Gaffeloverhaling/gaffelolje

Ramme, gaffel, hjul (inkl. dekk) og fjæring
Post Reply
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by tutte »

Har merket at det kommer litt olje ned langs det høyre gaffelbeinet. Men nå i de siste dagene har det blitt mye verre, nå har jeg gode nysmurte bremseklosser og -skive etter bare en liten tur.
Så da har jeg skaffet overhalingssett til gaffelen og nye bremseklosser. Det jeg lurer på er om det er vanskelig og evt hvor arbeidskrevende er en det å skifte foringer og simmerringer mm i gaffelen.
Jeg så ute hos Death Trap at han hadde SAE 20 og -30 Heavy Duty gaffelolje. Sist jeg fikk fyllt på olje blandet vi SAE 5 og -10 likt og fikk vel da ca SAE 7,5 så da må jeg skaffe det et annet sted.
Grunnen til at jeg gjorde det var at jeg foretrekker at gaffelen er rask og kjører med ganske høyt lufttrykk så gaffelen ikke blir myk. Spesielt om vinteren og tidlig på våren hvor olja er kald og veien full av umerkede fartsdempere, bedre kjent som telehiv, kan dette våre en utfordring. Så jeg skal prøve med SAE 10, evt blande meg mere SAE 7,5 da jeg syntes det virket veldig bra.
Hva slags gaffel olje bruker dere folkens?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by TCB »

Når du bruker så lav SAE blanding, så blir oljen mere tyntflytende og lettere for å få lekkasje
Det som anbefales av Harley er HD-99884-80 som har en viskositet på 20
http://www.medcoastcustoms.com/Harley-D ... scosity-20" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by tutte »

Har prøvd det i 8 blå da spratt hele toppskruen ut så fjæra kom opp av gaffelen, og den klappa sammen. Langt oppå fjellet i Nord Odalen. Gikk greit når jeg kom ned fra Europaveien igjen, men før det ..
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Dude
Posts: 139
Joined: 03 Apr 2010, 13:47

Re: Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by Dude »

Det er fort gjort, bytta faktisk på sykkelen til samboeren i går, ikke HD, men en gaffel er vel stort sett en gaffel. Tok vel en to-tre timer i rolig tempo, går sikkert fint på 1,5 time. Skrustikke er greit å ha, og noe til å dunke på plass simringen med. Så får man jo oljemarinert arbeidsbordet i garasjen, to fluer i en smekk :)
Freedom is very expensive.....
`08 FXDF
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by Qonrad »

Det får du til Tutte.
1. Av med hjul.
2.Tappe olje fra drenspluggene i begge nedre ben.
3. Løsne settskruene til gaffelbena i nedre gaffelkrone.
4. Her er det litt forskjellige løsninger ute og går ang. toppmutteren til gaffelbena. Men det skjønner du når du kommer så langt.
5. Når gaffelbena er ut av krona og tømt er det lurt og ha en skrustikke og litt gummi i nærheten for å beskytte gaffelbena.
6. Her er det også litt forskjellige løsninger. Enten er det åpent eller så ligger det en støvmansjett på topp av nedre gaffelben. Støvmansjetten er bare å vippe ut.
7. I bånn av hvert ben er det forsenket unbrakkobolte. De er antagelig i MILLIMETER. Skru ut dem. Da er innvendig demper løs.
8. Oppe i nedre gaffelben sitter der en bølget C-klips. Vipp ut dem.
9. Nå er det løsnet i bånn og topp. Ta tak i øvre og nedre ben med hendene. Trekk gaffelbeina fra hverandre som du bruker en GLIDEHAMMER. Etter noen rykk skal øvre ben med simring løsne.
10. Bytt og montere i motsatt rekkefølge.. :D Jeg har brukt et 50mm PP avløpsrør og slått ned simringene med. Husk litt olje på simringene.
Par timer bruker man nok. Husk at oljemengde tilbake igjen skal være eksakt i begge gaffelbena.

Lykke til.
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
Hanlucky
Forumsponsor 2017
Forumsponsor 2017
Posts: 416
Joined: 10 Mar 2010, 17:31

Re: Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by Hanlucky »

tutte wrote: i 8 blå da spratt hele toppskruen ut så fjæra kom opp av gaffelen, og den klappa sammen. Langt oppå fjellet i Nord Odalen....
Unnskyld at jeg leer :lol: :lol: men her skulle man ha fått 'trynet' ditt på film da dette skjedde..he he
Raskere enn sin egen.....
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by Jan-Ivar »

kjører Screamin Eagle Heavy Duty gaffel olje passer meg om Tour gliden helt Perfect da vi begge er tunge.
har testet 5w,10W og 20w men Heavy Duty olje er den som har passet mer alle best.
byttet til samme olje type olje i demperne bak
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Frankeren
Posts: 39
Joined: 18 Aug 2013, 13:41

Re: Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by Frankeren »

Har alltid hatt en følelse av at tunge sykler bør ha tykk olje for å minske dykkingen..?? Liker personlig å ha litt motstand i gaffelbeina.
2001 Deuce 1450 ombygd med softail bakpart.
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by tutte »

Hanlucky wrote:
tutte wrote: i 8 blå da spratt hele toppskruen ut så fjæra kom opp av gaffelen, og den klappa sammen. Langt oppå fjellet i Nord Odalen....
Unnskyld at jeg leer :lol: :lol: men her skulle man ha fått 'trynet' ditt på film da dette skjedde..he he
Fjæra kom ikke langt, stoppa i innerfairingen.
Så jeg fortsatte ufortrødent videre, senka bare farten... MYE
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Nostalgia
Posts: 570
Joined: 10 Jul 2011, 23:56

Re: Gaffeloverhaling/gaffelolje

Post by Nostalgia »

Frankeren wrote:Har alltid hatt en følelse av at tunge sykler bør ha tykk olje for å minske dykkingen..?? Liker personlig å ha litt motstand i gaffelbeina.
Second that :) I tillegg opplevde jeg at wobbling oppstod lettere i sving med tynnere olje på gaffelen.
"You know Billy, we blew it."

~96' Heritage Nostalgia FLSTN~
Post Reply

Return to “Chassis”