Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Her er referansen til en diskusjon om reduksjonen i rpm: http://www.hdforums.com/forum/primary-t ... tster.html" onclick="window.open(this.href);return false;

For øvrig hevdes det at spedometeret vil vise for lite om man bytter drev med flere tenner. Det fremår av samme diskusjon.
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Badboy wrote:Her er referansen til en diskusjon om reduksjonen i rpm: http://www.hdforums.com/forum/primary-t ... tster.html" onclick="window.open(this.href);return false;

For øvrig hevdes det at spedometeret vil vise for lite om man bytter drev med flere tenner. Det fremår av samme diskusjon.
Yepp... Klar over det med speedometer.... Etter de enkle testene jeg har gjort så virker det som speedometeret viser mer og mer feil etter hvor fort man kjører. 50 er 50 men 80 er ca 88.... Min løsning på dette ble dakota digital :err: der jeg kan justere speedometeret begge veier opp til 25% (eller var det 20%?).... Har imidlertid ikke gjort det ennå. Tenkte jeg må få det mer nøyaktifg når jeg gjør det... En gps på styret blir nok bra...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Pussig hvis du ikke kommer til å slure sier no eg. Og ettersom fjæren fulgte med settet ligger det vel litt i luften at den bør brukes.... Har justert clutsjen min flere ganger men den glipper allikevel.Mest påfallende ved full gass i 4. gir for min del.... Din clutsj er jo flett ny så kanskje det går greit inntil videre. Min var ca 8000 km gammel da jeg konverterte så den var ikkje utslitt den heller... Når jeg ser i instrusjonsboken ser det ikke ut til å være noe hokus pokus å fikse på ny fjær selv. Det ser imidlertid ut til at det krever et spesialverktøy. Som Chrissenator sier er det plass til en eksta lamell og det regner jeg med at jeg kommer til å montere samtidig som ny fjær...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

Harlex wrote:Pussig hvis du ikke kommer til å slure sier no eg. Og ettersom fjæren fulgte med settet ligger det vel litt i luften at den bør brukes.... Har justert clutsjen min flere ganger men den glipper allikevel.Mest påfallende ved full gass i 4. gir for min del.... Din clutsj er jo flett ny så kanskje det går greit inntil videre. Min var ca 8000 km gammel da jeg konverterte så den var ikkje utslitt den heller... Når jeg ser i instrusjonsboken ser det ikke ut til å være noe hokus pokus å fikse på ny fjær selv. Det ser imidlertid ut til at det krever et spesialverktøy. Som Chrissenator sier er det plass til en eksta lamell og det regner jeg med at jeg kommer til å montere samtidig som ny fjær...
Vi får dele på et CBP kit, det blir sikkert rimeligste versjon for oss eller så finner vel du noe snacks på en av "shopping frenzyene" du sikker får nå etterhvert :err: :err:
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Da kan jeg meddele at sykkelen nå er godkjent som 1200, og at jeg har fått vognkort hvor dette er skrevet inn!

Selve godkjennelsen gikk veldig fint. Jeg hadde med et skriv hvor det fremgikk at det var brukt originale HD deler og at sykkelen nå var identisk med en tilsvarende 1200 orginal, særlig var det nenvt i skrivet fra HD Ballangen at bremsene og dempere var helt lik 1200. I tillegg hadde jeg med typegodkjennelsene til hhv 883 og 1200 som i grunnen viste det samme som det sto i skrivet. Vegvesenet fotograferte rammenr og nummeret på motoren. Jeg hadde orginalpottene på. Det tror jeg var fornuftig for selv om det verken ble tatt støykontroll eller avgasskontroll, så hørte kontrolløren selvsagt at pottene var nærmest lydløse. Forresten var det ikke noe morsomt å kjøre med orginalpottene - hørtes ut som en moped (hehe). I tillegg måtte jeg ha med et brev som viste at avgiftene var betalt (satan, satan og uff). Selve godkjennelsen kostet 460 kroner.

Nå er V&H 2:1 tilbake på sykkelen. Alt er helt lovlig, men kanskje litt mer lyd enn det skal være og litt mer avgass mulignes. Det får en vel tåle.

Nå skal garasjen pusses opp - skal ta noen før og etterbilder!
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Høres bra ut... Hvordan ligger du an med innkjøringen då... Det blir vel benke-kjøring etterpå?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by BikerEva »

Vi byttet til den forsterkete clutchfjæren i vår, og jeg synes ikke clutchen ble noe hardere.

Spesialverktøy må til ja. Lånte av en kompis som har mekket selv. Vi hadde nok greid det uten også, men med det gikk det smertefritt og uten banning og med kun ett sett hender (jeg kommer bare med muntre tilrop innimellom høytlesningen fra verkstedsboken :err: )

Ifølge owners manualen min, er det 28 tenner på 883, 29 på 1200 US models og 30 på 1200 world models.

Hadde jeg lest boken før jeg handlet, hadde jeg tatt 30 istedetfor 29, men behovet for det 6. giret som ikke er der er ikke like sterkt lengre :)
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Innkjøringen gå i sakte! Har bare kjørt 40 mil etter at sylinderbytte. Bor alt for nært jobb, og det har rett og slett vært et grusomt vær her i nord, selv om det heldigvis ikke har vært minusgrader. håper sesongen kan strekkes en par uker til!

Jeg er litt spent på om clutchen holder, men i og med at innkjøringen ikke er ferdig, har jeg ikke testet skikkelig pådrag.

Jeg tror kanskje at her oppe i nord er veiene såpass mye mer svingete og det er færre streninger av motorveistandar (om noen i det hele tatt) at følelsen av å mangle et gir ikke er veldig framtredende. Tror jeg kommer til å bytte cluchfjæren, men avventer fremdrevet.

BikerEva: Har du noe som helst ide om hvor man kan finne spesialverktøyet for byttte av fjær, og hva koster det? Og hvis jeg skal søke på nettet, har du noe anelse hva verktøyet heter?

Badboy
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Badboy wrote:Innkjøringen gå i sakte! Har bare kjørt 40 mil etter at sylinderbytte. Bor alt for nært jobb, og det har rett og slett vært et grusomt vær her i nord, selv om det heldigvis ikke har vært minusgrader. håper sesongen kan strekkes en par uker til!

Jeg er litt spent på om clutchen holder, men i og med at innkjøringen ikke er ferdig, har jeg ikke testet skikkelig pådrag.

Jeg tror kanskje at her oppe i nord er veiene såpass mye mer svingete og det er færre streninger av motorveistandar (om noen i det hele tatt) at følelsen av å mangle et gir ikke er veldig framtredende. Tror jeg kommer til å bytte cluchfjæren, men avventer fremdrevet.

BikerEva: Har du noe som helst ide om hvor man kan finne spesialverktøyet for byttte av fjær, og hva koster det? Og hvis jeg skal søke på nettet, har du noe anelse hva verktøyet heter?

Badboy
Her er verktøyet: http://www.jpcycles.com/product/910-172" onclick="window.open(this.href);return false;
Du får sikkert bestilt det på lokal HD-shappe også....
Det er såpass dyrt at det kan være like greit å ta det i forbindelse med et verkstedsbesøk... Iallefall hvis du har tanker om å kjøre servicer på merkeverksted... Hvis du ikkje kan få lånt et då....
Når det gjelder innkjøring så får du gjøre som eg gjorde: Ble forbanna, satt meg på sykkelen og kjørte en tur på ca 74 mil... :err: Krever selvsagt at du har mulighet til å sette av en dag.... ;)
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Harlex wrote:
Badboy wrote:Innkjøringen gå i sakte! Har bare kjørt 40 mil etter at sylinderbytte. Bor alt for nært jobb, og det har rett og slett vært et grusomt vær her i nord, selv om det heldigvis ikke har vært minusgrader. håper sesongen kan strekkes en par uker til!

Jeg er litt spent på om clutchen holder, men i og med at innkjøringen ikke er ferdig, har jeg ikke testet skikkelig pådrag.

Jeg tror kanskje at her oppe i nord er veiene såpass mye mer svingete og det er færre streninger av motorveistandar (om noen i det hele tatt) at følelsen av å mangle et gir ikke er veldig framtredende. Tror jeg kommer til å bytte cluchfjæren, men avventer fremdrevet.

BikerEva: Har du noe som helst ide om hvor man kan finne spesialverktøyet for byttte av fjær, og hva koster det? Og hvis jeg skal søke på nettet, har du noe anelse hva verktøyet heter?

Badboy
Her er verktøyet: http://www.jpcycles.com/product/910-172" onclick="window.open(this.href);return false;
Du får sikkert bestilt det på lokal HD-shappe også....
Det er såpass dyrt at det kan være like greit å ta det i forbindelse med et verkstedsbesøk... Iallefall hvis du har tanker om å kjøre servicer på merkeverksted... Hvis du ikkje kan få lånt et då....
Når det gjelder innkjøring så får du gjøre som eg gjorde: Ble forbanna, satt meg på sykkelen og kjørte en tur på ca 74 mil... :err: Krever selvsagt at du har mulighet til å sette av en dag.... ;)
Eller nei... Det verktøyet er visst ikkje rette til nyere Sportster... HER ER ET EKSEMPEL PÅ RETTE SORTEN: http://www.barnettclutches.com/products ... prod_id=78" onclick="window.open(this.href);return false;

Og det var ikkje så dyrt allikevel:
http://www.amazon.com/Barnett-Clutch-Sp ... B000GTUCZS" onclick="window.open(this.href);return false;
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Eksos”