Import fra EU og moms

Importere sykkel selv?
Post Reply
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Import fra EU og moms

Post by Assman »

Når jeg bestiller en vare fra USA betaler jeg ikke moms (TAX) til USA, eller staten jeg bestiller fra.
Norsk moms kommer da i tillegg.
Bestiller jeg fra et EU land opplever jeg forskjellige praksiser.
Noen trekker ifra moms fra landet firmaet befinner seg i og man får norsk moms når varen kommer hit. Dette er helt greit og også helt logisk for meg. Calles Chopperdelar praktiserer dette.
Andre igjen krever at man skal betale moms til landet firmaet befinner seg i og man får norsk moms i tillegg når varen kommer hit.
Dette er for meg helt ulogisk. Bikeline i Sverige praktiserer dette.
Har forsøkt å finne ut av dette på toll.no, men klarer ikke å finne noe info om dette.
Er det noen som vet hva slags regler som gjelder?
For det må vel eksistere regler for moms ved bestilling av varer fra EU til Norge?
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Import fra EU og moms

Post by Erlend »

Regelen er vel at du bare skal betale moms én gang: i Norge. Har du betalt moms i avsenderlandet også kan du kreve å få denne tilbake. Skjema får du hos tollvesenet. Dette er en tilbakebetaling fra staten i landet hvor varen er kjøpt - du kan ikke nødvendigvis kreve at butikken du handler i skal ta seg av momsavregningen for deg.

Min erfaring med Bikeline er forøvrig at de IKKE tar svensk moms ved bestillinger fra Norge. Bestille og forhåndsbetale på nett for så å hente i butikk gir med andre ord 25% rabatt. Forutsatt at du ikke blir stoppa på grensa, da.
Keep the rubber side down!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Import fra EU og moms

Post by Coldman »

Få (om noen) land har skatt på eksport. Det ville jo på en måte vært høl i hue, ikke sant? :D

Kjøper du en vare i en svensk nettbutikk skal de trekke fra den svenske momsen. Så enkelt er det. Men det er ikke alle nettbutikker som er like flinke til å forstå at det er snakk om eksport - og da må man gi beskjed.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Import fra EU og moms

Post by Assman »

Nå fikk jeg epost fra Bikeline hvor de forteller at de IKKE tar svensk moms på deler ved eksport.
Jef vet jeg betalte svensk moms på noe såmtteri jeg bestilte fra dem for et par år siden, så da gjelder det nok å si ifra at de må trekke fra momsen ved bestilling.
Livet er en dans på roser........barbeint
Post Reply

Return to “Import”