Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Importere sykkel selv?
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

Kan man kjøpe og(kun) momse inn en nyere (etter 2003) Harley og bruke den som delesykkel? Tenker da hovedsaklig på motor. Kan motoren søkes og bli godkjent byttet til en norsk sykkel uten noen avgifter og/eller annet tull. Tenkt eksempel: Man har en norsk Harley med havarert motor. Då kjøpes en hel sykkel i USA med det formål å donere motoren til den norske sykkelen. USA-sykkelen kommer på tunet og man kan søke og uproblematisk få godkjent USA-motoren i sykkelen??? Resten av donorsykkelen fra USA selges eller brukes i deler? Pris: Pris sykkel i USA, frakt og moms?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Coldman »

Kun moms på verdi av sykkel + frakt.

Jeg tror det er så enkelt som dette:
Du må søke om motorbytte. Og du må sannsynligvis ha en kvittering på motoren (sykkelen) samt en bekreftelse fra forhandler om at motoren har samme kubikk (og hk?) som den du tar ut av sykkelen.

Eller:
Bare bytt motoren uten noe mer om og men. Hvordan skal noen kunne oppdage at du har byttet? Kanskje Biltilsynet har et register hvor VIN og motornummer er koblet sammen? Ikke vet jeg, men det har de kanskje.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

Coldman wrote:Kun moms på verdi av sykkel + frakt.

Jeg tror det er så enkelt som dette:
Du må søke om motorbytte. Og du må sannsynligvis ha en kvittering på motoren (sykkelen) samt en bekreftelse fra forhandler om at motoren har samme kubikk (og hk?) som den du tar ut av sykkelen.

Eller:
Bare bytt motoren uten noe mer om og men. Hvordan skal noen kunne oppdage at du har byttet? Kanskje Biltilsynet har et register hvor VIN og motornummer er koblet sammen? Ikke vet jeg, men det har de kanskje.
Det er akkurat det som du tror jeg kunne tenkt meg å ha bekreftet. Kvittering på sykkelen vil selvfølgelig være å oppdrive men dokumentasjon på kubikk og evt. hk må vel si seg selv i forhold til type sykkel og de papirene som følger med? Sier ikke motornummeret noe om dette også? Det blir sentralt hvilken form for dokumentasjon som trengs for å få godkjent motorbytte.
”Eller-versjonen” går selvfølgelig men jeg innbiller meg at det er en sammenheng mellom motornummer og rammenummer. Da vil det gjerne bli problemer hvis man skal selge den norske motoren videre og vedkommende som kjøper den skal søke om motorbytte….
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

Det står jo endel her:

http://norskhdforum.ning.com/forum/topi ... rammebytte" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vegvesen.no/_attachment/62009/binary/15350" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vegvesen.no/_attachment/62010/binary/15351" onclick="window.open(this.href);return false;


MEN:

Dette omfatter bytting av motor til "annen type" eller "omfattende ombygging av motor" og ikke et vanlig bytte til tilsvarende motor....???? Dessuten kan jeg ikke se noe ang. avgifter på den "nye" motoren. Sykkelen som skal få motoren skal imidlertid være ferdig avgiftsbelagt.....

Tolker det ellers slik at hvis man skal bytte motor i f.eks. en norsk sykkel så må sykkelen først vises. Man får ikke bytte både motor og ramme på samme sykkel så rammen blir merket for å "sperre" for evt. rammebytter seinere.....?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Coldman »

Det er ikke noe i VIN som inneholder motornummer, så da må det finnes en kobling i et eller annet register.
Noen eldre sykler har vel motornumret i vognkortet - og det er mulig det registreres (kanskje i vognkortet) hvis du får godkjent bytte... for du har jo lov å bare bytte en gang (i alle fall hvis det er en annen motortype).

Men det er vel ikke noe problem å gjøre dette på helt lovlig vis. Du vil jo sitte med VIN for din sykkel, kvitteringer og begge motornumre. Da skal det være plankekjøring. Om de godtar at "det sier seg selv at det er samme kubikk osv", har jeg vel mine tvil om, men det er jo bare å ringe Biltilsynet og spørre.

Jeg innbiller meg at dersom jeg vraker motoren og putter inn en ny likedan, så er det en vanlig raparasjon som jeg ikke trenger å søke om. Og det kan jeg gjøre hver gang motoren ryker. Bytter jeg derimot til en større motor - eller en annen type, må det søkes. Jeg mener... det må jo være lov å bytte ut samtlige deler på motoren så often man vil. Sprekker blokka er, må den jo skiftes. Og jeg tror ikke Biltilsynet har den ringeste anelse om motornummeret på din sykkel.

Kanskje dumt av meg å slenge ut for mye "jeg tror", men skitt au. Noen her inne må vel ha litt peil og kan vel evt avfeil eller bekrefte det jeg skriver. Satser på det :mrgreen: .
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by TCB »

Motornummeret står i VIN nummeret på nyere sykler, de 6 siste tallene i VIN finner du i motornummeret.
I VIN nummeret, F.eks 1HD1BVB162Y123456, så starter motornummeret med BVB2 + 6 tall.
Det vil i dette tilfellet si :
1HD1 = sykkelen er produsert for å bli solgt i USA

Motornummer f.eks BVB2123456

BV = FXSTI = Softail standard innsprøytning
B = Fuel innsprøytning
2 = årsmodell = i dette tilfellet 2002
123456 = siste tallene i VIN nummeret som bekrefter at dette er riktig motor til VIN nummeret.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

TCB wrote:Motornummeret står i VIN nummeret på nyere sykler, de 6 siste tallene i VIN finner du i motornummeret.
I VIN nummeret, F.eks 1HD1BVB162Y123456, så starter motornummeret med BVB2 + 6 tall.
Det vil i dette tilfellet si :
1HD1 = sykkelen er produsert for å bli solgt i USA

Motornummer f.eks BVB2123456

BV = FXSTI = Softail standard innsprøytning
B = Fuel innsprøytning
2 = årsmodell = i dette tilfellet 2002
123456 = siste tallene i VIN nummeret som bekrefter at dette er riktig motor til VIN nummeret.
Dette var greit å vite. Da kan man spore motoren til sykkelen og VIN nummeret sier jo også blant annet noe om type motor, årsmodell og type osv. Når man har både VIN-nummer og motornummer burde det vel være god dokumentasjon for motoren/motorbyttet?
Men god nok? Hvordan fungerer visningen for et motorbytte? Er det visning (bilder? annet?) eller kun papirdokumentasjon?
Og det gjenstår å komme til bunns i om det greit å bare bytte (godkjent motorbytte) over til en USA-motor fra en kun momset sykkel....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Harlex »

http://www.bike.no/forum/thread.php?t=10770" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.samag.no/news.htm#Rundskriv" onclick="window.open(this.href);return false; nr. 98.13.03


Motor (effekt, kubikk) samt vekt blir registrert hos tollvesenet og sammenlignes når sykkelen skal godkjennes.... Men dette dreier seg om hvis man skal ha godkjent den utenlandske sykkelen og ikke hvis ambisjonene kun er er momsingen og ikke registrert på norske skilter.
Finner hele tiden noe nytt om "problemstillingen" min men det dukker også opp nye spørsmål.... :roll:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by Coldman »

Harlex wrote:
TCB wrote:Motornummeret står i VIN nummeret på nyere sykler, de 6 siste tallene i VIN finner du i motornummeret.
I VIN nummeret, F.eks 1HD1BVB162Y123456, så starter motornummeret med BVB2 + 6 tall.
Det vil i dette tilfellet si :
1HD1 = sykkelen er produsert for å bli solgt i USA

Motornummer f.eks BVB2123456

BV = FXSTI = Softail standard innsprøytning
B = Fuel innsprøytning
2 = årsmodell = i dette tilfellet 2002
123456 = siste tallene i VIN nummeret som bekrefter at dette er riktig motor til VIN nummeret.
Dette var greit å vite. Da kan man spore motoren til sykkelen og VIN nummeret sier jo også blant annet noe om type motor, årsmodell og type osv. Når man har både VIN-nummer og motornummer burde det vel være god dokumentasjon for motoren/motorbyttet?
Men god nok? Hvordan fungerer visningen for et motorbytte? Er det visning (bilder? annet?) eller kun papirdokumentasjon?
Og det gjenstår å komme til bunns i om det greit å bare bytte (godkjent motorbytte) over til en USA-motor fra en kun momset sykkel....
Vel, hva er en nyere sykkel?
Jeg har en 2008-modell og der har VIN og motornr ikke hoe med hverandre å gjøre. De siste sifrene i mitt VIN er noe Harley kaller for et sekvensnummer.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Importere nyere HD fra USA til delebruk.

Post by TCB »

Ser ut som at de mener fra 1981 og oppover.

Her fant jeg på en Harley tips side.

Where to find Engine Number on a 2007 DYNA

I am going to purchase a Harley from a private seller and was looking at the Bill Of Sale from the DMV. Where is the Engine Number located at?

It is the 10 digit number stamped on the crankcase. The engine number is an abreviated VIN number, so all the numbers and letters on the engine should also be found in the VIN on the frame neck.
Post Reply

Return to “Import”