DOT 4 og DOT 5

User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

DOT 4 og DOT 5

Post by harleymann »

Er det noen som har erfaring fra bremse systemer som skal ha DOT5, men som det er fylt og brukt DOT4? Sliter med å få bremsene foran på en Dyna til å virke 100% hvor dette var gjort.
Jeg har tappet på best mulig måte det som var av DOT4, jeg har kjørt igjennom DOT5 for å skylde systemet. Men forsatt virker det som bremse pumpa har problem med å få "fraktet" med seg nok bremsevæske for å få bremse stempelet til å bevege seg nok.

Noen som har vært borti dette?


Knut
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: DOT 4 og DOT 5

Post by Assman »

Hei.
Dette burte du lese mer om før du sender sykkelen ut på veien igjen.
Jeg tror at dot 4 i et dot 5 system kan få gummi til å bli mykt.
Les her: http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_5" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan det være bremseslangene som sveller og ikke frakter kraften frem til stempelet lenger?
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: DOT 4 og DOT 5

Post by harleymann »

Takker Assman. Er liksom ikke så god på disse orginal og nye syklene, men dette var til god hjelp og stemmer egentlig med min oppfattelse av problemet. Selv om jeg ikke tror at det ligger i selve bremseslagene og tror at selve slangene er lik på begge systemene. Men det jeg føler og tror er at selve bremse stempele ikke frakter nok bremsevæse, og det stemmer jo hvis gummien her er mykt.

Da er det bare å overhalle systemet. jævla idioter som ikke leste på lokket......


Knut
User avatar
Lariat
Posts: 442
Joined: 10 Mar 2010, 17:43

Re: DOT 4 og DOT 5

Post by Lariat »

Kan ikke annet en å fortelle at eg har med stort hell skifta fra dot 5 til dot 4 uten at det har fott noen konsekvenser av den grunn spylte i gjennom med dot 4 og slik har eg brukt dot 4 i over 3 år nå uten problemer .
GRIP DAGEN FØR DEN TAR DEG 99%
User avatar
fxr-or-die
Posts: 9
Joined: 03 Jun 2010, 00:33

Post by fxr-or-die »

Da jeg fikk bluppen min satt det doble bremseskiver på, men bremsereservoaret var for single disc. Bremsene var som skumgummi :-) Fikk på rett reservoar så var alt som det skulle igjen

Posted with TouchBB on my iPhone
User avatar
fkjolner
Posts: 16
Joined: 01 Aug 2010, 20:55

Re: DOT 4 og DOT 5

Post by fkjolner »

Hvis noen lurer, og det er jo mulig, så vet jeg av erfaring at dot 4 i en beholder med dot 5 reagerer med hverandre å blir grått og ugjennomsiktig.

så da var det ikke dot 4 i fra før den beholderen likevel. :-(
User avatar
Retroboy
Posts: 136
Joined: 10 Mar 2010, 08:45

Re: DOT 4 og DOT 5

Post by Retroboy »

Har akkurat hatt samme problem og erfaring, det er som det blir sagt her at feil DOT får gummien til å svelle og blir dett ille nok sá kommer det til slutt en bul på slangen og kraften forsvinner. Det skal ganske lite feil DOT veske som skal til før man får problemer, kansje ikke i dag eller de neste månedene, men problemer blir det til slutt av det. Har brukt en spritbasert veske som jeg kjørte igjennom systemet og som kvittet meg med allt av rester, men overhaling må til på ett eller annet tidspunkt uansett hvis man skal vêære på den sikre siden
User avatar
FLHTCU
Posts: 34
Joined: 12 Aug 2010, 21:41

Re: DOT 4 og DOT 5

Post by FLHTCU »

hvorfor er det om å gjøre å bruke en bremseveske som trekker mere vann? hvor mange her er det som bytter bremseveske hvert år?

dot 5 er silikonbasert og mye bedre å bruke. lett å se på den lilla fargen den har. Den må også byttes etterhvert men har ikke evnen til å trekke til seg kondens på samme måten. grums i bremsesystemet er vel stort sett eneste grunn til å bytte.
DOT 5 må IKKE forveksles med DOT 5.1 som er alkoholbasert som alt annet. Bare DOT 5 er silikonbasert.
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: DOT 4 og DOT 5

Post by Jan-Ivar »

det spilel rvel iten role egentelig hvilken bremsevæske men har da des tortsett gjør samme jobben. problemet med DOT 4 og 5,1 er at de er hygroskopiske og tiltrejkker eg vann.
vannet forsårsaker ryust i calippere og hoved pumper oig selvfølgelig synker bremsevæskas koke punkt.

det er en enkel å gei sak å skifte bre,msevæske på motorsykklen. derfoir bør detet gjølres hvert år. skifter selv på bilen annet hvert. år
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
Toro
Posts: 641
Joined: 09 Mar 2010, 21:48

Re: DOT 4 og DOT 5

Post by Toro »

I følge manualen skal sykkelen min ha DOT5 (01 Fat boy). Da jeg sugde ut væska fra reservoaret var den gul orange. Spørsmålet er da: Er alle DOT5 bremsevæsker lilla eller er det forskjell på produsentene :?: Hvis ikke har den forige eieren hatt på feil væske og sykkelen har blitt kjørt med feil væske 3-5 år. Har ikke merka noe til at bremsene er noen dårligere. Har nå byttet til DOT5 (lilla). Håper da at DOT5 kommer i flere farger. Noen som veit :?:
01 Fat Boy stage 1 SEST
Post Reply

Return to “Bremser o.l.”