Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Loud pipes save lives. 'Nuff said.
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by Qonrad »

Da har jeg også konvertert til bandasjering av eksosrør. Tok lang tid før jeg vendte meg til den trenden.
Da resten av sykkelen er inne til nylakkering med et forhåpentlig tøft resultat, så jeg for meg at bandasjering kunne tone ned eller balansere det nye uttrykket.
Dette var enklere enn jeg hadde forespeilet meg. Lett å jobbe med alene.
For å slippe den omtalte kløen og svien tok jeg enkle forhåndsregler. Engangshansker tapet til overgangen av ermene. Null kløing etterpå... :D


Satte røret i skrustikka og målte meg inn 5 cm på begge eksosrørene så de blir like i enden. <br />Begynner med en liten innover brett og rett overlapp for så at begynne med retningen. <br />Jeg starter bakfra for å minimere at vinden skal ta tak i de åpne kantene.<br />Låser bandasjen med strips. Da er det ro og kontrol når spennbåndene skal på til slutt.
Satte røret i skrustikka og målte meg inn 5 cm på begge eksosrørene så de blir like i enden.
Begynner med en liten innover brett og rett overlapp for så at begynne med retningen.
Jeg starter bakfra for å minimere at vinden skal ta tak i de åpne kantene.
Låser bandasjen med strips. Da er det ro og kontrol når spennbåndene skal på til slutt.
Beklager..Fikk ikke snudd bildet. <br />La bandasjen i vann ca. 20 min før jeg startet og lot den ligge der under hele bandasjeringen.<br />Når jeg startet på retningen, prøvde jeg så godt jeg kunne å legge bandasjen kant i kant av den forrige overlappen. Det for at forhindre den ble tjukk og klumpete.
Beklager..Fikk ikke snudd bildet.
La bandasjen i vann ca. 20 min før jeg startet og lot den ligge der under hele bandasjeringen.
Når jeg startet på retningen, prøvde jeg så godt jeg kunne å legge bandasjen kant i kant av den forrige overlappen. Det for at forhindre den ble tjukk og klumpete.
Da var den ferdig bandasjert med et rimelig bra resultat.
Da var den ferdig bandasjert med et rimelig bra resultat.
Lakkerte endene med ovnslakk fra Fagvarme. Synes det ble en fin finish da de ble mere våpensorte/grå enn kullsvart.<br />Brukte sort blanke spennbånd, mulig jeg bytter dem med gull da resten av sykkelen er inne til nylakkering med evt. gulldetaljer  ;-)
Lakkerte endene med ovnslakk fra Fagvarme. Synes det ble en fin finish da de ble mere våpensorte/grå enn kullsvart.
Brukte sort blanke spennbånd, mulig jeg bytter dem med gull da resten av sykkelen er inne til nylakkering med evt. gulldetaljer ;-)
:f:
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by Erlend »

Heftig! Tanken om å bruke ovnslakk på eksos har aldri slått meg. Har bandasjen noen reell nyttefunksjon her, eller handler det mest om det visuelle uttrykket? :)
Keep the rubber side down!
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by Qonrad »

Det sies at man får bedre effekt ved at man øker hastigheten på eksosen, da den holder lengere på varmen.
Har hørt alt fra 5 til 15 hk mere...:D
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by chrissenator »

Qonrad wrote:Det sies at man får bedre effekt ved at man øker hastigheten på eksosen, da den holder lengere på varmen.
Har hørt alt fra 5 til 15 hk mere...:D
Har du kikket på RB Racing Exhaust?. Der står det litt knask om coating :-) Det er et stykke på vei før du ser noen reell effektøkning https://www.rbracing-rsr.com/exhausttech.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Uansett så gir wrapping et tøft bølle preg på biken, har selv et anlegg som skal wrappes :-) men ikke for effekt just plain look :-)
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by Qonrad »

Regner også med at det er akademisk. Derfor legger jeg heller ikke noe vekt på det.
Likte forresten "The mummy return" kommentaren..Spot on.. :D
Det er litt som man spør....svar strider i alle retninger.
Feks.: Silikonbehandle bandasjen etterpå pga fukt og skitt...Noen svarer "selvfølgelig" andre svarer "det må du aldrig finne på"..osv.. :shock:
Ofte er jo annbefalingene og råd ut i fra et produkt som de selv selger som de kamuflerer som "Tech tips"
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
Nalle
Posts: 255
Joined: 28 Mar 2010, 17:46

Re: Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by Nalle »

Ser bra ut det Qonrad 8-)
Tror finishen på pottene matcher godt hoien din :)
Ride Safe Ride Free-Nalle
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by chrissenator »

Det blir nok bra tøft, ser du har vert veldig nøye og fått det bra i alle bend :-)
Det er en lakk type som er beregnet til wrapping, den skal være veldig bra og gir en tett overflate, noe ala keramisk lakk som forsegler wrappingen og holder fargen. Det er mye brukt på turbo installasjoner - skal se om jeg finner en link. Den sprayet gjør også til at anlegget ikke "råttner" under wrappingen.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by chrissenator »

Fant den her
http://www.thermotec.com/products/12001 ... ating.html" onclick="window.open(this.href);return false;
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Qonrad
Posts: 558
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by Qonrad »

Takk takk og takk for linken.
Må nok prøve å få tak i tilsvarende her hjemme. Så fort det kommer til flytende varer under trykk blir det spesialfrakt på det, hvis de sender i det hele tatt.
Det går bra til slutt. Er det ikke bra, så er det ikke slutt.
User avatar
stein
Posts: 66
Joined: 10 Mar 2010, 17:26

Re: Bandasjering av eksos. Sånn gjorde jeg det.

Post by stein »

Ser veldig bra ut Qonrad, gleder meg til å se sykkelen ferdig lakkert :D

8-) Stein
FLSTC 1550
Post Reply

Return to “Eksos”