Beste materiale å lage bremseskiver av?

User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by kane »

Må ha ei ny skive til bussen da den som fulgte med forhjulet jeg kjøpte ikke matcher hjulet. Siden ei sånn skive koster ei bøtte med penger og jeg likevel må endre finish på den ser jeg ikke helt noen grunn til at jeg ikke skulle kunne lage min egen i stede og lurer da på om noen har peiling på hva som er det beste materialet å lage sånt av. Jeg vet at keramikk og karbon er på topp nå men jeg tenkte ikke å dra den så langt :P
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by chrissenator »

Dreie din egen bremseskive?
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by Jan-Ivar »

rustfritt bør vel funke.
fin ett firma som har tilgang på vannskjærer. da kan du designe din egen skive.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by kane »

Har både vann og laser skjæring "rett rundt hjørnet" og en kompis som er god på Autocad og syns det er gøy å holde på med så det har blitt noe custom oppigjennom ;)
Kalipperfester, senkeblokker, setebunner, tankpanel, skjermstag, bagasjebrett osv osv, men sålangt ikke bremseskiver :p
Rustfritt ja, hvilken kvalitet? Vil 304 funke bedre enn 316 eller 321? Hva med iconel eller hardox, vil det virke mot sin hensikt eller er hardere = bedre?
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by Jan-Ivar »

spør du meg så spør jeg deg. hvilken kvalitet er ikke enkelt.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by chrissenator »

kane wrote:Har både vann og laser skjæring "rett rundt hjørnet" og en kompis som er god på Autocad og syns det er gøy å holde på med så det har blitt noe custom oppigjennom ;)
Kalipperfester, senkeblokker, setebunner, tankpanel, skjermstag, bagasjebrett osv osv, men sålangt ikke bremseskiver :p
Rustfritt ja, hvilken kvalitet? Vil 304 funke bedre enn 316 eller 321? Hva med iconel eller hardox, vil det virke mot sin hensikt eller er hardere = bedre?

Kan du herde den skiven?. Hvis du ikke herder den skikkelig så vil den fungere ekstremt dårlig, hardere er bedre men den skal ikke bare herdes sånn hip som hap. Den skal være knallhard utenpå men seig inni, den skal tåle å bli glovarm uten å miste egenskapene den har også å bli bråkjølt og fremdeles tåle påkjenningen uten å sprekke, gi seg eller utvide seg noe særlig.

www:
Motorcycle discs are usually stainless steel. As a way of avoiding thermal stress, cracking and warping, the disc is sometimes mounted in a half loose way to the hub with coarse splines. This allows the disc to expand in a controlled symmetrical way and with less unwanted heat transfer to the hub.

Stålkvalitet: http://www.jfe-steel.co.jp/en/research/ ... 012-11.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det aller meste kan lages men akkurat bremseskiver er en litt annen historie, det er et bra skummelt prosjekt du begir deg ut på.
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
kane
Posts: 309
Joined: 23 Mar 2010, 14:44

Re: Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by kane »

Alt går og ikkeno er farlig :D
Så lenge jeg vet herdingsgraden har jeg flere steder jeg kan få herdet, bla yrkesskolen.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by chrissenator »

kane wrote:Alt går og ikkeno er farlig :D
Så lenge jeg vet herdingsgraden har jeg flere steder jeg kan få herdet, bla yrkesskolen.

Jo ja du får prøve forsiktig, finnes ikke noe mer spennende i fart enn en bremseskive som kan . . . . . :roll: :D
Det går som det går, du har ihvertfall kurant info om kvaliteten på stålet :D
To Sportstere er dobbelt så gøy
User avatar
tutte
Posts: 1591
Joined: 09 Mar 2010, 20:01

Re: Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by tutte »

Jeg hører folk si at rustfritt er glattere så man ikke får samme bremseeffekt
Man skal ikke plage andre
man skal være grei og snill
og forøvrig kan man gjøre som man vil.
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Beste materiale å lage bremseskiver av?

Post by chrissenator »

tutte wrote:Jeg hører folk si at rustfritt er glattere så man ikke får samme bremseeffekt

Kan det komme av at det brukes klosser til ordinære skiver?. Det er jo bare blitt flere og flere kvaliteter å velge i blandt bremselosser, organic, sintered, osv.
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Bremser o.l.”