Dårlig forbrems

Post Reply
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Dårlig forbrems

Post by Assman »

På Panhead'en jeg nå har skaffet meg er det tilnærmet null effekt på forbremsen.
Vel, ikke null, men veldig dårlig.
Jeg klarer ikke å skyve sykkelen fremover hvis jeg står stille å bremser, men i fart føles det ikke så bra.
Systemet består av en orginal Harley Davidson caliper, den som stod på springermodellene fra 1987(?) og håndpumpe fra Performance Machine.
Det føles ikke som om det er luft i systemet.
Min teori er at montøren (en av de forrige eierne) har montert springergaffel med ferdig montert skive og caliper.
Siden det var trommelbrems på denne orginalt har vedkommende kjøpt første og beste håndpumpe og montert denne uten å tenke på om disse to komponentene passer sammen. Jeg tror stempelet i håndpumpen er mindre en stempelet i caliperen og dermed ikke klarer å presse ut bremseskivene med fult kraftutslag.
Jeg klarer ikke å finne data på noen av komponentene.
Er det noen som kjenner til stempelstørrelsene i disse komponentene?
Eller er eneste måten å finne ut av dette på å demontere og måle selv?
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
harleyhaug
Posts: 48
Joined: 26 May 2010, 21:30

Re: Dårlig forbrems

Post by harleyhaug »

Hallo!

Mener å huske at man skal ha 17 mm stempel på pumpa for enkel calipter og 14 mm for 2 .
Iallefall de målene ISR bremsene er oppgitt i.. Perfomance machine leverer pumper både for enkel og dobbel skive men mener nesten at pumpene er merket med str. under eller noe.... ikke sikker.


Tommy
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Dårlig forbrems

Post by Assman »

harleyhaug wrote:Hallo!

Mener å huske at man skal ha 17 mm stempel på pumpa for enkel calipter og 14 mm for 2 .
Iallefall de målene ISR bremsene er oppgitt i.. Perfomance machine leverer pumper både for enkel og dobbel skive men mener nesten at pumpene er merket med str. under eller noe.... ikke sikker.


Tommy
Ja, det stod tydelig merket på huset, det var bare å se etter :roll:
De er 5/8" som er 16 mm.

På caliperen står det ingenting.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Dårlig forbrems

Post by Jan-Ivar »

har sjekket litt dette selv da jeg har planer om å bygge om til dobble skiver foran på min gamle FX.
fra 72-81 modell finnes det så vidt jeg kan se bare originale pumper med 3/4 diameter.
fra 82-83 mod finnes det 3/4 diameter for dual disc modeller
84-95 finnes finnes 5/8 diameter for singel disc models
85-95 finnes 11/16 for dual disc modells
det dukker også opp en pumpe med 9/16 diameter som gåpr fra 82/95 men her finner jeg ikke noe om singel eller dual disc

fra 1996-2010 finnes 11/16 diam for dual disc models og
9/16 dia for singel disc models

så det er litt å velge på. i og med at du har en 87 mod calipper burde det jo funke med 5/8 da det er dette som ble levert
på sykkel med singel disc i denne perioden.

original bremsene på Harley har vel ikek akkurat fått gode kritikker opp igjenom årene.
kanskej et bytte til en etetrmarkeds calipper vil hjelpe og å bytte ut eventuelelr originale gumminslanger med metal ompsunne slanger.
har selv bytta ut original gummislanger med metal omspunne både på bil og motorsykkel med godt resultat
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Bremser o.l.”