Åpnere eksos uten mere lyd

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
Post Reply
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Åpnere eksos uten mere lyd

Post by tutte »

Etter å ha gjort en del med motoren kommer behovet for å bli kvitt avgassene lettere. Jeg kjører en del og spesielt liker jeg å kjøre laange turer og da blir jeg veldig tung i hodet av høy lyd.
En tanke har slått meg; det er jo plass til dobble orginalpotter under baggene. Da vil jeg jo få bedre utlufting uten så mye mere lyd,eller?
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Åpnere eksos uten mere lyd

Post by Jan-Ivar »

Vet ikke om 2 ekstra poter vil hjelpe så mye på effekten. jo mer åpning det blir desto mer lyd blir det som regel.

tror heller du skal seg deg om etter ett 2:1 eksos anlegg. finnes mye fint på markedet. Super trap har vel noe, Vance & Hines Pro Pipe. Thunderheader (går for å være de beste) finnes flere typer å velge i mellom

det absolutt beste hadde vært å teste frem ett avstemt eksos anlegg til akkurat din motor. avstemt lengde og diameter på rørene. og spesial bygde potter som slipper igjennom avgasser men ikke lyd.
størrelsen på pottene og rør har betydning for gass hastigheten på eksossiden. det er også snakk om pulser i gassene som både er positive og negative
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Åpnere eksos uten mere lyd

Post by tutte »

Jeg har et par Supertrapp som jeg har prøvd med endel forskjellige oppsett, uten skiver med 12 , 8 og til slutt bare 4. Hadde også fiskefinnene mmed perforerte rør og dempematter inni. Det jeg kom frem til den gangen var. Uten skiver = lite dreimoment ved lavt turtall, men mere effekt på høyt turtall med MASSE lyd og flammer ut av "sidepipsa". Med skiver og tett ende ble det stillere jo færre skiver men effekten på høyt turtall gikk ned mens dreimomentet på lavt turtall økte. Fiskefinnene tok mye av lyden bort uten å gjøre pottene noe særlig tettere. Alt dette var med std.stempler og topper og EV27 kam og Dyna S.
Jeg har ikke noe utstyr for å få målt hva som ble det beste, bare prøving.
Mitt resonement er som følger, brukte std. potter er ikke så vanskelig å få tak i og siden jeg allerede har ett sett trenger jeg bare ett sett til. Dvs det hadde ikke kostet all verden å prøve. Må bare få tak i 2 grenrør.
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Åpnere eksos uten mere lyd

Post by Jan-Ivar »

du finner ganske sikkert to like potter på ebay.
grenrør kan du lage billig selv. stikkinnom biltema og plukk opp 4 stk 45 garders eksos bend. litt kapping og sveising så er du der.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Eksos”