Eksos er mer enn bare eksos

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by Jan-Ivar »

hvis det er "All out performance" som gjelder må nok skjønheten lide ikke bare på eksos siden.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by chrissenator »

Jan-Ivar wrote:for de som vil lære enda emr om eksos systemer kan jeg anbefale debbe boka.
Scinetific design og Exhaust & intake systems. skrevet av Philip H.Smith og John C.Morrison.
jeg kjøpte mitt ekemplar hos Automobilia bookshop i Oslo.
ei tung bok å lese men for den som er interesert er den vel verdt penga og og tiden det tar å lese.

Bra tips, har du noe ISBN nr?

Tunge bøker :) vel kunnskap er en tung bør sa en klok mann en gang :)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by chrissenator »

Coldman wrote:Jeg tror vel at det er et ytterst fåtall av oss som kjører Harley som analyserer og styrer så nøye som det legges opp til her. De fleste finner vel et anlegg med fin lyd, prismessig ok, som ser pent/tøfft ut på sykkelen - og that's it. De (vi) vil bare ha en sykkel se ser bra ut, høres bra ut, som går mer enn godt nok, som er uskrudd, som er i god stand, som holder seg ok i pris, og som det aldri er noen problemer med.

Men for all del: Helt sikkert interessante saker for noen. Og det er jo artig at det er noen som opptatt av slike ting.

Det er mulig at det styres og legges opp til mye men noen er interessert og bruker tid på slike syssler - det er jo også en av årsakene til at vi har kjøretøy, noen må fatte interesse og utvikle, eksperimentere osv.

Veldig spennende å holde på med og veldig lærerikt, mange gode tips for de som fnner et anlegg med fin lyd, prismessig ok, som ser pent/tøfft ut på sykkelen - og that's it -kansje tenker seg om en gang eller to før de kjøper et pent tøft anlegg, ikke vet jeg men det er jo en mikroskopisk sjanse for at noen andre finner slike ting interessant.

Tenker litt på flere av inleggene dine som foretrekker den uskrudde Harley, noen liker det ja - siden det er helt tvert i mot meg så skriver jeg gjerne om mine erfaringer og finner jeg gode artikler så slenger jeg dem inn, det har interesse for noen og som jeg har oppdaget så opparbeider dette forumet seg tom utenfor HD miljøet et ørlite rykte for å være veldig seriøst med mye veldig god info og særdeles løsningsorientert forum med et voksent miljø, kunne jo bare skrevet om uskrudde og feiende flotte polerte originalsykkler - eller bare klippet ut alle HD omtaler av nye modeller vi fant, så ville jo det være et kult forum!

La oss si at Ronin 73 kjøpte seg nye slipons som han egentlig ikke hadde behov for, vel det slapp han jo mye pga denne tråden - det er en av de store fordeler kunnskapsdeling har fore seg.

Men joda jeg ser det at vi kan fremstå som nerder og tullinger men det får dere leve med :mc_smil:
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by Lariat »

takamine4 wrote:For å si litt til Coldman og Chrissenator.

Coldman har rett i at feks å henvise til at dette annlegget er bra for din sykkel, klar, ikke noe mer å si, er for mangen godt nok. Når en viser til forskjellige modeller som er gode til din sykkel, kan du velge hvilken du synes ser penest ut, og som er innenfor prisen en vil gi for produktet. Vil tippe flesteparten tenker slik.

Chrissenator legger opp til at eksos ikke bare er eksos. Informasjon gir lærdom, og at en ved å lære om hvordan ting fungerer, kan "bruke" dette på sitt eget valg.
Men det er ikke slik at det er en lære ang eksos, det er flere teorier. Skal ikke si at denne ikke er rett, langt fra, men som Jan Ivar også sa, er det feks en bok som kan gi ytterlig info ang emnet. MEN i den sammenheng er det mangen bøker, og hvis poster skulle poste all infoen,,,hadde ihverfall ikke jeg lest hele posten.

Som posten prøver å si (på fremmedspråk he he) er det flere ting en bør se etter, men her er det også ett stort spørsmål hviken sykkel en har, og hvordan en kjører.

Kopy en past fra Chrissenator var interessant, men sansynligvis kjekkere hvis han hadde skrevet den selv. (NO effence)

Å kun skrive om uskydde sykkler, da er vel muligheten til å velge harley sin side i norge en glimrende mulighet????


For å si det kort, forstår begge, men info er viktig.....
Er du det nye poster politiet eller ? har da funnet mange poster fra deg som er direkte blåkopiert ut fra andre plasser merkelig hvorden du skal passe på andres innleg her om du finner noe uriktige ting så dokumenter det . Finner ikke noe galt i å blåkopiere vikrig innformasjon og legge det inn her på forumet så lenge det er til nytte for vermansen . slutt å kritiser andres innteresse for å dele innformasjon i hvertfall så lenge den er rikktig .
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by Lariat »

takamine4 wrote:
Lariat wrote:
takamine4 wrote:For å si litt til Coldman og Chrissenator.

Coldman har rett i at feks å henvise til at dette annlegget er bra for din sykkel, klar, ikke noe mer å si, er for mangen godt nok. Når en viser til forskjellige modeller som er gode til din sykkel, kan du velge hvilken du synes ser penest ut, og som er innenfor prisen en vil gi for produktet. Vil tippe flesteparten tenker slik.

Chrissenator legger opp til at eksos ikke bare er eksos. Informasjon gir lærdom, og at en ved å lære om hvordan ting fungerer, kan "bruke" dette på sitt eget valg.
Men det er ikke slik at det er en lære ang eksos, det er flere teorier. Skal ikke si at denne ikke er rett, langt fra, men som Jan Ivar også sa, er det feks en bok som kan gi ytterlig info ang emnet. MEN i den sammenheng er det mangen bøker, og hvis poster skulle poste all infoen,,,hadde ihverfall ikke jeg lest hele posten.

Som posten prøver å si (på fremmedspråk he he) er det flere ting en bør se etter, men her er det også ett stort spørsmål hviken sykkel en har, og hvordan en kjører.

Kopy en past fra Chrissenator var interessant, men sansynligvis kjekkere hvis han hadde skrevet den selv. (NO effence)

Å kun skrive om uskydde sykkler, da er vel muligheten til å velge harley sin side i norge en glimrende mulighet????


For å si det kort, forstår begge, men info er viktig.....
Er du det nye poster politiet eller ? har da funnet mange poster fra deg som er direkte blåkopiert ut fra andre plasser merkelig hvorden du skal passe på andres innleg her om du finner noe uriktige ting så dokumenter det . Finner ikke noe galt i å blåkopiere vikrig innformasjon og legge det inn her på forumet så lenge det er til nytte for vermansen . slutt å kritiser andres innteresse for å dele innformasjon i hvertfall så lenge den er rikktig .
Venligst forklar

Pluss DET var ikke som kritikk.....mitt poeng var at info er viktig,,,

men hvor har jeg kopiert fra?
Mulig eg missforstår men eg driver å leser alle innleggene her du komenterer di skarpt til tider og spesielt der Chrissenator er opphavsmannen kopierte linker ramser eg ikke opp men uansett så er det slik at det er lov å blåkopiere saker og ting spesielt når det er stor nytte i det og der eg har lest samme sak før skulle kansje eg videreført innformasjonen så ja eg liker at innformasjonen kommer frem unasett hvem som kopierer di så det er eg ikke i mot uansett hvem som viderefrører det kan si at både Chrissenator og du bruker mange timer på å dele innfo her og det er flott men ikke angrip eller underbygg den innfoen uten at det er slik at innfoen er feil .
det har selv unndertegnede bedrevet før da han trodde han viste best selv :fred:
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by chrissenator »

takamine4 wrote:For å si litt til Coldman og Chrissenator.

Coldman har rett i at feks å henvise til at dette annlegget er bra for din sykkel, klar, ikke noe mer å si, er for mangen godt nok. Når en viser til forskjellige modeller som er gode til din sykkel, kan du velge hvilken du synes ser penest ut, og som er innenfor prisen en vil gi for produktet. Vil tippe flesteparten tenker slik.

Chrissenator legger opp til at eksos ikke bare er eksos. Informasjon gir lærdom, og at en ved å lære om hvordan ting fungerer, kan "bruke" dette på sitt eget valg.
Men det er ikke slik at det er en lære ang eksos, det er flere teorier. Skal ikke si at denne ikke er rett, langt fra, men som Jan Ivar også sa, er det feks en bok som kan gi ytterlig info ang emnet. MEN i den sammenheng er det mangen bøker, og hvis poster skulle poste all infoen,,,hadde ihverfall ikke jeg lest hele posten.

Som posten prøver å si (på fremmedspråk he he) er det flere ting en bør se etter, men her er det også ett stort spørsmål hviken sykkel en har, og hvordan en kjører.

Kopy en past fra Chrissenator var interessant, men sansynligvis kjekkere hvis han hadde skrevet den selv. (NO effence)

Å kun skrive om uskydde sykkler, da er vel muligheten til å velge harley sin side i norge en glimrende mulighet????


For å si det kort, forstår begge, men info er viktig.....
NO effence taken :klaskepanne: men hva er egentlig poenget ditt?
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by chrissenator »

takamine4 wrote:Men vennligst forklar denne:

"Er du det nye poster politiet eller ? har da funnet mange poster fra deg som er direkte blåkopiert ut fra andre plasser merkelig hvorden du skal passe på andres innleg her om du finner noe uriktige ting så dokumenter det ."
Dette er ikke noe offentlig pissekonkurranse -
Denne tråden handlet da vitterligen om eksos! Det var da voldsomt til OT - er moderatorene på langtidsferie?.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by Jan-Ivar »

chrissenator wrote:
Jan-Ivar wrote:for de som vil lære enda emr om eksos systemer kan jeg anbefale debbe boka.
Scinetific design og Exhaust & intake systems. skrevet av Philip H.Smith og John C.Morrison.
jeg kjøpte mitt ekemplar hos Automobilia bookshop i Oslo.
ei tung bok å lese men for den som er interesert er den vel verdt penga og og tiden det tar å lese.

Bra tips, har du noe ISBN nr?

Tunge bøker :) vel kunnskap er en tung bør sa en klok mann en gang :)

ISBN 0-8376-0309-9
er det som står på min utgave
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by Coldman »

chrissenator wrote:
Coldman wrote:Jeg tror vel at det er et ytterst fåtall av oss som kjører Harley som analyserer og styrer så nøye som det legges opp til her. De fleste finner vel et anlegg med fin lyd, prismessig ok, som ser pent/tøfft ut på sykkelen - og that's it. De (vi) vil bare ha en sykkel se ser bra ut, høres bra ut, som går mer enn godt nok, som er uskrudd, som er i god stand, som holder seg ok i pris, og som det aldri er noen problemer med.

Men for all del: Helt sikkert interessante saker for noen. Og det er jo artig at det er noen som opptatt av slike ting.

Det er mulig at det styres og legges opp til mye men noen er interessert og bruker tid på slike syssler - det er jo også en av årsakene til at vi har kjøretøy, noen må fatte interesse og utvikle, eksperimentere osv.

Veldig spennende å holde på med og veldig lærerikt, mange gode tips for de som fnner et anlegg med fin lyd, prismessig ok, som ser pent/tøfft ut på sykkelen - og that's it -kansje tenker seg om en gang eller to før de kjøper et pent tøft anlegg, ikke vet jeg men det er jo en mikroskopisk sjanse for at noen andre finner slike ting interessant.

Tenker litt på flere av inleggene dine som foretrekker den uskrudde Harley, noen liker det ja - siden det er helt tvert i mot meg så skriver jeg gjerne om mine erfaringer og finner jeg gode artikler så slenger jeg dem inn, det har interesse for noen og som jeg har oppdaget så opparbeider dette forumet seg tom utenfor HD miljøet et ørlite rykte for å være veldig seriøst med mye veldig god info og særdeles løsningsorientert forum med et voksent miljø, kunne jo bare skrevet om uskrudde og feiende flotte polerte originalsykkler - eller bare klippet ut alle HD omtaler av nye modeller vi fant, så ville jo det være et kult forum!

La oss si at Ronin 73 kjøpte seg nye slipons som han egentlig ikke hadde behov for, vel det slapp han jo mye pga denne tråden - det er en av de store fordeler kunnskapsdeling har fore seg.

Men joda jeg ser det at vi kan fremstå som nerder og tullinger men det får dere leve med :mc_smil:
Misforstå meg rett. Jeg konstanterer bare fakta, nemlig hva de fleste Harley-eiere gjør... å kjøpe fine potter med god lyd uten å tenke for mye over om det er de "rette" pottene. Jeg har selvfølgelig ikke noe i mot at noen skriver om/sakser intressante artikler. Hvorfor i alle dager skulle jeg det? Men det er mange "eksperter" der ute. Mange virker som de ikke egentlig ikke liker Harley i det hele tatt. Fabrikken har nærmest gjort galt over hele fjøla og det er liksom om å endre på alt som "MOCO" har gjort. Man kan ikke engang bruke deres oljer, kjøpe deres deler osv - for ha risikerer man nærmest at sykkelen faller fra hverandre. NB! Jeg setter ting på spissen her.

Jeg har lest artikelen om eksos flere ganger. Slik jeg oppfatter den ville det nærmest vært umulig å velge riktig anlegg. Så hva ender man da opp med...

Når det gjelder uskrudde sykler mener jeg ikke at det er et kvalitetsstempel. Jeg har brukt ordet noen ganger fordi jeg har sett ihjelskrudde sykler/motorer (senest her om dagen). Jeg regner en uskrudd sykkel for en sykkel som er skrudd på kyndige personer. Dessverre er det mange som havner i kategorien ukyndig.

Samma det: Forstsett å skriv du, Chrissenator. Det holder liv i forumet og det er bra. NB! Dette mener jeg virkelig!!!!! Samtidig forebeholder jeg meg retten til å kommentere, spesielt når du trekker det "litt langt", f.eks. når innleggene bærer litt preg av påstander. På akkurat det området er jeg ikke helt "uskyldig" jeg heller.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Ronin73
Posts: 223
Joined: 09 Aug 2010, 21:02

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by Ronin73 »

Flott at tråden lever, men skal vi ikke heller diskutere eksosanlegg...? Blir litt rart i tråden å debattere om vi skal diskutere eksosanlegg :-D

For min del skjønner jeg at noen vil endre på sin Harley. Ikke til det ugjenkjennelige, selvsagt, men litt. Noen vil endre litt på utseende andre på ytelse, mens noen litt av begge. Hadde jeg hatt en temmelig ny Dyna eller softail hadde jeg neppe skrudd på den. Med unntak av å ha byttet dyser på CV forgasseren, så har jeg kun byttet enkle ting som endrer utseende.

Eksosanlegg er dyrt å bytte, og da synes jeg det er til stor hjelp å høre andres erfaringer før et evt bytte. Og så langt har tråden hjulpet meg til å beholde mine Cycle Shacks med org baffel og crossover rør.
1996 Sportster 1200XL, Stage 1 m/ oppdyset CV, Arlen Ness Big Sucker, Cycle Shacks, DK Custom breather bolts, CV Performance V-Ductor
Post Reply

Return to “Eksos”