Import av deler

Importere sykkel selv?
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Import av deler

Post by Bernt »

De trekker jo fra avsenderlandets moms når en kjøper delene. Da blir det å betale 25% på deler og frakt.
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Import av deler

Post by Sharpeye »

Svima wrote:er det ikke momsfritt å importere deler da...?
Moms må man alltid betale ved import.
Men Norge har ikke andre særavgifter som f.eks Sverige med sine 9%.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Import av deler

Post by HD-Per »

Jeg har handlet nokså mye både MC deler og andre ting fra USA og Asia, og har alltid måtte betale moms på både
kjøpsprisen og frakten. I tillegg har jeg betalt et gebyr til de som tollbehandler importen (papirmølla) hvis man ikke skal gjøre det selv (som jeg ikke gidder). Når jeg bruker Posten har de tatt noen hundringser. Noe toll i seg selv har jeg aldri betalt på det jeg har handlet.
PS! Har aldri opplevd at de trekker fra momsen i landet man handler i.... :roll:
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Import av deler

Post by BikerEva »

Nå er det jo ikke alle stater i USA som har tax, vel? Og den utgjør ihvertfall ikke like mye som her hjemme...
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Import av deler

Post by DaddyCool »

HD-Per wrote:Jeg har handlet nokså mye både MC deler og andre ting fra USA og Asia, og har alltid måtte betale moms på både
kjøpsprisen og frakten. I tillegg har jeg betalt et gebyr til de som tollbehandler importen (papirmølla) hvis man ikke skal gjøre det selv (som jeg ikke gidder). Når jeg bruker Posten har de tatt noen hundringser. Noe toll i seg selv har jeg aldri betalt på det jeg har handlet.
PS! Har aldri opplevd at de trekker fra momsen i landet man handler i.... :roll:
Når du handler så be om å få separert ut pris på vare og pris på frakt. For frakt skal du strengt tatt ikke betale norsk moms på.
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Import av deler

Post by Coldman »

DaddyCool wrote:
HD-Per wrote:Jeg har handlet nokså mye både MC deler og andre ting fra USA og Asia, og har alltid måtte betale moms på både
kjøpsprisen og frakten. I tillegg har jeg betalt et gebyr til de som tollbehandler importen (papirmølla) hvis man ikke skal gjøre det selv (som jeg ikke gidder). Når jeg bruker Posten har de tatt noen hundringser. Noe toll i seg selv har jeg aldri betalt på det jeg har handlet.
PS! Har aldri opplevd at de trekker fra momsen i landet man handler i.... :roll:
Når du handler så be om å få separert ut pris på vare og pris på frakt. For frakt skal du strengt tatt ikke betale norsk moms på.
Det der stemmer vel ikke DaddyCool? For varer med en verdi på kr 200 og over er det moms både på vare og frakt. Koster derimot varen 199 og frakta er 60 (totalt 159) er det ikke moms hverken på varen eller frakta - og for slike varer er det viktig å få separert ut pris på vare og pris på frakt.

Ellers tar Posten 110 kr for forenklet tollbehandling (varer mellom 200 og 1000 kroner) og 217 for varer over kr 1000.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Import av deler

Post by DaddyCool »

Stemmer det Coldman, jeg snakker piss så det renner over, kremt... :oops: ...kremt, der fikk jeg frisket opp i importreglene og. Takk til Google og slikt :D . MEN - jeg ber alltid om at frakt enten spesifiseres på egen faktura, eller ikke i det hele tatt. Fraktbeløpet står jo som oftest utpå pakken uansett. Har så langt kun betalt moms av varens verdi, heldige meg, kanskje?!? Det heter vel egentlig å omgå lovverket...??
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
HD-Per
Posts: 101
Joined: 03 Aug 2010, 23:52

Re: Import av deler

Post by HD-Per »

DaddyCool wrote:
HD-Per wrote:Jeg har handlet nokså mye både MC deler og andre ting fra USA og Asia, og har alltid måtte betale moms på både
kjøpsprisen og frakten. I tillegg har jeg betalt et gebyr til de som tollbehandler importen (papirmølla) hvis man ikke skal gjøre det selv (som jeg ikke gidder). Når jeg bruker Posten har de tatt noen hundringser. Noe toll i seg selv har jeg aldri betalt på det jeg har handlet.
PS! Har aldri opplevd at de trekker fra momsen i landet man handler i.... :roll:
Når du handler så be om å få separert ut pris på vare og pris på frakt. For frakt skal du strengt tatt ikke betale norsk moms på.

Hmmm....
Sakset fra Toll.no, eksempel på beregning av toll og avgifter over 200 kr.
Pris på CD kr 210,-
Frakt og eventuell forsikring kr 40,-
Toll kr 0,-
Merverdiavgift: 25% av kr 250,-
(regnes ut fra varens verdi inkludert frakt og forsikring)
;)
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Import av deler

Post by Assman »

BikerEva wrote:Nå er det jo ikke alle stater i USA som har tax, vel? Og den utgjør ihvertfall ikke like mye som her hjemme...
Alle stater i USA har tax (moms), men den er forskjellig fra stat til stat.
Alle priser på amerikanske nettsteder er oppgitt uten tax. Det er da meningen at hvis man bestiller noe fra Texas og bor i New York skal man betale tax til staten man bor i, altså New York i dette tilfellet.
Bestiller man noe fra USA til Norge betaler man ikke tax til noen stater, men må betale moms inn til Norge.
Moms på varer inn til Norge betaler jeg kanskje 2 av 3 ganger jeg bestiller noe.
Det virker som om Tollvesenet eller Posten ikke klarer å tollberegne alle forsendelser fra utlandet.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Import av deler

Post by Jan-Ivar »

du slipper ikke å betale moms på pakekr sendt fra ett firma og hjem til deg som gift.

kjenenr en dude som kom på en kjempe idé for noen år siden.
hos en stor hobby shop i statene kunne man bestille vare som "GIFT! og sende degm til mottakeren som nettop "GIFT"
så han endte pakka til en kompis han hadde avtalt med å den gikk jo rett igjennom tollen uten at lkompisen måtte betale moms.
men problemet var jo at duden betalte med sitt eget kreditt kort og oppga sin adresse som betaler. dermed kom regningen på mom si hans egen postkasse.

det er ikk emoms på gaver under 1000 kroner alt ovr det må det betales moms av.
skal du motta en gave fr autlandet må den være sendt i fra en privat person. fr aUSA erd et umulig å få firmaer til å sende som gift elelr å få dem til å skrive ned verdien. fr aAsia derimot blir detet gjort over en lav sko.
bestiller man deler i fra f,eks Hong Kong betaler man varene i US dollar i Web shoppen på pakka som blir sendt til norge oppgis prisen i Hong Kong dollar som ikke er verdt stort.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Import”