Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Superbeetle wrote:er ikke sikker på om jeg ville byttet fordrevet. De 883/1200 efi-sportsterne jeg har kjørt med slik dreving og 1200sylindre + 883 topper har hatt en veldig nykkete gange på lave turtall.. Orginal 1200 er jo også litt slik kontra en org 883, men ikke så gale som de som er bygget om..

Med 1200sylindre, V&H slipons, SE filter og SE SuperTuner så burde du få rundt 70hk på bakhjulet. En org 883 med disse V&H pottene og SE filter eller heavy breather bremser mellom 57 og 62hk på bakhjulet.

Jeg har dynokjørt mange nyere sportstere og både 1200 og 883 har jeg fått best effekt med V&H slipons (med org innsats) og SE Heavy Breather luftftilter.. Tilsammenligning har jeg tunet sykler med Supertrapp 2-1, RSD 2-1, V&H Shortshots(med og uten andre innsatser), Rush Slipons, SE Slipons med flere..

ang lyd: V&H slipons med org baffles lager mye lyd, men ikke FOR mye.. Om du bytter til quiet baffles så får du en litt dypere og hulere lyd som ikke er like "raspete".. Jeg har selv shortshots med noen innsatser som jeg lagde selv med bakgrunn i noen til V&H bigshots.. Min 1200 har lavere lyd på tomgang enn en 883 med V&H Slip-ons, men lager nok litt mer lyd ved pådrag.. Jeg er kjempe fornøyd med lyden, syntes den er akkurat slik den skal være. Jeg bremset 72hk og 100nm på bakhjulet.. Kunne ønske litt mer effekt samt en litt jevnere gange på turtall under 2000, men det er vanskelig og ganske tidkrevende å få bra til..
62 hk på bakhjulet for en org. 883 med kun filter og potter høres i overkant mye ut... :shock: http://www.sportster.org/tech/typical-s ... -upgrades/" onclick="window.open(this.href);return false; Spørs om jeg da ville anbefalt 1200 konvertering.... Iallefall hvis man skal levere inn på HD-verksted og betale det de tar... Da blir det dyre hestekrefter....
Når det gjelder omdreving så er jeg uenig. Det er en av de beste oppgraderingene jeg har gjort i tillegg til 1200 konvertering og fork brace.... Har ingen problemer med nykking på lav turtall. Som kjent "mangler" Sportsteren et gir. De aller fleste irriterer seg over alt for høyt turtall i øverste gir. Ved å gå opp 2 tenner er problemet løst. Har minimalt/ingenting å si på aks vil jeg påstå... Iallefall hvis man har 1200-konvertert. Jeg har forøvrig problem (som jeg har hørt andre også ha fått etter konvertering) med at clutsjen glipper hvis jeg trekker sykkelen opp i max turtall. Det blir vel en SE racing-clutsj når clutsjen blir utslitt. :err: Potter vil alltid bli en smakssak og som nevnt tidligere kunne jeg nok dratt ut endel hester til ved et annet valg... Men som det har blitt sagt så mange ganger før: Man kjøper ikkje Harley for å bli den kjappeste i gaten... Da har man definitivt bommet... Mitt råd i forhold til potter: Velg ut i fra ønsket design og lydnivå...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by BikerEva »

Men som 883 må man drive og røre masse i bensinen, det tar også tid. Som 1200 har ihvertfall min fått mer bunndrag og venstreskoen slites ikke på overlæret...
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by BikerEva »

SE-kitet jeg kjøpte til min, med topper og hele pakken, inkluderte også forsterket clutchfjær forresten...
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

BikerEva wrote:SE-kitet jeg kjøpte til min, med topper og hele pakken, inkluderte også forsterket clutchfjær forresten...
Akkurat... De forsterkede clutsjfjærene må jeg ha og gjerne det kitet med en ekstra plate.... Skal bare slite ut den jeg har først :err:


Men jeg må skryte mer av forkbracen. http://www.hd-forum.no/viewtopic.php?f= ... ace#p23274" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er definitivt en KJEMPEOPPGRADERING til en (relativt) billig penge.... Ny sykkel og spesielt viktig når man får litt mer futt i sykkelen...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Superbeetle wrote: ang lyd: V&H slipons med org baffles lager mye lyd, men ikke FOR mye.. Om du bytter til quiet baffles så får du en litt dypere og hulere lyd som ikke er like "raspete".. Jeg har selv shortshots med noen innsatser som jeg lagde selv med bakgrunn i noen til V&H bigshots.. Min 1200 har lavere lyd på tomgang enn en 883 med V&H Slip-ons, men lager nok litt mer lyd ved pådrag.. Jeg er kjempe fornøyd med lyden, syntes den er akkurat slik den skal være. Jeg bremset 72hk og 100nm på bakhjulet.. Kunne ønske litt mer effekt samt en litt jevnere gange på turtall under 2000, men det er vanskelig og ganske tidkrevende å få bra til..
Jeg (eller rettere sagt andre) har et problem med til tider kraftig smelling fra eksosen min....Har rake V&H SS. I følge lokalt verksted er det prisen å betale for mitt oppsett... Er i utgangspunktet skeptisk til å endre mye på oppsettet på sykkelen sykkelen min ettersom den går bra og har den lyden jeg vil ha men jeg kunne tenkt meg å hørt og sett (bilde?) mer om de tilpassede quiet-baffles-ene til V&H SS... Og hvorfor bruker du ikke quiet-baffles-ene som er laget til V&H SS.
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

Badboy wrote:Tusen takk gutter!

Jeg har sett litt på dette med å dreve om - etter det jeg forstår vil man hvis man drever om til 30 tagger, få en sykkel som går på lavere turtall enn med 28 tagger - dette betyr i så fal mindre vibrasjoner og man får høyere topphastighet. På den andre siden så ofrer man dreiemoment og akselrasjon. Korriger meg hvis jeg tar feil!

Har du noen lenker Harlex så tar jeg gjerne i mot tips! Jeg har søkt mye rundt og funnet info, men det er en del som er gammelt - og så er det jo ikka alltid at alle er enig heller!
1200 kommer originalt med 29tenner her i EU og 27 på 883.
Du vil om du prøver en 1200 med 29 eller 30t aldri snu deg tilbake til 27t.

Å senke turtall og vibrasjoner er et pluss uansett, litt lugging på lave gear er mulig men ikke noe problem større enn original motor og drev vil jeg tro.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

Harlex wrote:
Superbeetle wrote: ang lyd: V&H slipons med org baffles lager mye lyd, men ikke FOR mye.. Om du bytter til quiet baffles så får du en litt dypere og hulere lyd som ikke er like "raspete".. Jeg har selv shortshots med noen innsatser som jeg lagde selv med bakgrunn i noen til V&H bigshots.. Min 1200 har lavere lyd på tomgang enn en 883 med V&H Slip-ons, men lager nok litt mer lyd ved pådrag.. Jeg er kjempe fornøyd med lyden, syntes den er akkurat slik den skal være. Jeg bremset 72hk og 100nm på bakhjulet.. Kunne ønske litt mer effekt samt en litt jevnere gange på turtall under 2000, men det er vanskelig og ganske tidkrevende å få bra til..
Jeg (eller rettere sagt andre) har et problem med til tider kraftig smelling fra eksosen min....Har rake V&H SS. I følge lokalt verksted er det prisen å betale for mitt oppsett... Er i utgangspunktet skeptisk til å endre mye på oppsettet på sykkelen sykkelen min ettersom den går bra og har den lyden jeg vil ha men jeg kunne tenkt meg å hørt og sett (bilde?) mer om de tilpassede quiet-baffles-ene til V&H SS... Og hvorfor bruker du ikke quiet-baffles-ene som er laget til V&H SS.
Årsaken til smelling er at den går alt for magert, og en quick fix er å sette inn lollipops eller remappe eller sette på en FuelCommander og justere til smellingen er borte - det som verkstedet sier er rimelig feil. Du får bedre quiet baffles fra andre enn V&H skal se om jeg finner en link.
Du taper litt effekt med V&H SS men slik du beskriver hva du er ute etter så er det tapet helt ubetydelig.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

chrissenator wrote:
Badboy wrote:Tusen takk gutter!

Jeg har sett litt på dette med å dreve om - etter det jeg forstår vil man hvis man drever om til 30 tagger, få en sykkel som går på lavere turtall enn med 28 tagger - dette betyr i så fal mindre vibrasjoner og man får høyere topphastighet. På den andre siden så ofrer man dreiemoment og akselrasjon. Korriger meg hvis jeg tar feil!

Har du noen lenker Harlex så tar jeg gjerne i mot tips! Jeg har søkt mye rundt og funnet info, men det er en del som er gammelt - og så er det jo ikka alltid at alle er enig heller!
1200 kommer originalt med 29tenner her i EU og 27 på 883.
Du vil om du prøver en 1200 med 29 eller 30t aldri snu deg tilbake til 27t.

Å senke turtall og vibrasjoner er et pluss uansett, litt lugging på lave gear er mulig men ikke noe problem større enn original motor og drev vil jeg tro.
Men hvis det er noen som har lyst til å snu så har jeg liggende en 27t (trodde det var 28t som var original eg :oops: )som selges billig... 30t-en min får dere aldri :D
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

chrissenator wrote:
Harlex wrote:
Superbeetle wrote: ang lyd: V&H slipons med org baffles lager mye lyd, men ikke FOR mye.. Om du bytter til quiet baffles så får du en litt dypere og hulere lyd som ikke er like "raspete".. Jeg har selv shortshots med noen innsatser som jeg lagde selv med bakgrunn i noen til V&H bigshots.. Min 1200 har lavere lyd på tomgang enn en 883 med V&H Slip-ons, men lager nok litt mer lyd ved pådrag.. Jeg er kjempe fornøyd med lyden, syntes den er akkurat slik den skal være. Jeg bremset 72hk og 100nm på bakhjulet.. Kunne ønske litt mer effekt samt en litt jevnere gange på turtall under 2000, men det er vanskelig og ganske tidkrevende å få bra til..
Jeg (eller rettere sagt andre) har et problem med til tider kraftig smelling fra eksosen min....Har rake V&H SS. I følge lokalt verksted er det prisen å betale for mitt oppsett... Er i utgangspunktet skeptisk til å endre mye på oppsettet på sykkelen sykkelen min ettersom den går bra og har den lyden jeg vil ha men jeg kunne tenkt meg å hørt og sett (bilde?) mer om de tilpassede quiet-baffles-ene til V&H SS... Og hvorfor bruker du ikke quiet-baffles-ene som er laget til V&H SS.
Årsaken til smelling er at den går alt for magert, og en quick fix er å sette inn lollipops eller remappe eller sette på en FuelCommander og justere til smellingen er borte - det som verkstedet sier er rimelig feil. Du får bedre quiet baffles fra andre enn V&H skal se om jeg finner en link.
Du taper litt effekt med V&H SS men slik du beskriver hva du er ute etter så er det tapet helt ubetydelig.
Ja eg fikk jo noen lollipops hos deg men som jeg har rotet vekk... Remappe må gjøres på HD-verksted og det er forsøkt 2 ganger uten noe resultat (på smellingen) Er åpen for (iallefall) å prøve noe baffles... Hvis jeg oppnår 70 hk på bakhjulet og ingen smelling så KAN det være interessant...Behovet for mer HK er egentlig ikke tilstede og jeg risikerer vel å få enda mere glipp på clutsjen då... Som jeg alltid har stått for så gjelder det å tune sykkelen opp såpass at den gir max UTEN at det går utover driftsikkerheten. Jeg er ikkje interessert i 100 hk på bakhjulet og piss i buksen for hvortid neste haveri inntreffer... Dette er en balansegang som gjelder alle motorkjøretøy fra moped til bil...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

Nye lollipops fikser vi :-)

Helt 100% enig i poenget med å beholde driftssikkerhet, har ikke lyst til å måtte reparere og fikse i ett bankende kjør. En solid oppjustering av en 883 og inntil 85 Hk er ansett som driftsikkert og stabilt forutsatt at jobben er skikkelig gjort og at det brukes kvalitets deler.

Nå blir min litt over 1200 men med originale 883 topper, V&H SS, et K&N filter.
Kjøpte et 30t fremdrev av en på forumet, det skulle være i orden men det var det ikke(ingen tenner igjen til spline) så jeg må få tak på et rimelig fort :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Eksos”