Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga støy

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
Harlex
Posts: 838
Joined: 09 Mar 2010, 21:51

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by Harlex »

Coldman wrote:Jeg antyder ingen ting, men refererer bare hva kontrolløren sa.
Karene som stopper deg er faktisk ganske oppegående. I alle fall har de som har stoppet meg vært det. De vil spørre, høre, lyse og undersøke - og avgjør nok ganske kjapt om det er snakk om raka rør, potter med dempere eller godkjente potter. Når man kommer til etterkontroll er det selvfølgelig bare lovlige/godkjente potter som gjelder, men om jeg forstod ham rett så ville man altså risikere mer dersom man gjentatte ganger ble tatt med raka rør - og spesielt dersom man hadde kjørt på en måte som ikke var helt gunstig.

For å ta en analog til bil og dekk. Dekk med mønsterdybde rett under det lovlige blir selvfølgelig ikke sett like alvorlig på som kjøring med 4 slicks i regnvær. Med andre ord forskjell på ulovlig og ulovlig.
Kort oppsummert så sier du og Tutte at det er et sterk element av "trynefaktor" inne i bildet.Det synes jeg er dumt og pussig... Hvis du akkurat har gjort en "uheldig" manøver og i tillegg ikke ligger deg langflat me en gang så vanker det refs mens hvis du derimot putrer konrollert inn på kontrollpunktet med en ydmyk holdning så er det nesten greit... At statens menn skal ha denne form for makt og ikke forholder seg til objektive lover og regler stiller jeg meg spørrende til og jeg tror ikke de utad vil gå god for dette.... Når dette er sagt så har aldri verken tryne eller mangel på ydmykhet vært noe jeg har slitt med.....
883/1200c 2008 mod. Stage 1 med SE-filter og V&H SS eksos.
2003 BMW F650GS
2001 BMW F650GS
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by Coldman »

Noe trynefaktor er det nok, men det vet jeg egentlig ikke. Jeg satser ganske enkelt på å opptre korrekt. På min sykkel er det krav til utslipp, så originalpottene har katalysator. Dette vet statens menn utmerket - og de ser enkelt at det ikke er originalpottene som sitter på. Da hjelper det lite med hverken det ene eller det andre trynet, eller å starte noe diskusjon. De må gi mangellapp. Grunnen til at jeg har blitt stoppet, er neppe fordi de vil sjekke om jeg har katalysatorpotter, men fordi de hører at sykkelen bråker. Triller jeg så inn med raka rør, ser jeg ikke bort fra at de ville se mer alvorlig på dette enn om jeg triller inn med mer dempede potter.

Mangellapp blir det uansett. Men... om man gjentatte ganger blir tatt med raka rør og får "bråk" av den grunn, er det neppe noen ulempe å be for sin syke mor i stedet for å starte en krangel. I så måte spiller selvfølgelig trynefaktoren inn. En viss trynefaktor er det alltid. Jeg har minst 2 ganger sluppet unna bot (bilkjøring) i Oslo fordi jeg snakker nordlending og sagt at jeg var ukjent og ble stresset (blank løgn, men likevel...). Kall det hva du vil, men det er jo en slags trynefaktor det også. Både politi og biltilsyn gjør sine vurderinger. Det kommer man ikke utenom.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by Erlend »

Hahaha! Alle vet jo at man ikke kan ha samme forventninger til nordlendinger som til anna folk. Erfaringsmessig funker ekstra bred trønderdialekt også - i alle fall på kontrollørene til sporveien når du blir stoppet på T-banen og alt du har å forevise er et utgått dagskort...
Keep the rubber side down!
User avatar
kkanst
Posts: 309
Joined: 27 Jun 2010, 12:54

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by kkanst »

Kremt!! Jeg ER nordlenning!!! Kom Coldman så tar vi han :p He he
2001 1550 Deuce.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by Coldman »

kkanst wrote:Kremt!! Jeg ER nordlenning!!! Kom Coldman så tar vi han :p He he
Trøndere er djevelens oppkast. Det er noe alle vet.
Jeg er alltid klar for en rituell bløgging... det være seg trøndere, bergensere, politkere, samer, innvandrere, naboer og i det hele tatt. :mrgreen:
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by tutte »

Har enda tilgode å høre en konstabel fra Oslo øst. De er Polardegoser, striler eller fra Barteland alle sammen.
Kan legge over til tjukk gudbrandsdøl hvis det trengs,prøver ikke med kebabnorsken nei. Men de værste å komme utfor er uniformerte MC-veikja som skal lære opp poltiyngel. :regler:
Nå er det vel ikke så mange igjen som ikke kan føle seg fornærmet. :blae:
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by chrissenator »

Nordlendinger tar vel de fleste med en diger klype salt, de snakker alltid i store vendinger og saftige superlativer, men innerst inne er de ålreite de også - tviler på at noen lar seg fornerme - klassisk fleip er god sort over hele fjøla.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
shovel78
Posts: 279
Joined: 31 Jul 2010, 21:18

Re: Dyden er tatt, jeg må vise sykkelen hos biltilsynet pga

Post by shovel78 »

kkanst wrote:Kremt!! Jeg ER nordlenning!!! Kom Coldman så tar vi han :p He he
Jeg blir med :twisted:
Når det gjelder %, er det vel 96% i kaffen jeg trives med.
Bikes don't leak oil, they mark their territory
Post Reply

Return to “Eksos”