Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

Harlex wrote:
BikerEva wrote:SE-kitet jeg kjøpte til min, med topper og hele pakken, inkluderte også forsterket clutchfjær forresten...
Akkurat... De forsterkede clutsjfjærene må jeg ha og gjerne det kitet med en ekstra plate.... Skal bare slite ut den jeg har først :err:


Men jeg må skryte mer av forkbracen. http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f= ... ace#p23274" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er definitivt en KJEMPEOPPGRADERING til en (relativt) billig penge.... Ny sykkel og spesielt viktig når man får litt mer futt i sykkelen...
Det holder nok med en medium fjær til en plain 1200 oppgradering.
Tar du ut masse med nye kammer og porting så ser eg behov for ekstra plate men dere er langtifra 80++ Hk så en medium fjær vil nok fikse glipp.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Først: Beklager alle at jeg har stavet "Vance & Hines" feil. Jeg har gjort et forsøk på å rette det i mine innlegg. Virkningen ble at det ser ut som alle andre som har kommentert har feilstavet, men det er altså bare fordi overskriften som var feil har blitt hengene igjen.

Og så til emnet: Hvilke valg bør jeg ta.

Etter å ha lest innspillene, ser jeg at en del handler om personlige valg som er veldig subjektive som går på kjørestil, utseende og hvilken lyd man liker. Andre valg er av mer objektiv karakter, nemlig om driftstabilitet og hvor mange HK en kan få ut av Harlyen. Og til slutt er det jo alltid et spørsmål om penger.

Det jeg endte opp med (og som jeg har bedt om en pris på hos HD-verkstedet) er følgende:

1. SE 1200 kit som inneholder 1200-topper og sylindere, forsterket clutsj og ekstra plate, SE luftfilter
2. SE Supertuner
3. Vance & Hines black 2-2 pipes with quiet baffels

Her er en fin test av lyden på ulike baffels på V&H: http://www.youtube.com/watch?v=4ImxIDFn ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Det synes som om det blir mer torque på lavere turtall med quiet baffels, man ofrer tydeligvis litt HK på høyt turtall. Lydmessig så forsvinner de skarpe lydene og litt volum.

Jeg bytter ikke drev i første omgang. Nytt drev med 30 tenner vil gi noe lavere turtall, og dermed litt mindre aks, på den andre siden vil det gi noe høyere toppfart, og lavere turtall seff når en kjører i 5. gir. Jeg kjører aldri særlig fort, og ligger i max 90 nrmalt. Men jeg trenger krefter for å kjøre forbi. Så i første omgang så tror jeg at i forhold til det jeg liker, så blir 27 tenner ok. Neste oppgradering vil trolig inneholde nye kammer, forkbrace og 30 tenner drev.

Oppsummeringsvis kan man si at min oppgradering vil gi en 1200 som er tilnærmet orginal, med stage 1. Forskjellen vil være at jeg har 27 tenner på fordrevet. Dette gir litt bedre aks. Og torquen er litt bedre enn de som kjører med rake rør. Og jeg vil ha 70 hk pluss på bakhjulet.

Dette er det jeg har funnet ut - korriger meg hvis jeg tar feil! Jeg pretenderer ikke å kunne dette!!!!

Og på nytt: tusen takk for alle innspillene!!

mvh Badboy
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

chrissenator wrote:Nye lollipops fikser vi :-)

Helt 100% enig i poenget med å beholde driftssikkerhet, har ikke lyst til å måtte reparere og fikse i ett bankende kjør. En solid oppjustering av en 883 og inntil 85 Hk er ansett som driftsikkert og stabilt forutsatt at jobben er skikkelig gjort og at det brukes kvalitets deler.

Nå blir min litt over 1200 men med originale 883 topper, V&H SS, et K&N filter.
Kjøpte et 30t fremdrev av en på forumet, det skulle være i orden men det var det ikke(ingen tenner igjen til spline) så jeg må få tak på et rimelig fort :-)
Rundt 1000,- hvis du handler lokalt...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Badboy wrote:Først: Beklager alle at jeg har stavet "Vance & Hines" feil. Jeg har gjort et forsøk på å rette det i mine innlegg. Virkningen ble at det ser ut som alle andre som har kommentert har feilstavet, men det er altså bare fordi overskriften som var feil har blitt hengene igjen.

Og så til emnet: Hvilke valg bør jeg ta.

Etter å ha lest innspillene, ser jeg at en del handler om personlige valg som er veldig subjektive som går på kjørestil, utseende og hvilken lyd man liker. Andre valg er av mer objektiv karakter, nemlig om driftstabilitet og hvor mange HK en kan få ut av Harlyen. Og til slutt er det jo alltid et spørsmål om penger.

Det jeg endte opp med (og som jeg har bedt om en pris på hos HD-verkstedet) er følgende:

1. SE 1200 kit som inneholder 1200-topper og sylindere, forsterket clutsj og ekstra plate, SE luftfilter
2. SE Supertuner
3. Vance & Hines black 2-2 pipes with quiet baffels

Her er en fin test av lyden på ulike baffels på V&H: http://www.youtube.com/watch?v=4ImxIDFn ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Det synes som om det blir mer torque på lavere turtall med quiet baffels, man ofrer tydeligvis litt HK på høyt turtall. Lydmessig så forsvinner de skarpe lydene og litt volum.

Jeg bytter ikke drev i første omgang. Nytt drev med 30 tenner vil gi noe lavere turtall, og dermed litt mindre aks, på den andre siden vil det gi noe høyere toppfart, og lavere turtall seff når en kjører i 5. gir. Jeg kjører aldri særlig fort, og ligger i max 90 nrmalt. Men jeg trenger krefter for å kjøre forbi. Så i første omgang så tror jeg at i forhold til det jeg liker, så blir 27 tenner ok. Neste oppgradering vil trolig inneholde nye kammer, forkbrace og 30 tenner drev.

Oppsummeringsvis kan man si at min oppgradering vil gi en 1200 som er tilnærmet orginal, med stage 1. Forskjellen vil være at jeg har 27 tenner på fordrevet. Dette gir litt bedre aks. Og torquen er litt bedre enn de som kjører med rake rør. Og jeg vil ha 70 hk pluss på bakhjulet.

Dette er det jeg har funnet ut - korriger meg hvis jeg tar feil! Jeg pretenderer ikke å kunne dette!!!!

Og på nytt: tusen takk for alle innspillene!!

mvh Badboy
Høres bra ut.... Gled deg til resultatet men gru deg til prisen :cry:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Superbeetle
Posts: 38
Joined: 30 Jun 2011, 22:20

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Superbeetle »

Harlex wrote:
Superbeetle wrote: ang lyd: V&H slipons med org baffles lager mye lyd, men ikke FOR mye.. Om du bytter til quiet baffles så får du en litt dypere og hulere lyd som ikke er like "raspete".. Jeg har selv shortshots med noen innsatser som jeg lagde selv med bakgrunn i noen til V&H bigshots.. Min 1200 har lavere lyd på tomgang enn en 883 med V&H Slip-ons, men lager nok litt mer lyd ved pådrag.. Jeg er kjempe fornøyd med lyden, syntes den er akkurat slik den skal være. Jeg bremset 72hk og 100nm på bakhjulet.. Kunne ønske litt mer effekt samt en litt jevnere gange på turtall under 2000, men det er vanskelig og ganske tidkrevende å få bra til..
Jeg (eller rettere sagt andre) har et problem med til tider kraftig smelling fra eksosen min....Har rake V&H SS. I følge lokalt verksted er det prisen å betale for mitt oppsett... Er i utgangspunktet skeptisk til å endre mye på oppsettet på sykkelen sykkelen min ettersom den går bra og har den lyden jeg vil ha men jeg kunne tenkt meg å hørt og sett (bilde?) mer om de tilpassede quiet-baffles-ene til V&H SS... Og hvorfor bruker du ikke quiet-baffles-ene som er laget til V&H SS.

Grunnen til smellingen er som nevnt at den går magert på 0% gassåpning.. Juster VE-tabellene opp 10% på 0% spjeldåpning ned til og med 2500rpm så ordner det seg nok litt.. Quiet baffles kan nok hjelpe litt også.. Min 1200 med SS smeller overhodet ikke ved motorbrems/null gass..

Grunnen til at jeg kappet/sveiste til noen var ganske enkelt at jeg ikke fikk tak i ferdige til SS, og ikke hadde tålmodighet til å vente på dem..
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Superbeetle wrote:
Harlex wrote:
Superbeetle wrote: ang lyd: V&H slipons med org baffles lager mye lyd, men ikke FOR mye.. Om du bytter til quiet baffles så får du en litt dypere og hulere lyd som ikke er like "raspete".. Jeg har selv shortshots med noen innsatser som jeg lagde selv med bakgrunn i noen til V&H bigshots.. Min 1200 har lavere lyd på tomgang enn en 883 med V&H Slip-ons, men lager nok litt mer lyd ved pådrag.. Jeg er kjempe fornøyd med lyden, syntes den er akkurat slik den skal være. Jeg bremset 72hk og 100nm på bakhjulet.. Kunne ønske litt mer effekt samt en litt jevnere gange på turtall under 2000, men det er vanskelig og ganske tidkrevende å få bra til..
Jeg (eller rettere sagt andre) har et problem med til tider kraftig smelling fra eksosen min....Har rake V&H SS. I følge lokalt verksted er det prisen å betale for mitt oppsett... Er i utgangspunktet skeptisk til å endre mye på oppsettet på sykkelen sykkelen min ettersom den går bra og har den lyden jeg vil ha men jeg kunne tenkt meg å hørt og sett (bilde?) mer om de tilpassede quiet-baffles-ene til V&H SS... Og hvorfor bruker du ikke quiet-baffles-ene som er laget til V&H SS.

Grunnen til smellingen er som nevnt at den går magert på 0% gassåpning.. Juster VE-tabellene opp 10% på 0% spjeldåpning ned til og med 2500rpm så ordner det seg nok litt.. Quiet baffles kan nok hjelpe litt også.. Min 1200 med SS smeller overhodet ikke ved motorbrems/null gass..

Grunnen til at jeg kappet/sveiste til noen var ganske enkelt at jeg ikke fikk tak i ferdige til SS, og ikke hadde tålmodighet til å vente på dem..
Sikkert helt riktig det men ettersom jeg har SE race tuner pro så må den inn for å gjort disse justeringene.... Det har den vært to ganger uten suksess.. :roll:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Da var avgiftene til staten betalt: Satan, satan og uff! Det ble ikke billig - over 20 raske!

Neste uke blir konverteringen gjort. Noen små endringer i opplegget ble det:

1. SE koverteringskit til 1200 med topper, sylindere mv og kraftigere fjær til klutchen og SE luftfilter stage 1
2. Vance & Hines 2-1 Black med quiet baffles
3. SE supertuner
4. Deksel med 1200 til luftfilteret

Jeg kom til at 2-1 Black eksosen fra V&H trolig vil gi noen ekstra hk og torque. Håper jeg har rett. Håper å nå rundt 75 hk på bakhjulet og at det er tilstrekkelig til å gjøre sikre og raske forbikjøringer i området 70-120.

Og så tenkte jeg å flippe speilene - bruker man orginalspeilene?

mvh Badboy
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Coldman »

Badboy wrote:Da var avgiftene til staten betalt: Satan, satan og uff! Det ble ikke billig - over 20 raske!
...
På vegne av det norske folk: Tusen hjertelig takk. I likhet med andre kjøretøyavgifter, bensinavgift, bompenger, årsavgift osv osv går pengene 100% uavkortet utbygging og vedlikehold av den norske veinettet. Ja, og takk for skatten du betalte av pengene... og momsen selvfølgelig. Rett inn på veibudsjettet med dem også.

Spøk til side: Dette var jo en heftig oppgradering. De færreste som går fra 883 til 1200 tar seg råd til nye topper. Blir nok bra greier dette. :D
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Bidraget til den norske stat er betalt - en idiotisk høy sum, men føler at jeg må holde meg innenfor regelverket sånn i sin alllminnelighet. Trolig vil vel H&V 2-1 være litt utenfor hva gjelder utslipp, men det får en tåle. På den positive siden blir vognkortet stemplet med 1200/49Kw.

Uansett: I kveld spenner jeg sykkelen på hengeren og legger i vei til HD-verkstedet. En fjellovergang gjør at jeg ikke kan kjøre sykkelen - ergerlig selvsagt. I morgen er altså dagen. Dette blir veldig gøy!

Jeg har ikke vært misfornøyd med sykkelen til nå, men føler at den kunne trengt litt mer kraft. Jeg kjører mest småturer i nærområdet, og selv da er det litt fint å ha bedre drag på lave turtall. Jeg kommer tilbake med rapport om hvordan det gikk!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Her er vidunderet etter oppgradering! Det ble like bra som jeg hadde håpet: Den går som en drøm - i alle fall opp til 3200 rpm som er max rpm på innkjøringen. Nå gjenstår en 70 mil før jeg kan gi skikkelig på, men jeg kjenner allerede nå at sykkelen har masse krefter.
iron2.jpg
Jeg skjønner jo at den ikke ser veldig spesiell ut - men den blir vel ok hvis jeg flipper speilene. Jeg er foresten inne på ideen om å lakkere tank og skjermer i raceing green. Tror det vil være veldig kult. Legg forresten merke til at jeg har satt på 1200-deksel. En detalj som jeg er resultat av betalte avgifter! Hjelmen er forresten i skinn, og den er ikke kritthvit som den synes å være på bildet; den er offwhite med mørkerøde striper av merket Momo, italiensk kvalitetshjelm (har jeg lest).

Nå studerer jeg hvilke kammer som bør installeres til neste år, og fork brace. Men etter det tror jeg at det blir nok tilstrekkelig kraft. Jeg er mer opptatt tourq enn hp. Så jeg kommer troig til å gå for kammer som gir mer tourq i low range rpm.

Er det noen i Bodø-området som fortsatt har sykkelen ute, så er jeg veldig interessert i selskap på en kjøretur. Bare ta kontakt med meg!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
Post Reply

Return to “Eksos”