Regelverk Import av HD fra USA
Posted: 05 Feb 2013, 22:43
Det verserer en debatt på et annet forum i forbindelse med import av HD fra USA. Det påstås at det har kommet en ny regel. Det har det ikke, men de forskjellige Biltilsyn avdelinger har praktisert ulikt. Dette prøver vegvesenet nå og rydde opp i slik at praksisen for reg blir lik. Under ser dere klipp fra at svar fra Vegvesent vedrørende regelverket.
Kort fortalt skal alle sykler importert fra USA og førstegangsregistert fra 1.jan 1998 frem til 16.juni.2003 dokumentere HK ved registrering. Egne regler for sykler etter 17.juni-2003. For sykler førstegangsregistrert i USA før 1.januar 1998 trenger ingen HK dokumentasjon. Se § 23-5 pkt. 3.
Dokumentasjonskravet til effekt og motorvolum har stått i kjøretøyforskriften siden 1995, men en del områder har tolket det slik at vi kunne bruke synergi som tollvesenet bruker i sin «verdifastsetting». Denne fortolkingen har i følge tollvesenet vært feil. Det er reglene i kjøretøyforskriften vi skal følge. Vi ble orientert om dette etter et møte i VD på desember i 2012.
For mc registrert etter 17.juni 2003 er det dette som er kravet:
§ 23-4. Motoreffekt, hastighet og dreiemoment på to- og trehjulede motorvogner (direktiv 95/1/EF og direktiv 2006/27/EF)
1. Kravnivå: Direktiv 95/1/EF (om konstruktiv maksimalhastighet samt motorens maksimale dreiemoment og nettoeffekt for to- og trehjulede motorvogner), endret ved direktiv 2006/27/EF.
2. Virkeområde: Alle kjøretøy som definert i artikkel 1 i direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF.
3. Alternativ standard: Ingen.
4. Godkjenning: Ved godkjenning skal det fremlegges bevitnelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at motorvognen tilfredsstiller ovennevnte krav. Dette gjelder ikke når motorvognen er ledsaget av gyldig samsvarssertifikat og/eller er merket med typegodkjenningsnummer i henhold til direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF. Alternativt kan motorvogn, deler eller tekniske enheter være godkjent og merket i henhold til ovennevnte krav.
For MC registrert før 17. juni 2003 er det dette som er kravet:
§ 23-5. Motor og drivverk på to- og trehjulet motorsykkel
1. Oppheves.
2. Ved godkjenning av motorsykkel som tilhører en avgiftsgruppe der avgiften delvis baseres på motorens effekt og slagvolum, skal det fremlegges underlag fra fabrikant som viser effekt og slagvolum. Ved enkeltgodkjenning skal underlaget være dokument fra fabrikant eller fra importør med fabrikantens fullmakt. For moped og lett motorsykkel skal ikke effekten være redusert til lavere effekt enn den opprinnelige ved hjelp av enkle reversible løsninger. Motorer som tilfredsstiller kravene i direktiv 97/24/EF kap. 7 anses å tilfredsstille dette. Effekten skal være angitt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3. Alternativt kan effekten være angitt i henhold til ECE-reg.nr. 85. Dersom effekten etter disse standarder ikke er kjent, kan motoreffekten etter andre standarder brukes. Disse vil gi omtrent samme eller høyere effekttall enn ovennevnte standarder. Hjuleffekten tillates ikke brukt.
3. Nr. 2 trer i kraft 1. januar 1998.
4. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder to- og trehjulede motorvogner som er typegodkjent i Norge før 1. oktober 1999 og/eller som registreres før 17. juni 2003.
Dette er kun en orientering. Et endelig vedtak vil bli fattet av saksbehandler ved søknad/fremstilling av kjøretøyet.
Time for enkeltgodkjenning/kontroll bestilles ved å ringe 02030.
Kort fortalt skal alle sykler importert fra USA og førstegangsregistert fra 1.jan 1998 frem til 16.juni.2003 dokumentere HK ved registrering. Egne regler for sykler etter 17.juni-2003. For sykler førstegangsregistrert i USA før 1.januar 1998 trenger ingen HK dokumentasjon. Se § 23-5 pkt. 3.
Dokumentasjonskravet til effekt og motorvolum har stått i kjøretøyforskriften siden 1995, men en del områder har tolket det slik at vi kunne bruke synergi som tollvesenet bruker i sin «verdifastsetting». Denne fortolkingen har i følge tollvesenet vært feil. Det er reglene i kjøretøyforskriften vi skal følge. Vi ble orientert om dette etter et møte i VD på desember i 2012.
For mc registrert etter 17.juni 2003 er det dette som er kravet:
§ 23-4. Motoreffekt, hastighet og dreiemoment på to- og trehjulede motorvogner (direktiv 95/1/EF og direktiv 2006/27/EF)
1. Kravnivå: Direktiv 95/1/EF (om konstruktiv maksimalhastighet samt motorens maksimale dreiemoment og nettoeffekt for to- og trehjulede motorvogner), endret ved direktiv 2006/27/EF.
2. Virkeområde: Alle kjøretøy som definert i artikkel 1 i direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF.
3. Alternativ standard: Ingen.
4. Godkjenning: Ved godkjenning skal det fremlegges bevitnelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at motorvognen tilfredsstiller ovennevnte krav. Dette gjelder ikke når motorvognen er ledsaget av gyldig samsvarssertifikat og/eller er merket med typegodkjenningsnummer i henhold til direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF. Alternativt kan motorvogn, deler eller tekniske enheter være godkjent og merket i henhold til ovennevnte krav.
For MC registrert før 17. juni 2003 er det dette som er kravet:
§ 23-5. Motor og drivverk på to- og trehjulet motorsykkel
1. Oppheves.
2. Ved godkjenning av motorsykkel som tilhører en avgiftsgruppe der avgiften delvis baseres på motorens effekt og slagvolum, skal det fremlegges underlag fra fabrikant som viser effekt og slagvolum. Ved enkeltgodkjenning skal underlaget være dokument fra fabrikant eller fra importør med fabrikantens fullmakt. For moped og lett motorsykkel skal ikke effekten være redusert til lavere effekt enn den opprinnelige ved hjelp av enkle reversible løsninger. Motorer som tilfredsstiller kravene i direktiv 97/24/EF kap. 7 anses å tilfredsstille dette. Effekten skal være angitt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3. Alternativt kan effekten være angitt i henhold til ECE-reg.nr. 85. Dersom effekten etter disse standarder ikke er kjent, kan motoreffekten etter andre standarder brukes. Disse vil gi omtrent samme eller høyere effekttall enn ovennevnte standarder. Hjuleffekten tillates ikke brukt.
3. Nr. 2 trer i kraft 1. januar 1998.
4. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder to- og trehjulede motorvogner som er typegodkjent i Norge før 1. oktober 1999 og/eller som registreres før 17. juni 2003.
Dette er kun en orientering. Et endelig vedtak vil bli fattet av saksbehandler ved søknad/fremstilling av kjøretøyet.
Time for enkeltgodkjenning/kontroll bestilles ved å ringe 02030.