykere gummiblanding og "bedre" grep enn ME888, men man skal/bør være oppmeksom på at det ikke nødvendigvis er en direkte sammenheng mellom myk gummiblanding og godt grep (opplevd trygghet)under typisk norsk regnvær og lav asfalttemperatur.

Utfra det jeg har klart å samle av opplysninger hittil, så står nok fortsatt valg av ME888 ved lag for min del.
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Touring-dekk.. hvilke?

Post by ptb »

^ Kan vel for ordens skyld også nevne at jeg i utgangspunktet drit.. i prisen på dekkene og antatt/estimert levetid/kjørelengde. Gjennom kontakter/avtaler har jeg temmelig gode betingelser på både Avon, Michelin, Pirelli m.fl - mens Metzeler er det ikke så mye å hente på, og vil fremstå som det klart dyreste alternativ for min del. Jeg er mest opptatt av at dekkene skal føles rimelig trygge og stabile i typisk norsk regnvær.

Om ME888 nå velges, og de ikke svarer til forventningene, så blir det å rive de av og prøve et annet alternativ.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Touring-dekk.. hvilke?

Post by chrissenator »

Kjører på Vestlandet i Bergen og her regner det lite, vi har derimot til tider høy luftfuktighet :-)

Fikk montert på Pirelli NightDragon foran og det endret hele kjøremønsteret mitt til mye mer aktiv kjørestil, dekket henger seriøst selv i regnvær og bra fart. Har en ny bakfelg i kikkerten og får jeg tilslaget på den så blir det NightDragon bak også, henger det på veien i nærheten så godt som forhjulet er det minst dobbelt så bra som de originale dun(f)lop dekkene..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
ptb
Posts: 65
Joined: 29 Jul 2010, 10:14

Re: Touring-dekk.. hvilke?

Post by ptb »

chrissenator wrote:Fikk montert på Pirelli NightDragon
Hmmm.... Det dekket har gått meg "hus forbi" :?
Ble brått et alternativ for re-vurdering av ME888. Ser at det også leveres i Reinforced utgave både foran og bak.
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Touring-dekk.. hvilke?

Post by HD-Per »

Har nylig satt på Pirelli Night Dragon både foran og bak, og de synes jeg er veldig gode dekk. Hadde Dunlop før og Pirelli'ene oppfører seg mye bedre. Var en tur over til vestlandet for en stund siden med til dels mye regnvær, og dekkene satt som støpt de.....jeg er fornøyd. Så på en eller annen youtube video at de hadde en ny type oppbygning som skulle være bra.....men hva vet jeg..
Post Reply

Return to “Chassis”