Eksos er mer enn bare eksos

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Eksos er mer enn bare eksos

Post by chrissenator »

Coldman wrote: Misforstå meg rett. Jeg konstanterer bare fakta, nemlig hva de fleste Harley-eiere gjør... å kjøpe fine potter med god lyd uten å tenke for mye over om det er de "rette" pottene. Jeg har selvfølgelig ikke noe i mot at noen skriver om/sakser intressante artikler. Hvorfor i alle dager skulle jeg det? Men det er mange "eksperter" der ute. Mange virker som de ikke egentlig ikke liker Harley i det hele tatt. Fabrikken har nærmest gjort galt over hele fjøla og det er liksom om å endre på alt som "MOCO" har gjort. Man kan ikke engang bruke deres oljer, kjøpe deres deler osv - for ha risikerer man nærmest at sykkelen faller fra hverandre. NB! Jeg setter ting på spissen her.

Jeg har lest artikelen om eksos flere ganger. Slik jeg oppfatter den ville det nærmest vært umulig å velge riktig anlegg. Så hva ender man da opp med...

Når det gjelder uskrudde sykler mener jeg ikke at det er et kvalitetsstempel. Jeg har brukt ordet noen ganger fordi jeg har sett ihjelskrudde sykler/motorer (senest her om dagen). Jeg regner en uskrudd sykkel for en sykkel som er skrudd på kyndige personer. Dessverre er det mange som havner i kategorien ukyndig.

Samma det: Forstsett å skriv du, Chrissenator. Det holder liv i forumet og det er bra. NB! Dette mener jeg virkelig!!!!! Samtidig forebeholder jeg meg retten til å kommentere, spesielt når du trekker det "litt langt", f.eks. når innleggene bærer litt preg av påstander. På akkurat det området er jeg ikke helt "uskyldig" jeg heller.
Jeg tror jeg missforstår deg rett Coldman :-D
De fleste kjøper bare noen potter som har det rette utseende - det er desverre ofte et hinder for å beholde den uskrudde og lytefrie motoren.
Det vi VET og som er KONSTATERT er at eksosanleggene som leveres med EFI HD originalt er middelmådige annlegg som består utslipp og støy krav, hvordan de er for motoren er mindre viktig, å bytte annlegg fra originalt til annet med kvalitet er faktisk veldig sunt for motoren og forlenger motorens levetid, dette er rimelig udiskutabelt da det har blitt fastslått og konstatert allerede for 5 år siden!

Ser det du skriver om at: << mange virker som de ikke egentlig ikke liker Harley i det hele tatt. Fabrikken har nærmest gjort galt over hele fjøla og det er liksom om å endre på alt som "MOCO" har gjort. Man kan ikke engang bruke deres oljer, kjøpe deres deler osv - for ha risikerer man nærmest at sykkelen faller fra hverandre. NB! Jeg setter ting på spissen her. >>

Liker HD veldig godt jeg, liker HD best og ville jeg ha en sytalaus og 100% ferdig problemfri sykkel ville jeg ha valgt en eller annen sjelløs YamaZuki - HonKawa.

HD gjorde en del råttne kompromisser når de gikk fra Forgasser til EFI - når de fikk på katalysator - her har MOCO gjort noen særdeles kjipe snarveier og det er oppdaget og det kan løses, ikke verre enn det - forøvrig så har HD spart inn litt hist og pist som merkes på en del tomme/mm skruer om en annen og litt småknask som er irriterende.
Olje biten til HD er jo selvforklarende, hvis du vil bruke HD sin olje er det OK det, du betaler desverre mer enn dobbelt av hva den er verdt og ja den overlever intervallene men det er IKKE det som kan kalles kvalitetsolje men den har en avsindig høy pris - thats it!.

: <<Jeg har lest artikelen om eksos flere ganger. Slik jeg oppfatter den ville det nærmest vært umulig å velge riktig anlegg. Så hva ender man da opp med...>>
Det er lett å se det slik du gjør det, skal avsløre hemeligheten for deg enkelt.
De fleste ligger fra 1000 til 3500 rpms fra Alta til Cape fear - finn et annlegg som du liker og har passelig lyd - IKKE Dragpipes-
Den neste gruppen som ligger normalt fra 1500 - 5000 Rpms begynn å vurdere crossovers, 2:1 anlegg og effekt eksosanlegg-
Den siste gruppen som trives i 4-5000 - 7000 Rpms er Dragpipes, rakarør og ShortShots god sort.

Det er veldig enkelt å velge anlegg så lenge du er innenfor en av kategoriene, er du litt utenfor og faller innenfor to av inndelingene så begynner finjusteringene, egentlig fremdeles enkelt.
De som trimmer litt/mye eller vil hente ut krefter som ligger latent og GRATIS i motoren ved å bruke gode eksosanlegg kan lese en slik "copy & paste" artikkel som jeg la inn og faktisk se hvilke anlegg som gir mye/mest uttelling og igjen er det utifra kjøring/stil/Rpms og igjen det er Hk som ligger latent i motoren, dette er IKKE trimming men å frigjøre motoren fra hindere som gjør den i stand til å fungere som det dette er, nemlig en 100år gammel "sug, skvis, bang, skyv" motor design med en dash av dagens hjelpemidler - dette er utprøvd og det er dette en artikkel som innlednigsvis tok for seg og utbroderte litt.

Når du forklarte litt om hva du legger i uskrudde sykkler så er jeg av helt lik oppfatning som deg, mye kvasi mekket som pruttler og tuttler rundt. Er det gjort profft vil jeg også kalle det "uskrudd"...

Og ja jeg kan godt dra ting i retning av en påstand helt typisk meg!.. men test meg gjerne :-D
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Eksos”