Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Importere sykkel selv?
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by TCB »

Med sekvensnummer så menes det serienummer.
Altså et nummer som angir hvilket nummer i produksjonen din sykkel har dette året av din type sykkel.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Coldman »

Da konkluderer jeg med at motornummer ikke står i vognkortet og heller ikke kan utledes ut fra VIN. Da hadde det vært artig å visst om f.eks. Biltilsynet vet mitt motornummer.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Lariat »

Vet at på min jernsportser er det ikke et orginalt vin nummer fra hd men et som er ettermontert ved en ombygning etter en kondemering av noen salg , og da er det slik at motor og ramme har samme nummer her vil tro at tilsynet for lav moral har motornumerne på alle registrerte tunge motorsykkler noe annet ville vert rart vil eg tro da kunne en jo bare skiftet fra den ene til den andre motoren uten å søke om motorskifte og om det er en lovlig motor eller en stjålet en er jo greit å vite 8-)
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

Tror nok at det er en link mellom motor og ramme ja.....Hvis det kan sammenlignes så var det iallefall noen som koblet da mopeden min ble stjålet for 20 år siden og slaurene hadde montert min motor på en annen ramme..... :sint:

Men tilbake til tema:

Kjøpe kun momset sykkel fra USA.... Bytte motoren over til en norsk sykkel....

Lovlighet, evt. avgifter, dokumentasjonskrav, prosedyre(r) (søknad eller informere, visning og hvordan vil en visning evt. foregå)???
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Coldman »

Her er:
Informasjon i forbindelse med endringer i Kjøretøyforskriftens kapittel 7,
ramme-/motorbytte eller omfattende ombygging av motor/ramme på
motorsykkel.


Link

Nå omhandler dette egentlig begrensninger vedr bytte av ramme til en ikke-identisk ramme og bytte av motor til en ikke-identisk motor, men likevel....

Det står f.eks:
Reparasjon
Vegdirektoratet mener det må aksepteres at den uendrede hovedkomponenten på et senere
tidspunkt repareres eller helt eller delvis skiftes ut i forbindelse med reparasjon. Dette under
forutsetning av at de delene som skiftes ut, skiftes ut med identiske deler. Med identisk del
menes en del som normalt kan anses som en reservedel for den opprinnelige delen.


Dette leser jeg slik: Ramma er bytta til en ikke-identisk ramme. Da kan man ikke senere bytte motoren til en ikke-identisk motor - men man kan skifte den helt eller delvis ut i forbindelse med en reparasjon.

Kan ikke fatte at det skulle være strengere dersom ramma på forhånd ikke var byttet ut. :)

Men så var det dette med "godkjenning" da... Jeg har aldri byttet motor på en motorsykkel, men på flere biler. Har aldri bedt om noen godkjenning fra Biltilsynet. Kan ikke tro at det skulle være nødvendig, men for å være på den sikre siden, ville jeg kanskje (forresten garantert ikke) først spurt om det var noe spesielt jeg måtte gjøre.

Jeg sier: Løp og kjøp. Det er helt sikkert ikke noen som helst problemer knyttet til dette.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

Coldman wrote:Her er:
Informasjon i forbindelse med endringer i Kjøretøyforskriftens kapittel 7,
ramme-/motorbytte eller omfattende ombygging av motor/ramme på
motorsykkel.


Link

Nå omhandler dette egentlig begrensninger vedr bytte av ramme til en ikke-identisk ramme og bytte av motor til en ikke-identisk motor, men likevel....

Det står f.eks:
Reparasjon
Vegdirektoratet mener det må aksepteres at den uendrede hovedkomponenten på et senere
tidspunkt repareres eller helt eller delvis skiftes ut i forbindelse med reparasjon. Dette under
forutsetning av at de delene som skiftes ut, skiftes ut med identiske deler. Med identisk del
menes en del som normalt kan anses som en reservedel for den opprinnelige delen.


Dette leser jeg slik: Ramma er bytta til en ikke-identisk ramme. Da kan man ikke senere bytte motoren til en ikke-identisk motor - men man kan skifte den helt eller delvis ut i forbindelse med en reparasjon.

Kan ikke fatte at det skulle være strengere dersom ramma på forhånd ikke var byttet ut. :)

Men så var det dette med "godkjenning" da... Jeg har aldri byttet motor på en motorsykkel, men på flere biler. Har aldri bedt om noen godkjenning fra Biltilsynet. Kan ikke tro at det skulle være nødvendig, men for å være på den sikre siden, ville jeg kanskje (forresten garantert ikke) først spurt om det var noe spesielt jeg måtte gjøre.

Jeg sier: Løp og kjøp. Det er helt sikkert ikke noen som helst problemer knyttet til dette.
Ja du er nok inne på noe når det gjelder bytte identisk mot identisk i forbindelse med reparasjon... At det burde være en smal sak....
Så gjenstår dette med godkjenning og en ny problemstilling.... La oss nå anta at det finnes et register som kobler motor og ramme og hvis man skal gjøre det etter boken så må dette meldes inn... Hvis man da bytter ut motoren i forbindelse med en såkalt "reparasjons-sak" blir da den "ødelagte" motoren kondemnert uten mulighet for å bli godkjent i en annen sykkel? Skal forhøre meg ved lokalt biltilsyn men jeg skjønner på flere at det kan være litt avhengig av hvem du snakker med og inntil dette prosjektet blir en realitet høster jeg gjerne enda flere gode erfaringer, resonnement, innspill og tanker rundt problemstillingen.
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by TCB »

Hvis du har tenkt å kjøpe en sykkel fra et forsikringselskap i USA, sjekk også hvorfor den selges.
Det var en sykkel som lå ute på Ebay som et lett kjørbart rep objekt, og at den var vannskadet.
Etter litt spørsmål til selgeren kom det frem at sykkelen hadde stått under vann i flommen tidligere iår i ukjent antall dager.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

takamine4 wrote:Hvis du ikke skal gjør det etter loven,,,,,hvis du er redd for å kjøre med annet nummer på motoren iforhold til rammenummeret, har du to valg.
1. Slip bort gammelt nummer, slå inn nytt.
2. Kjøp deg en ny carter,,, den har ingen nummer, lett å slå inn nytt, men da snakker du om å demontere hele blokka.

Hva jeg ville gjort?
Slipt bort nummeret, slått inn nytt, eller slått inn det nye nummeret rett under, sparklet inn det gamle, lakkert blokka.

PS: Det er mangen, mangen som får "ny" sykkel på denne måten. Omplasserer alt fra usa sykkelen til gammel ramme, selger deretter gamle deler,,,,blir på den måten ikje så dyrt.

Kikk på salvage ,,,,mangen harleyer som forsikkringsselskap selger, men som folk i usa ikke for kjøpe. KUN EXPORT.
Mye gode tips her.... :D Men ettersom du sier det er mange som gjør det slik antyder du vel samtidig at det ikke er plankekjøring å få gjort det lovlig (?) og at vi dermed fremdeles ikke er helt til bunns i dette... Uansett... Jeg skal sjekke opp dette med forsikringssykler det er helt sikkert :err:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by TCB »

Her står det litt om slike sykler :
http://www.autobidmaster.com/articles/h ... age-bikes/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

TCB wrote:Her står det litt om slike sykler :
http://www.autobidmaster.com/articles/h ... age-bikes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja den var god den der... :) Har funnet en god del andre også ved hjelp av google..... Mye av det jeg har sett ser egentlig strøkent ut så da er det vel motoren som er problemet... Hvis jeg skulle har gått for noe slikt måtte motoren vært 100% og ellers kjørbar.... Sett litt forskjellige priser og dem som jeg anser som KANSKJE aktuelle ligger mellom 2 og 3 tusen dollar (xl1200)....Hvis det sammenlignest med sykkler som ikke er kondemnert kan man få dem fra 4500 dollar ... Men det gjenstår mye surfing og at det er mulighet for å gjøre et kupp (i forhold til donorsykkel til bygg) er helt sikkert..... :err:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Import”