2:1 eksosanlegg til en sportster

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2:1 eksosanlegg til en sportster

Post by chrissenator »

Lariat wrote:Om det er hk du er ute etter er mellomrør noe som angivelig skal funke di var orginale vet ikke om din kom med det men lell mellomrør gir resultater og da er det ikke så himla nøye med rørlengden om det er lit forskel for det utligner mot trykket i rørene men eg mener nå dine er helt ok fra før kjøp heller noen feite topper om du skal ha mer hk . blir det mekking til helgen foresten ?
Har jo det originale anlegget med crossover røret, men jeg har ikke funnet at det er veldig bra - uten at jeg har sjekket det noe spesielt så der satte du meg på en ide :D det blir litt googeligoo :D
Topper skal jeg ha, men det er liten vits i gode topper og det anlegget jeg har nå, V&H :D rett og slett bare stjeler effekt :D og setter jeg på stage 2 topper som gir 15-20hk så er bortimot hele gevinsten fordunstet i V&H anlegget :err:

Det blir litt spennende å se hva alternativer som finnes til original anlegget for å få litt trøkk i det. Har også sett om det finnes noe baffles som kan rettferdiggjøre V&H anlegget, men det ser ut til at det enten blir en kreativ DIY løsning eller så tar jeg rett og slett å prøver meg med noen skikkelige baffles fra større potter og ser hur det fungerer - har også tenkt litt på å se om det er mulig å få montert crossoveren fra originalrøret over på V&H SS men om det gir en god effekt :shit: det må en dyno benk vise...

Ja vi kan ta for oss søndagen, det er 2års dag :flink: på lørdag :wave: så da blir det søndagen sier :mad: ...
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: 2:1 eksosanlegg til en sportster

Post by Harlex »

chrissenator wrote:
Lariat wrote:Om det er hk du er ute etter er mellomrør noe som angivelig skal funke di var orginale vet ikke om din kom med det men lell mellomrør gir resultater og da er det ikke så himla nøye med rørlengden om det er lit forskel for det utligner mot trykket i rørene men eg mener nå dine er helt ok fra før kjøp heller noen feite topper om du skal ha mer hk . blir det mekking til helgen foresten ?
Har jo det originale anlegget med crossover røret, men jeg har ikke funnet at det er veldig bra - uten at jeg har sjekket det noe spesielt så der satte du meg på en ide :D det blir litt googeligoo :D
Topper skal jeg ha, men det er liten vits i gode topper og det anlegget jeg har nå, V&H :D rett og slett bare stjeler effekt :D og setter jeg på stage 2 topper som gir 15-20hk så er bortimot hele gevinsten fordunstet i V&H anlegget :err:

Det blir litt spennende å se hva alternativer som finnes til original anlegget for å få litt trøkk i det. Har også sett om det finnes noe baffles som kan rettferdiggjøre V&H anlegget, men det ser ut til at det enten blir en kreativ DIY løsning eller så tar jeg rett og slett å prøver meg med noen skikkelige baffles fra større potter og ser hur det fungerer - har også tenkt litt på å se om det er mulig å få montert crossoveren fra originalrøret over på V&H SS men om det gir en god effekt :shit: det må en dyno benk vise...

Ja vi kan ta for oss søndagen, det er 2års dag :flink: på lørdag :wave: så da blir det søndagen sier :mad: ...
Informèr oss hvis du finner noe interessant ang modding av original-anlegg... Det vil bli interessant men det må nok betydelig modding (også designmessig)på det anlegget før jeg går tilbake til de originale "tubene" :?
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2:1 eksosanlegg til en sportster

Post by chrissenator »

de har jo potensiale som einedomsmeglerene elsker å proklamere :err: :err: :err: :err:
Image
Image
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2:1 eksosanlegg til en sportster

Post by chrissenator »

Her er en som har funnet en løsning og fått litt guffe tilbake i SSene
Shoppinglisten: 1set med V&H quiet baffles, 1set med Smartpartz baffles
Fyren som tenkte ut denne løsningen har jo testet litt på dyno og funnet at dette gir målbare resultater - jobben er jo gjort på en liten blunk så her er det på tide med ønskeliste og tidlige julepresanger...
Fit the V&H Quiet Baffles and Smartpartz Hard Kore Quiet Baffles in V&H Shortshots staggered:

http://www.jpcycles.com/product/442-937" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amazon.com/Vance-Hines-Short ... 244&sr=1-6" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Image
Image
Image
Image
http://www.shawtwin.com/XL1200N/smartpa ... rfect-fit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er en annen løsning hvor en har sveist litt:
Image
2" ytterdiameter.
Image
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2:1 eksosanlegg til en sportster

Post by chrissenator »

takamine4 wrote:Du kan også prøve Power Cones, de skal også øke effecten av motoren, settes inn i fronten av eksosanlegget du har. Prisen jeg fant var på fra $17-50 avhengig av type. Har ikke prøvd de selv.
Har lest litt om powercones(torquecones) og de har grei effekt på helt åpne rør gjerne på drag maskiner, setter man i baffles eller annet som bremser flowen ut av rørene er powercones iflg dyno tester ikke noe fordel.
NRHS har litt info og NightRider hvor de finner 0% effekt økning på diverse oppsett og slik jeg kommer til å sette opp anlegget vil jeg ikke ha noe effekt av cones.
Torque cones gir best effekt på helt rette rør når de ligger helt i grensen på minimum lengde og når motoren kjøres i registeret hvor motoren har høyest effekt og da snakker vi om godt trimmede motor og 5000rpms og oppover.

De konklusjoner jeg har lest anbefaler IKKE torquecones til vanlig "street engines" så jeg kommer nok ikke til å bruke cones.
De standard conesene du viser til satt i standard anlegg kan forårsake brente eksosventiler!..

Det ble litt mye her men jeg ville bare advare mot ukritisk å slenge på div effekt dippedutter, torque cones er blandt verstingene i eksos sammenheng.
Effektmessig er det absolutt ingenting som kan matche et avstemt 2:1 anlegg og dyno tester viser at en bra bygget motor kan få mye Hk og Nm, en Hammer 1250 EFI sportster testet fikk 21/23 HkNm økning med supertrapp og riktig mengde plater. Her var hele motoren bygget om og en typisk 110Hk motor lå på ca 90Hk med "feil" anlegg - så det er mye å hente på et godt anlegg og 20 RwHp er seriøst mye og merkes.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2:1 eksosanlegg til en sportster

Post by chrissenator »

takamine4 wrote:Ok, skal du få mest hk ut av motoren er det kun 2:1 potter som funker. Som du skrev, var det 20 hk i forskjell på god og feil valg av anlegg. MEN ett lite spørsmål, i hvilket turtall? Hvis du velger det anlegget som muligens etter dynotest viser mest hk, er spørsmålet du må stille deg selv, "er det i rpm jeg kjører i?" Noen anlegg vil gi deg mer hk i feks 2000-3500 rpm, men gi deg mindre en ett annet i 5000+++ rpm. Bare ett tips.
Rake rør(åpne rør) er i effekt sammenheng kun greit for drag - ellers er det boss.
2:1 anlegg er det ultimate annlegget over hele spekteret, følgelig med mindre gode områder men definitivt en "over all winner".

Takler for tipset, det er mange som ikke er klar over den forskjellen.
Svaret på spørsmålet ditt er området fra 2-6750rpm , det anlegget eksisterer ikke så for å få det slik skal jeg ha lengre åpning på eksoskammene, dvs at jeg bruker to sett med kammer og bruker de med størst(lengst) åpning fra begge, da klarer jeg å hente ut mer og eksosanlegget får et større effektområde.
I tillegg kommer det på en PowerVision og WBO2 sensorer med autotune så jeg får justert motoren optimalt over hele registeret.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: 2:1 eksosanlegg til en sportster

Post by chrissenator »

Noen andre kreative sjeler her på berget som har mekket litt på ShortShots eller andre raka rør for å få litt effekt ..

Harlex!, hva sier du til dobbel baffling?..
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: 2:1 eksosanlegg til en sportster

Post by Harlex »

chrissenator wrote:Noen andre kreative sjeler her på berget som har mekket litt på ShortShots eller andre raka rør for å få litt effekt ..

Harlex!, hva sier du til dobbel baffling?..
Jeg sier at dette ser særs lovende ut ja og regner med du er med på neste bestilling...? :err: Får noen godpakker fra statene imorgen så neste runde blir vel over nyttår engang.... Februar kanskje :err: Da er vi klar med dobbel baffling til sesongen :err: :err: :err:
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
Post Reply

Return to “Eksos”