Oppskrift på import

Importere sykkel selv?
User avatar
poppeyau
Posts: 18
Joined: 11 Jun 2010, 02:26

Re: Oppskrift på import

Post by poppeyau »

Hei
Her er et innlegg jeg la ut på http://norskhdforum.ning.com/forum/topics/import-av-mc" onclick="window.open(this.href);return false; 1/4-2010

Jeg har kjøpt en FXDL 2007 modell hos Rice Lake HD, Wisconsin november 2009 og Olaf Hjelle har ordnet med transporten. Kan anbefale Olaf. Jeg fikk speedometeret byttet av HD i USA. Den lokale HD forhandleren tok sykkelen inn, tar bilder av den + sender bilder og dokumentasjonen til HD Europa. HD Europa sender så detaljer om hva som må byttes. Forhandleren bestiller så delene og bytter disse. Så er det vise sykkelen og betale tollen. Prosessen tar 1-2 måneder. Kostnaden er i følge HD forhandleren 30-40'. Muligens en HD forhandler kan bekrefte avkrefte??
Har også snakket med biltilsynet som bekrefter prosedyren og kostnaden.
Totalprisen blir omtrent den samme som om jeg hadde kjøpt sykkelen brukt her hjemme så egentlig er det nok greiere å kjøpe nyere enn 06.06.2003 hjemme. Blir en del styr når en handler i USA men for de som har god tid og liker å ha noe styr så er det vel greit.
Jeg var litt kjapp og var ikke klar over reglene. Hadde jeg kjent disse så hadde kjøpt sykkelen i Norge.
Kan sterkt anbefale Kris hos http://www.ricelakehd.com/" onclick="window.open(this.href);return false; om en skal handle sykkel i USA.

Har nå etter vel 3 månedre hos HD forhandleren fått dokumentasjonen og er klar til å vise den neste uke. Krysse nå fingrene på at det går greit. Jeg kjøpte sykkelen i november så dette har tatt tid, nesten år og dag :-). Brukte først en transportør som brukte måneder på å vente på å fylle opp kontaineren så jeg byttet til Olav som fikk sykkelen hjem raskt. Sykkelen blir bra den men totalprisen blir den samme som om jeg hadde kjøpt en brukt i norge. Hadde jeg vært klar over dette så hadde jeg kjøpt sykkel i norge. FXDL 2007
User avatar
poppeyau
Posts: 18
Joined: 11 Jun 2010, 02:26

Re: Oppskrift på import

Post by poppeyau »

Har nå vært på visning hos biltilsynet og fikk sykkelen sjekket av en meget hyggelig Harley intressert kvinnelig inspektør. Datasystemet var nede så det var usikkert når papirene kunne bli klar, men kl 15:34 kom det telefon om at nå var saken prossesert og jeg kunne hente papirene dagen etter. Her stiller tilsynet opp og står på, imponerende. Så var det bare å hente papirene, så til tollvesenet å betale engangsgebyret, så tilbake å hente skiltet. Gjort på et par timer. men hvorfor kan ikke tollen betales direkte hos biltilsynet. Blir mange turer mellom tilsynet og tollen i løpet av en dag. Det er jo samme "eier".
Men nå er sykkelen endelig på veien. Kjøpte den i november i fjor, kom til Norge i mars og ferdig registrert nå 9 juli. Total pris ca kr 220.000 for en kjempe fin 2007 modell Dyna Low Rider.
Ville jeg gjort det samme igjen? NEI! Rådet er: kjøp ikke nyere sykkel (>2003) fra USA.
Men nå er det bare glede og lykke. Har allerede vært ca 9 timer på veien (6 med prøveskilt som vel ikke er helt lovlig og 3 med skilt) bare herlig!!!!!!!!!!!!!!!!!
User avatar
Bent
Posts: 152
Joined: 17 Mar 2010, 21:27

Re: Oppskrift på import

Post by Bent »

Hei.
Bra det ordnet seg.Da blir det å nyte resten av sommeren.Har en kompis som skal ta med en 07 mod hjem fra qatar
etter å ha jobbet der litt over et år.Så da ordner det seg nok for han også når tiden er inne.
User avatar
poppeyau
Posts: 18
Joined: 11 Jun 2010, 02:26

Re: Oppskrift på import

Post by poppeyau »

Ja det ordner seg til slutt så når han allerede har sykkelen så er det jo greit. Om han tar den hjem på høsten så burde den være klar til neste vår.
User avatar
hd1340
Posts: 17
Joined: 23 Mar 2010, 10:14

Re: Oppskrift på import

Post by hd1340 »

Heisann.
Noen som sitter på en "oppskrift" på å importere feks Big Dog ELDRE enn juni 2003? Tenker da på godkjenning av en slik type sykkel.
Fint om noen med erfaring kan informere litt rundt dette.
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Oppskrift på import

Post by BikerEva »

Nei, men nå kommer det norsk forhandler av disse ihvertfall...

http://www.cmc.nods.no/scripts/cmc.web/ ... iteCur=NOK" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
hd1340
Posts: 17
Joined: 23 Mar 2010, 10:14

Re: Oppskrift på import

Post by hd1340 »

Se det du, blir spennende å se hva disse havner på i pris etter at staten har lagt på sitt beskjedne påslag....
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Oppskrift på import

Post by harleymann »

hd1340 wrote:Heisann.
Noen som sitter på en "oppskrift" på å importere feks Big Dog ELDRE enn juni 2003? Tenker da på godkjenning av en slik type sykkel.
Fint om noen med erfaring kan informere litt rundt dette.

ikke noe problem, har fått godkjent dette. Men det kreves litt godlag med BigDog i USA ang dokumentasjon. Men ikke noe problem for en så har gjort dette får, kan være vanskelig for de som gjør det første gang. Men sett dette bort til de som kan det disse tar ca 10.000kr for papirer, bytting av lys for vising osv. enkelt og du slipper å tenke.

Knut
User avatar
Sharpeye
Posts: 502
Joined: 01 Aug 2010, 10:27

Re: Oppskrift på import

Post by Sharpeye »

panser wrote:Hei,

Lurer på en ting... og kanskje noen kloke hoder her kan svare :D . Men hva om man fant en hyggelig priset HD i tyskland som var nyere enn 2003... Får man da problemer med importen? Da kommer den jo direkte fra EU og sånn sett kommer den vel ikke i konflikt med reglene? Eller er det jeg som ikke helt har skjønt opplegget her :lol:
Da er det ikke noe problem. Da er sykkelen E-merket og du får i utgangspunktet problemfri import.

Det er værre om du tar inn en HD nyere enn 06.2003 fra USA. Det har jeg gjort. Det var ikke bare bare skal jeg si deg.
Min råd er da: dropp det.
Sitat Arne Paulsen: En får leva så mye en orker så lenge man lever. For når du først er dau, da er du dau lenge.

-97 Heritage FLSTC-
User avatar
hd1340
Posts: 17
Joined: 23 Mar 2010, 10:14

Re: Oppskrift på import

Post by hd1340 »

Takk for info, har noen tips om hvem som eventuelt kan være behjelpelig med en slik operasjon Knut?
Post Reply

Return to “Import”