Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

User avatar
Pip-Pip
Posts: 45
Joined: 19 Mar 2010, 18:13

Re: Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

Post by Pip-Pip »

Sitter og "blar" litt i gamle tråder.
Ser at man etterspør spesialverktøy for utvendige torx og splines.
I stedet for å gå til innkjøp av evt. dyre spesialverktøy...
Passer det ikke med å bruke den lukkede enden av en fastnøkkel eller en kopp + skralle i tilfeller som dette?
Jeg har iallefall brukt det både på bil og sykkel med stort hell.
D.I.L.L.I.G.A.F.
B.I.B.L.E.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

Post by Erlend »

Mjo, det kan du nok i mange tilfeller. Men husk at du øker slitasjen både på verktøy og emne når du bruker verktøy som ikke passer helt. Om skruen sitter hardt (f. eks. om den er locktitet) risikerer du å runde av hodet på den om nøkkelen du bruker er for stor eller ikke griper skikkelig i alle kontaktpunktene. Og når du sitter der med en skrue med rundt hode hjelper det ikke å løpe ned på burtema for å kjøpe det verktøyet du burde brukt hele tiden - da er skaden allerede skjedd, og du må fram med spesialverktøy. Snakker jeg av erfaring? Jepp.
Keep the rubber side down!
User avatar
chrissenator
Posts: 1741
Joined: 13 Mar 2010, 23:28

Re: Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

Post by chrissenator »

Erlend wrote:Mjo, det kan du nok i mange tilfeller. Men husk at du øker slitasjen både på verktøy og emne når du bruker verktøy som ikke passer helt. Om skruen sitter hardt (f. eks. om den er locktitet) risikerer du å runde av hodet på den om nøkkelen du bruker er for stor eller ikke griper skikkelig i alle kontaktpunktene. Og når du sitter der med en skrue med rundt hode hjelper det ikke å løpe ned på burtema for å kjøpe det verktøyet du burde brukt hele tiden - da er skaden allerede skjedd, og du må fram med spesialverktøy. Snakker jeg av erfaring? Jepp.

Hear! Hear!, nøkkeltips for velykket resultat, rette verktøyet er halve jobben...
To Sportstere er dobbelt så gøy
Post Reply

Return to “Bremser o.l.”