Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Hei dere!

Jeg har en 2011-modell Iron 883, 100% stock. Etter å ha kjørt en sesong, synes jeg det er på tide å oppgradere sykkelen. Jeg er serlvfølgelig ingen racerkjører. For det første fordi jeg har nettopp tatt mc-lappen (dvs i mai), men også fordi selv med mine ferdigheter, så klarer jeg å svinge slik at fothvilerene tar i bakken.

Jeg har besillt oppgradering med originale deler fra Harley - dvs et sett hvor det er med nye 1200 sylindere og nye topper, samt SE luftfilter, og SE supertuner (i tilfelle jeg kommer til å bytte kammer senere).

Og så kommer vi til det jeg ikke klarer å finne ut av. Hovedgrunnen til det er at jeg bor i Bodø, og det er ingen steder hvor man kan høre på eksosanlegg. Jeg har selvfølgelig sjekket på nettet og hørt på anlegg der. Problemstillingen er 2-delt, men delene henger sammen:

1. Jeg ønsker litt mer lyd fra anlegget. Jeg har sett meg ut disse pipene fra V&H: http://www.vanceandhines.com/store/spor ... pons/46839" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg ser at man kan sette inn forskjellige dempere: dvs normal. competition og quiet.

Det første spørsmålet er om normal lyd betyr "noe mer lyd enn stock", eller om jeg bør gå for "quiet".

2. Det andre sprøsmålet er om det er noen effektmessig forskjell mellom de forskjellige demperne. Jeg vil kanskje tro at competitonversjonen kan ha mer effekt. Men vil jeg få effektforbedring i forhold til stock demper hvis jeg velger quiet?

Jeg har søkt på nettet, men dette finner jeg ikke ut av. trolig fordi det ikke akkurat er vanlig at noen bare vil ha litt mer lyd i Harleyen.

mvh Badboy
Last edited by Badboy on 29 Sep 2011, 12:08, edited 1 time in total.
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Gled deg!!! Jeg har noenlunde samme oppsettet men originale topper. Hvilke topper er det du skal bytte til då? Du vil merke en sinnsyk forskjell.... :err: Når det gjelder den eksosen du sikter til så kjenner jeg ikkje den. Har selv V&H Short Shots uten quiet-baffles som da genererer seriøst med lyd. Jeg taper nok noe effekt på dette og ville nok vunnet noe på å ha et "tettere" anlegg. Men ikke mye og iallefall ikkje så mye at det hadde vært ekstremt merkbart tenker eg...
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Her er kitet. Jeg tror det er 1200-topper. Kan man bruke orginale 883-topper?

http://accessories.harley-davidson.com/ ... ersion-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvor mye effekt fikk du på sykkelen etter oppgraderingen?
Last edited by Badboy on 29 Sep 2011, 12:09, edited 1 time in total.
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by chrissenator »

Du kan fint bruke de originale toppene men da får du ikke max Hk, ellers er de veldig gode. 1200 toppene er bedre selvsagt men pris/effekt så betaler du ganske mye pr Hk, mer enn det er verdt i mine øyne.

Uansett hvilket V&H anlegg du velger så får du mer lyd enn originalt, og friere eksos - dvs at du får mer guffe ut og da blir det mer effekt. Hvor mye effekt du får ekstra vet jeg ikke.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

Badboy wrote:Her er kitet. Jeg tror det er 1200-topper. Kan man bruke orginale 883-topper?

http://accessories.harley-davidson.com/ ... ersion-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvor mye effekt fikk du på sykkelen etter oppgraderingen?
Det er vel mest vanlig å bruke originale topper ja... Settet mitt er optimalisert for dette. Tror ikke det er noe mer å hente med originale 1200-topper... Kanskje tvert imot?..... Dette er det flere andre som kan si mer om... "Chrissenator" for.eks. (hint hint til han)
Jeg har sett det nye settet som du refererer til... Vet lite om det. Men når det gjelder topper så er det vel Buell Thunderstorm topper som er det gromme.....

Har prøvd å finne link til en tråd der jeg presenterer hva jeg har gjort også videre men det er mulig det var i det gamle forumet jeg publiserte den....
Jeg har 66, 2 hk på bakhjulet... Original 883 regnes vanligvis som 40 på bakhjulet. Med annet eksos har jeg potensiale til noe mer. Supertrapp er visstnok rå på å få dradd ut effekt men så kommer dette med lyd og design då... Og der faller supertrapp gjennom for MIN del.....

Det du absolutt bør gjøre i forbindelse med konvertering er å dreve om. Da skifter du fremre pulley til (gjerne) 2 tagger til fra 28 til 30... Ny sykkel.... MYE mer behagelig på highwayen.... Pris ca 2000,- inkl. arbeid (Hd-forhandler) hvis du får samme tilbudet....

Ellers finnes det mye stoff om 1200 konvertering, omdreving og sportstertrimming her på forumet... Du får bare søke... Det er selvfølgelig mye bra utenlandske sider også... Hvis ikkje andre gjør det så skal jeg rote frem noen linker når eg har tid....Nå må jeg løpe på møte!
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Harlex »

chrissenator wrote:Du kan fint bruke de originale toppene men da får du ikke max Hk, ellers er de veldig gode. 1200 toppene er bedre selvsagt men pris/effekt så betaler du ganske mye pr Hk, mer enn det er verdt i mine øyne.

Uansett hvilket V&H anlegg du velger så får du mer lyd enn originalt, og friere eksos - dvs at du får mer guffe ut og da blir det mer effekt. Hvor mye effekt du får ekstra vet jeg ikke.

Der ser du... Chrissenator leste tankene mine..... :err:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Tusen takk gutter!

Jeg har sett litt på dette med å dreve om - etter det jeg forstår vil man hvis man drever om til 30 tagger, få en sykkel som går på lavere turtall enn med 28 tagger - dette betyr i så fal mindre vibrasjoner og man får høyere topphastighet. På den andre siden så ofrer man dreiemoment og akselrasjon. Korriger meg hvis jeg tar feil!

Har du noen lenker Harlex så tar jeg gjerne i mot tips! Jeg har søkt mye rundt og funnet info, men det er en del som er gammelt - og så er det jo ikka alltid at alle er enig heller!
Last edited by Badboy on 29 Sep 2011, 12:10, edited 1 time in total.
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
User avatar
Superbeetle
Posts: 38
Joined: 30 Jun 2011, 22:20

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by Superbeetle »

er ikke sikker på om jeg ville byttet fordrevet. De 883/1200 efi-sportsterne jeg har kjørt med slik dreving og 1200sylindre + 883 topper har hatt en veldig nykkete gange på lave turtall.. Orginal 1200 er jo også litt slik kontra en org 883, men ikke så gale som de som er bygget om..

Med 1200sylindre, V&H slipons, SE filter og SE SuperTuner så burde du få rundt 70hk på bakhjulet. En org 883 med disse V&H pottene og SE filter eller heavy breather bremser mellom 57 og 62hk på bakhjulet.

Jeg har dynokjørt mange nyere sportstere og både 1200 og 883 har jeg fått best effekt med V&H slipons (med org innsats) og SE Heavy Breather luftftilter.. Tilsammenligning har jeg tunet sykler med Supertrapp 2-1, RSD 2-1, V&H Shortshots(med og uten andre innsatser), Rush Slipons, SE Slipons med flere..

ang lyd: V&H slipons med org baffles lager mye lyd, men ikke FOR mye.. Om du bytter til quiet baffles så får du en litt dypere og hulere lyd som ikke er like "raspete".. Jeg har selv shortshots med noen innsatser som jeg lagde selv med bakgrunn i noen til V&H bigshots.. Min 1200 har lavere lyd på tomgang enn en 883 med V&H Slip-ons, men lager nok litt mer lyd ved pådrag.. Jeg er kjempe fornøyd med lyden, syntes den er akkurat slik den skal være. Jeg bremset 72hk og 100nm på bakhjulet.. Kunne ønske litt mer effekt samt en litt jevnere gange på turtall under 2000, men det er vanskelig og ganske tidkrevende å få bra til..
User avatar
BikerEva
Posts: 882
Joined: 11 Mar 2010, 09:22

Re: Vince & Hince eksos - oppgradering til 1200

Post by BikerEva »

Jeg gikk opp en tann, men burde kanskje gått opp to, selv om jeg ikke like ofte leter etter 6. giret som ikke er der.
User avatar
Badboy
Posts: 57
Joined: 28 Sep 2011, 12:30

Re: Vance & Hines eksos - oppgradering til 1200

Post by Badboy »

Takk for innspill!

Jeg må tenke litt på dette. Det er utrolig mange valg å ta og mye og sette seg inn i. Men moro er det!

Jeg forstår at min stok 883 Iron har 40 hk på bakhjulet - og hvis jeg ender på 70 hk, så tror jeg det er tilstrekkelig for meg. Jeg kjører ikke så veldig ofte over 100 km/t. Men jeg liker å kjøre forbi, og det tar litt for lang tid nå med kun 40 hk på bakhjulet. Hvis det er slik at jeg mister akselrasjon om jeg bytter fordrevet, så tror jeg at jeg beholder det jeg har.

Og så heller jeg mot quiet baffels. Håper det blir noe mer lyd enn mine stock pipes. Jeg er nok ikke så mye bad (egentlig ikke så mye boy heller når jeg tenker meg om.)

Må innrømme at jeg gleder meg hemningsløst! Synd at sesongen snart er over her oppe i nord!

Jeg registrerer for øvrig at det er ofte at bruktsykler selges med reklame som sier at de ikke er kjørt i regnvær. Jeg har i år kjørt uansett vær på jobb siden midten av mai. Og det tenker jeg fortsette med inntil graderstokken kryper ned mot null. Jeg parkerer under tak. Jeg kan ikke tro annet enn at sykkelen fint tåler dette! Den er jo inne i garasjen hele natten, så den er jo tørr det meste av døgnet.
Last edited by Badboy on 29 Sep 2011, 12:10, edited 1 time in total.
Badboy


***************************
Sportster Iron 1200, V&H 2-1 black, SE Supertuner, SE Air
Post Reply

Return to “Eksos”