Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

Høres veldig bra ut, fikk du med 15% sterkere clutch fjær i kittet?. '
Har hoppet til 1250 og jeg kan nå ligge i 100 på 5 giret og bare dra til i en forbikjøring og så er jeg forbi, men den clutchen min er ikke lenger med på laget så jeg tror jeg må få noe heftigere ned i hubben :D Og en 30 tenners front pulley er på vei :D

Har du skifttet fremdrev, eller kjører du på 27 tenner ennå?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Har fortsatt 27 drev foran. Jeg skal teste det ut før jeg bytter. Når jeg kjører i sentrumsgater i 2 gir kjennes den litt aggresiv ut, men den flyter likevel fint. Får se når den er ferdig innkjørt. 30 drev gir vel noe mindre torque og hp, men maxfart øker, og selvsagt lavere turtall i 5 gir. Så spørs om du taper litt krefter når du vrir til i 100 km i 5 gir.

Mekanikeren sa at cluchfjæren som var med i kittet kun økte kraften jeg måtte bruke for å klemme inn hendelen. Så jeg tror ikke det er en slik fjær som du tenker på. Det var i alle fall det jeg ble fortalt.
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Badboy wrote:Har fortsatt 27 drev foran. Jeg skal teste det ut før jeg bytter. Når jeg kjører i sentrumsgater i 2 gir kjennes den litt aggresiv ut, men den flyter likevel fint. Får se når den er ferdig innkjørt. 30 drev gir vel noe mindre torque og hp, men maxfart øker, og selvsagt lavere turtall i 5 gir. Så spørs om du taper litt krefter når du vrir til i 100 km i 5 gir.

Mekanikeren sa at cluchfjæren som var med i kittet kun økte kraften jeg måtte bruke for å klemme inn hendelen. Så jeg tror ikke det er en slik fjær som du tenker på. Det var i alle fall det jeg ble fortalt.
Gratulerer med oppgradering!!! :err: Kan ikkje se at drevingen (30 istedenfor 27) skal ha noe med dreiemoment og hk å gjøre? Arrester meg hvis jeg tar feil...........Du får no se hva du finner ut.... de aller fleste irriterer seg over altfor høyt turtall ved vanlig kjøring på landevei--- det "mangler" et gir... Du må gjøre dine egne erfaringer der men du trenger ikkje å bekymre deg over at du ikkje har nok power til å gjøre sikre forbikjøringer med et 30t drev...Kan illustrere det slik: Du ligger i 70 km/t og skal ta en forbikjøring. Med 27 drev: Du ligger i 5 gir og smeller den ned i 4-gir. Med 30 drev: Du ligger i 4 gir og smeller den ned i 3. gir. Gevinsten er at når du ligger i 80 + km/t så slipper du å lete etter og/eller irritere deg over at det mangler et gir. Min erfaring er at det er slitsomt å ligge på landevei/motorvei med et 27t drev. Men dette må du selvfølgelig gjøre egne vurderinger på.... Tyngre på handelen er strammere fjær= du vil mest sannsynlig ikkje få "slure-problemet" som meg og chrissenator har.... Proggresive demere og fork-brace er naturlige oppgraderinger videre sett fra min synsvinkel.....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Tusen takk Harlex!

jeg satte ikke på den fjæren - jeg burde vel gjort det! Men det er jo ikke for sent.

Angående drev: Du har sikkert rett i at det ikke endrer verken hk eller tourqe. Og eksemplet ditt er jeg enig i. Men tar man utgangspunkt i akselrasjon vil jeg tro at 27 går raskere, feks eks 0-100. Det er jo logisk alt annet likt. Hvis to like sykler med unntak av drevene ligger i 80 i 5 gir, og starter å akselere likt - vil 27-drev sykkelen dra i fra, men den vil nå topphastigheten på en lavere hastighet enn den med 30-drev.

Så poenget er at man vinner på noen steder og taper på andre steder - i grunnen som ellers i livet - man får ikke alt!

Forkbrace, kammer og dempere høres ut som neste steg. Men som nevnt tidligere, så har jeg nærmest ingen peiling på dette, og kjøreferdighetene er akkurat gode nok til å håndtere 883, så jeg må skjerpe meg etter at innkjøringen er unnagjort!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

27t fremdrev gir en kjempe gøy akselerasjon og rævva kjøring i 70-80 og 100-120 med følelsen av at man mangler et gear...
29t fremdrev er samme som en 1200 men det er en forskjell på primær drev så det blir nesten som en 1200
30t fremdrev gir en fin combo sammen med 883 primær drev og en slipper å irritere seg i 70-120.
29t må vel være beste comboen for deg BadBoy -

Og hvis du ikke har funnet behov for fjæren enda så send den til meg :-) Du har nok ikke testet ut forskjellen ennå vil jeg tro, kjør i 80 på 5gear og dra til så kjenner du sluringen straks.Og hvis du ikke finner behov for fjæren så kan du fortsatt sende den til meg :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Hehe - jeg skal gjøre som du foreslått straks sykkelen er innkjørt! Og slurer cluchen så skal fjæren på! Vet du om det tar lang tid og om det er vanskelig å gjøre selv?

Jeg merker at jeg kunne treng et gir til i 90. Var ute på en langtur i dag - 20 mil i pissregn - men gøy var det likevel. Men har fortsatt 40 mill igjen av innkjøringen. Kanskje er det en god ide å bruke 29t - det blir jo en mellomting. Skal vente til den er innkjørt og jeg kan teste litt. Jeg skal forsøke å lese meg litt opp på fordrev og primrdrev etc - det skader jo ikke å forsøke å forstå hovedprinsippene ...
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

Du har litt mer guffe enn en 1200 uansett og selv en 1200 vil ha stor glede av et 30t drev, de koster omtrent det samme så på langkjøring vil du fort oppdage fordelen ved å kunne cruse i "grei" fart med et lavere turtall, du har PLENTY nok guffe på 1 og 2 gear til å flytte deg hurtig nok, det kan jeg love deg.
Du har lavere gearing på primæren enn en 1200 så du vil flise en stock 1200 i akselerasjon selv om du går for 30t, 29t er helt greit og du vil ha et fortrinn over en stock 1200 uansett. Men du har skikkelige topper så du får mye effekt bare der :D

Juster chlutchen i første omgang om den slurer litt, har lest fra seriøse Sportster tunere at en stock Sportster clutch er kapabel til å takle rundt 100Hk og skulle det gå åt skogen så er det plass til en fiber og en stål lamell til på 04 og oppover i clutch hubben og da slipper du å svi av ekstra kronasje på den biten.. Avgiftsfritt er det også :err: ..

Den ekstra fjæren kan du godt vente med til du konstaterer at det er et problem med sluring, da er det kjekt å ha den i bakhånd og skifter du fjæren kan du kjøpe deg et lamellsett på CBP for ca 400kr og legge på en av hver lamell sammen med 15% fjæren du har.
Det er samme lameller på BT som Sportster så det kan godt være du får kjøpt to lameller av en eller annen i HD miljøet for en billig penge.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Meget interessant!

Hvor mye faller turtallet i feks 90 km/t når man går fra 27t til feks 29t eller 30t? Det kunne vært greit å vite!
Last edited by Badboy on 16 Oct 2011, 19:51, edited 1 time in total.
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

Badboy wrote:Meget interessant!

Hor mye faller turtallet i feks 90 km/t når man går fra 27t til feks 29t eller 30t? Det kunne vært greit å vite!
Sånn på husken så mener jeg tallet 300rpm lavere med 29t vs 27t, men det er bare en vag husk...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Det synes å være omtrent det jeg leste på et forum nå nettopp - det sto der at det var i overkant av 100rmp pr tann.
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
Post Reply

Return to “Eksos”