Oppskrift på import

Importere sykkel selv?
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Oppskrift på import

Post by Svima »

Postes med tillatelse fra Retroboy som med hjelp av flere lagde denne fine oversikten på forrige forum

Ved Import må du huske på:
Hold deg til eldre enn Juni 2003 mod.
Kjøp sykkelen fra en autorisert HD forhandler i USA.
Sjekk om sykkelen har "Salvation title" Les mer om dette lenger ned på iden.
Du må ha Original Title (vognkort), Bill of sale (salgskontrakt), Regning fra fraktfirma/shipping.
Da kan du betale moms for frakt og kjøpesum på tollvesnet før du får den ut fra tolllager.
Skaff deg også verkstedhåndboka på din modell for å kunne dokumentere effekt, vekt,
lengde og slagvolum.
Før visning hos biltilsyn i Norge må du huske på:
Biltilsynet krever nå støytest uansett om du har siste E-merka potter eller ikke.
I utgangspunktet vil du kunne slite litt i en støytest med de amerikanske pottene og luftfilteret
(de har høyere Db tall enn Eu). Lån norske potter til denne testen.
E-merket frontlys, Egil Verne eller Hellanor (Dele nr på 7" lampe fra Helllanor
er 1A6 002 395 031 pris kr 422.-). Delenr hos Hella for 5 3/4 lampe er: 1A3002850-001.
Frontlys får du kjøpt på biltema (1979 audi 80) til 169,- .
Speedometer med KM eller bruke skive eller klisterlapp med KM.
Har du små lykter på siden av hovedlykten må disse fjernes eller være e-merket.
Det er kun frontlykt det er krav til E-merking på, men andre kjørelys må koples vekk.
F eks blinklys kan være SAE merket.
Dersom du har skyggebremmer over lyktene så må de av under visning
Blinklys og reflekser må byttes fra rødt til orange.
Når det gjelder reflex bak skal den vere rød. (Refleksen får du også kjøpt på biltema 10,-
( E merket) kan ikke ha trekantet form)
Sidestøtten må ikke utgjøre fare ved igangsetting, det vil si at enten må den sprette opp
av seg selv (med litt hjelp av foten din), eller at man får et varsel om at den er nede eller at
den fungerer slik at mtoren ikke starter før sidestøtten er tatt opp.
Pass på at du har godkjente dekk med god mønsterdybde.
Så er det bare å få en HD forhandler til å sende Rammenummeret ditt.
Så får du all den dokumentasjon du måtte trenge for registrering.
Dette tar de ca 5000,- for og det tar ca 14 dager.

Eller
Har du verkstedmanualen trenger du høyst sansynlig ikke betale 5000,- for dokumentasjon
fra Norsk HD forhandler. Har du annet motornummer må du skaffe dok. fra
Norsk HD forhandler på denne.
Ta også med orginal delekatalog slik at du kan vise at HD sykler fra Norsk forhandler
har f.eks samme delenummer på sidestøtte.
Du må også ha det amerikanske skiltet eller skiltnummeret.

Når den er vist/godkjent lages det ett midlertidig vognkort som du kan reise til tollen å beregne
avgifter for innførsel.

Info om speedometer:

På motorsykler registrert før 1. juli 2001 kan vi selv kontrollere/godkjenne ombygde
speedometer ut fra teksten i § 35-3 nr. 2. På nyere motorsykler skal det dokumenteres
i henhold til direktiv 2000/7/EF (§ 35-2).

Det betyr: For MC reg før 1.juli 2001 (moped 1.juli 2002) må vi akseptere ettermontering av digitalt
speedometer kjøpt på for eksempel Biltema (merknad om ettermontering i vognkort).
Ettermontering av tallskive med klebetape (ikke silikon o.l) montert på glasset kan aksepteres
dersom tallene kan leses tydelig, tallskiven er utført på en profesjonell og nøyaktig måte og
klebetapen bærer preg av å være varig (skal motstå vær og vind).

Det er Ikke krav til speedometer på mc i tidsrommet 1. oktober 1999 til 1. juni 2001, jf KTF § 35-3 nr3.
Dersom det allikevel er et speedometer på motorsykkelen, skal dette vise km/t med tilnærmet
riktig hastighet og ikke vise mindre hastighet enn den virkelige.

Fra 1.juli 2001 (moped 1.juli 2002) gjelder direktiv 2000/7/EF.
Da er det krav til at speedometeret skal ha original visning i km/t og ha belysning.

Info om vognkort/sykkel merket med "Salvage Title"
I utgangspunktet er dette sykler som har vært eller er så skadet (grunnet kollisjon, tyveri,
vandalisme eller vannskade) at prisen på reparasjon overstiger 75% av verdien av sykkelen før skade.
Slike sykler blir overført til forsikringsselskap, men ofte blir slike sykler kjøpt igjen av eier eller
et firma og bygd opp til kjørbar stand igjen.
Dette kan også være sykler som er stjålet, men kommet til rette og auksjoneres eller selges for å
dekke forsikringskostnader.
NB! Vær obs. på sykler som er merket med "Salvage Title" disse kan være vanskelige å registrere
og kan ha alvorlige feil. Det beste rådet er høyst sannsynlig å holde seg unna sykler med "Salvage Title" slik at man ikke blir lurt eller får vanskeligheter når sykkelen skal registreres.

Vurderer du å importere en "veteran" sykkel?
Da er det litt andre regler som gjelder

Hvor kjøper jeg Harley:

Sjekk harleydavidson.com og finn forhandlere på østkysten: http://www.harleydavidson.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyttige linker:

JetCarrier kan fikse billig frakt fra USA til Norge: http://www.jetcarrier.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Du har ett firma i NY som sender med fly ca. pris $2200 http://www.shipmybike.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Norske firmaer som kan fikse importen for deg:
http://www.2norwayexport.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.norusonline.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twin-trader.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Tekniske spesifikasjoner på harley modeller/Årstall: http://www.motorbikes.be/en/Harley-Davi ... ycles.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Kalkulator for innførsel av MC finner du hos toll.no: http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Stor takk til de som har kommet med info, erfaringer, rettelser og kommentarer:
Retroboy, Lasseliten, Petra71, HDsofttail m.fl

Flere linker til sider som ikke finnes lenger er fjernet, så utfyllende relevant info er kjærkomment
/ Svima
User avatar
geirh
Posts: 22
Joined: 11 Mar 2010, 22:54

Re: Oppskrift på import

Post by geirh »

Hei!

Mye bra her, men ikke bra nok!

Hva gjør man om man ønsker å skaffe seg en sykkel som er nyere enn 17. juni 2003 eller hva dato det var. Da må man skaffe den selv ved import. Det er ikke noe problem å gjøre, men det koster litt. Jeg har vurdert dette etter kontakt med norske forhandlere, i mitt tilfelle en 2010 mod. som ikke blir å få tak i i norge eller europa. Sykkelen må ombygges om for å tilfredstille europeiske og norske krav (e-merking). Lys, alarm, luftfilter eksos, speedometer(km/h) mv. Deretter må forhandler i norge bestille coc dokument fra HD usa og sykkelen kan registreres på norske skilter. Dette koster en del kr å gjøre, men ikke nødvendigvis mere enn hva sykkelen hadde kostet hos norsk forhandler. Vurderer selv å gjøre dette for å få tak i den " rette" sykkelen.

Fakta opplysninger/synspunkter?
MVH geirh
gh

2010 Dyna Fatbob FXDFSE2
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Oppskrift på import

Post by harleymann »

Tja om dette er bra nok eller ikke... vil vel si at i denne tråden ligger det mye erfraring og fakta som mange har bidratt med og som er en meget god tråd for de fleste som vil kjøpe seg sykkel fra utlandet. Ang din sykkel fra 2010 kan jeg ikke svare 100% siden reglene som forsåvidt har vært der noen år skal i henhold til intern mail fra ca 01.01.10 som ble sendt til alle biltilsyn i Norge brukes bedre gjøre det vanskligere med import sykler. Jeg gikk runden med to sykler i 2009 som var nyere enn 2003 og som du skriver så må sykkelen innom en HD dealer i Norge. E-merking er ikke noen unik med disse syklene, dette skal alle ha. Men HD Europa nekter å gi ut dokumentasjon før en del deler er byttet ut i henhold til liste fra HD Europa sånn at HD Europa får en del av kaka også. Denne jobben ligger hos en HD dealer fra ca 35.000kr og opp til ca 45.000kr.

Jeg vet at minst en av HD dealerne ikke tar inn nyere sykler for import selv nå pga av problematiken å få skilter på dette. Hvis det hadde vært en enkel sak og penger i dette ville jeg trodd at Manyana og andre hadde hivi seg på dette.

Men hvis argumentet er som ditt, nemlig å få tak i en orginal sykkel som ikke andre har er saken en annen. Hvis noen kan garantere at du kan få skilter på den. Men en sykkel som kun selges i USA er heller ikke type godkjent for EU/EØS land.

Mulig jeg tar feil i dette svaret, men håper du får det til.

Knut
User avatar
geirh
Posts: 22
Joined: 11 Mar 2010, 22:54

Re: Oppskrift på import

Post by geirh »

hei!

sykkelen jeg er ute etter er typegodkjent i norge iflg. forhandler i norge. eneste tekniske forskjellen på den jeg er ute ette og de andre av samme type, er motor volumet (1800) og kosmetiske ting. Med bra nok mener jeg at man skal ikke avskrive nyere sykler enn 2003 bare fordi det kreves en litt mere omfattende dokumentasjon. Det lar seg gjøre og få registrert det meste i standard utgave. Kostnaden du nevner er nok nær virkeligheten. Ombygde sykler skal ikke jeg uttale meg om for det er ikke av interesse for min den.
gh

2010 Dyna Fatbob FXDFSE2
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Oppskrift på import

Post by harleymann »

helt enig i det du skriver og så lenge den er typegodkjent er det bare å tute og kjøre, men jeg leste innlegget ditt som det var en unik orginal sykkel du ikke fikk i Norge og derav trodde jeg at den ikke var type godkjent.

Knut
User avatar
Alzheimer
Posts: 33
Joined: 11 Mar 2010, 02:00

Re: Oppskrift på import

Post by Alzheimer »

I forhold til import av nyere sykler banner jeg litt i kjerka..

Jeg klarer ikke å la være å sikle på en del av modellene til Big Dog som er et alternativ til heftig ombygging av HD. Lar det seg gjøre å importere slike i det hele tatt ("typegodkjenning?") eller er det bare å glemme? Finnes det eventuelt noen som tar inn disse, jeg ser at et par HD-forhandlere leverer Victory, som ikke er i nærheten av like sexy.

Jeg synes HD skynder seg veeldig langsomt ift å ta opp utviklinga på custom-sida (feite bakhjul kom først ca 2007). Det er for jævlig at et fett bygg må koste 500.000++ med nye deler og masse pes med godkjenning. Jeg tror i hvertfall at det er et enormt marked med folk som vil ha og KJØRE fete sykler uten at de nødvendigvis ønsker å tilbringe 3 år i garasjen og 1 år med diskusjoner med biltilsynsbyråkrater.
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Oppskrift på import

Post by DaddyCool »

Alzheimer wrote:I forhold til import av nyere sykler banner jeg litt i kjerka..

Jeg klarer ikke å la være å sikle på en del av modellene til Big Dog som er et alternativ til heftig ombygging av HD. Lar det seg gjøre å importere slike i det hele tatt ("typegodkjenning?") eller er det bare å glemme? Finnes det eventuelt noen som tar inn disse, jeg ser at et par HD-forhandlere leverer Victory, som ikke er i nærheten av like sexy.

Jeg synes HD skynder seg veeldig langsomt ift å ta opp utviklinga på custom-sida (feite bakhjul kom først ca 2007). Det er for jævlig at et fett bygg må koste 500.000++ med nye deler og masse pes med godkjenning. Jeg tror i hvertfall at det er et enormt marked med folk som vil ha og KJØRE fete sykler uten at de nødvendigvis ønsker å tilbringe 3 år i garasjen og 1 år med diskusjoner med biltilsynsbyråkrater.
Ser poenget ditt og er helt enig. Jeg er også en del av dette markedet, men ikke har jeg 500.000kr på konto og ikke har jeg Harleymannens kunnskap til å bygge min egen custom, så da er alternaltivet relativt begrenset. Har ingen tro på at denne tilstanden noensinne kommer til å forandres i Norge. Kan staten tyne folk for penger og tålmodighet så gjør de det... fordi de kan.
Male masculine icon...athletic godlike clone
User avatar
panser
Posts: 58
Joined: 20 Apr 2010, 14:54

Re: Oppskrift på import

Post by panser »

Hei,

Lurer på en ting... og kanskje noen kloke hoder her kan svare :D . Men hva om man fant en hyggelig priset HD i tyskland som var nyere enn 2003... Får man da problemer med importen? Da kommer den jo direkte fra EU og sånn sett kommer den vel ikke i konflikt med reglene? Eller er det jeg som ikke helt har skjønt opplegget her :lol:
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Oppskrift på import

Post by harleymann »

Alzheimer wrote:I forhold til import av nyere sykler banner jeg litt i kjerka..

Jeg klarer ikke å la være å sikle på en del av modellene til Big Dog som er et alternativ til heftig ombygging av HD. Lar det seg gjøre å importere slike i det hele tatt ("typegodkjenning?") eller er det bare å glemme? Finnes det eventuelt noen som tar inn disse, jeg ser at et par HD-forhandlere leverer Victory, som ikke er i nærheten av like sexy.

Jeg synes HD skynder seg veeldig langsomt ift å ta opp utviklinga på custom-sida (feite bakhjul kom først ca 2007). Det er for jævlig at et fett bygg må koste 500.000++ med nye deler og masse pes med godkjenning. Jeg tror i hvertfall at det er et enormt marked med folk som vil ha og KJØRE fete sykler uten at de nødvendigvis ønsker å tilbringe 3 år i garasjen og 1 år med diskusjoner med biltilsynsbyråkrater.

Heihei

Nå har det seg sånn at jeg har en 2002mod BigDog godkjent som jeg skal selge hvis du er inntressert? Kan ses og prøves i Bærum hvis lysten og seriøsiteten er der. Dette er en BigDog ProSport 2002mod med 107 S&S motor i en dyp rødfarge med mørke flammer.


Knut
User avatar
Svima
Posts: 1437
Joined: 08 Mar 2010, 13:32

Re: Oppskrift på import

Post by Svima »

En mc med eu-papirer er mye enklere å få inn enn en usa-sykkel. Har en onkel som importerte en nyere suzuki fra Tyskland for et par år siden, han sier det er veldig greit å få inn fra tyskland. Hvis du vil ha "oppskriften" hans skal jeg be om den for deg. Du må bare sørge for å ha alle dokumentene på sykkelen i orden. Hva disse dokuemntene heter må jeg spørre om igjen....

Lettere gjenfortalt:



Vognkort del 1 og 2
- her står et Eu godkjenningsnr i vognkortet, begynner m liten e, og et tall som står for landet den er godkjent i, og så fler tall etter stjerne....
kjøpekontrakt - viktig som importpapirer og momsgrunnlag
kan reg på tollskilter i tyskland, kan kjøres m i 9 dager dersom man velger å kjøre sykkelen hjem

Tips: søk på bilimport etc på nettet

får frakt og tollpapirer fra et spedisjonsfirma
m stempel på fraktfaktura/tollpass
deretter til tollsted m papirene for moms av kjøpesum og frakt.
Nye papirer fra tollsted. Vises hos trafikkstasjonen, ta m momspapirer, betale eng avg.

Ta gjerne m vognkort til til trafikkstasjon før import for å høre om godkjenning v spesielle bygg for å sjekke at det lar seg godkjenne.

Innlegget er åpent for rettelser eller utfyllende kommentarer ...
/ Svima
Post Reply

Return to “Import”