Jeg importerte en 2008 mod.

Importere sykkel selv?
Post Reply
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Jeg importerte en 2008 mod.

Post by Sharpeye »

Tar konklusjonen med en gang:
Styr unna import av nyere sykkel en 06.2003 fra USA om du ikke godtar følgende
- Å betale 35-50.000 til en HD forhandler i Norge for ombygging og nødvendige COC papirer
- Å ikke tjene noe på å gjøre det.

Min importsak inneholder en god prosjon griseflaks som reddet meg.
I desember 2009 kom jeg over en 2008 mod Street Bob i USA. Fikk en god pris og slo til etter å ha kalkulert avgifter og frakt.
Det jeg ikke viste da var de nye bestemmelsene ved US import av sykler nyere enn 06.2003. Det stilles krav til at sykkelen skal være godkjent etter EU direktivet. Dvs at sykkelen skal være EU sertifisert. Rent teknisk innebærer dette bl.a:

- Alle lykter skal være CE eller CCC merket
- Reflekser (feilplasserte og feil farge osv)
- Plass til skilt som ikke hindrer skilt belysningen
- E-merkede eksospotter
- Speedometer (KM/H)
- Bryter på støtten som sørger for at motoren stanser om støtten er nede og sykkelen settes i gir
- CO2 utslipp

So far so good, kanskje. Men den største hemskoen om sykkelens rammenummer ikke er e-merket er papirene som forteller at sykkelen oppfyller alle EU krav for å kunne bli registrert. Altså sykkelen tildeles et E nummer. Dette er det et Danskt firma som gjør, kun gjennom henvendelse fra et autorisert HD forhandler.

Min sak:
- Jeg fikk lov til å levere deler til ombyggingen som jeg hadde kjøpt selv fra USA. Og skaffet org. potter selv.
- HD butikken hadde gjort en feil (trenger ikke gå inn på hva slags) så jeg betalte svært lite for prossesen og papirene. Men har fått klar beskjed om at dette ikke vil skje eventuelt neste gang. Da blir regningen 40-50.000.

Så om du vurderer import av HD fra USA som er nyere enn 06.2003 og ikke HD butikken lar deg selv skaffe alle deler og gjør en feil som gir deg svært gunstig pris på papirene du MÅ ha: STYR UNNA.

Og en ting til: det nytter ikke å godsnakke med Statens Uvesen (unnskyld Vegvesen) for å få dette til. Eller få kvalifisert hjelp til prossesen. Om du ringer kan du blant annet få høre:

1. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du....huff og huff nei det ville jeg latt være om jeg var deg.
2. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du....glem det du
3. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du...du liker en utfordring du gutten min
4. USA import av sykkel etter 06-2003 sier du...aj aj aj, det blir ikke lett. Sender deg en kopi av kravene så får du ha lykke til.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Jeg importerte en 2008 mod.

Post by BikerEva »

Dette visste vi, men da har vi førstehåndsinformasjon :) Godt det ordnet seg for deg!
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Jeg importerte en 2008 mod.

Post by Sharpeye »

BikerEva wrote:Dette visste vi, men da har vi førstehåndsinformasjon :) Godt det ordnet seg for deg!
Ja jeg regnet med at stort sett alle her på forumet viste dette fra før. Men om jeg kunne "redde" en fra å gå i samme fella som meg, så var det verdt å bruke et par minutter på det. 8-)
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Jeg importerte en 2008 mod.

Post by Harlex »

Dette var et utfyllende innlegg om import og dermed veldig bra innlegg. Mange (som meg) har nok forstått at det kunne by på problemer med import for nyere sykkler men akkurat hva problemene dreier seg om er det nok flere enn meg som lurte på.... Glimrende at det ordnet seg på et vis for deg.....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Jeg importerte en 2008 mod.

Post by tutte »

Lillebror skal ha seg sykkel,etter å ha sjekket litt rundt fant han ut at han ikke gadd alt styret med import men at han finner sykkel i Norge til en grei pris. Han jakter på nyere Road King.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Jeg importerte en 2008 mod.

Post by Jan-Ivar »

det ligger vel over 800 sykkler for salg bare på FINN.NO så det bure veøl være mulig å få tak ien bra sykkel her hjemem tilen overkommelig pris
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Jeg importerte en 2008 mod.

Post by Sharpeye »

tutte wrote:Lillebror skal ha seg sykkel,etter å ha sjekket litt rundt fant han ut at han ikke gadd alt styret med import men at han finner sykkel i Norge til en grei pris. Han jakter på nyere Road King.
Det tror jeg nok er det mest fornuftige ja. Det er som nevnt her en rekke sykler til salgs på finn.no
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
Post Reply

Return to “Import”