Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

Post by Scirocco »

Har jernhesten på dekkveksted for å legge om til nye dekk. For å få av bakhjulet må de vist løsne bremsekalipteren. Her sitter det etter hva de forklarer en "omvendt torx". Den ligner vist litt på en låsemutter som BMW felger har.

Er det noen som aner hva dette kan være. De har aldri sett denne før på dekk og felg.
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

Post by Per-øivind »

Hvis det er det jeg tror du mener, kan du bruke en 12 kant pipe på den.
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

Post by Erlend »

Omvendt torx er det som på engelsk heter "external torx", altså en torx-skrue med et hode som ser ut som en litt stor torx-bit. Du trenger en torx-pipe for å løsne denne. Men jeg tror ikke det er det de har funnet på sykkelen din - jeg tror kanskje det de sitter med er en såkalt "spline", altså en tolvkantskrue. Slike kryr det nemlig av på sykkelen min. Løsningen er her muligens en spline-pipe. Har de det på Burtema? Aner ikke.
40px-Screw_Head_-_Spline.svg.png
40px-Screw_Head_-_Torx.svg.png
Keep the rubber side down!
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

Post by Bernt »

Det skal ikke være nødvendig å løsne kalipterne, dersom de ikke har grodd fast.
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Post by Scirocco »

Måtte ned å ta en titt hos Dekk Og Felg. Det viser seg at Erlend har rett. Det er den øverste av de to bildene.

Kalipteren/ bremseskiven er så stor at de ikke får av hjulet uten å fjerne denne. Men etter litt leting i skuffer og gamle verktøyskap fant vi rett verktøy.

Tusen takk for hjelpen fra dere alle. Det bare viser hvor fantastisk dette forumet er takket være hjelpsome brukere. :-)
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Post by Scirocco »

Fant ut at det går an å legge ut bilder med iPhone :-)
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Post by Scirocco »

Skruene:
User avatar
harleymann
Posts: 532
Joined: 09 Mar 2010, 20:18

Re: Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

Post by harleymann »

Husk at et dekkverksted egentlig ikke har lov å demontere og montere bremser på en motorsykkel.

Knut
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Trenger raskt svar på spørsmål om spesialverktøy.

Post by Assman »

Erlend wrote:Omvendt torx er det som på engelsk heter "external torx", altså en torx-skrue med et hode som ser ut som en litt stor torx-bit. Du trenger en torx-pipe for å løsne denne. Men jeg tror ikke det er det de har funnet på sykkelen din - jeg tror kanskje det de sitter med er en såkalt "spline", altså en tolvkantskrue. Slike kryr det nemlig av på sykkelen min. Løsningen er her muligens en spline-pipe. Har de det på Burtema? Aner ikke.
40px-Screw_Head_-_Spline.svg.png
40px-Screw_Head_-_Torx.svg.png
Dette har de på Biltema og på Thorshov Bilrekvisita. I Norge kalles det tolvkant skrue.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Scirocco
Posts: 53
Joined: 21 Mar 2010, 13:32

Post by Scirocco »

@harleymann. Det var derfor de måtte gjøre det på denne måten. De kunne ha koblet fra bremseslangen og latt kalipteren sitte. Men da hadde de måtte fikle med bremsene i ettertid.
Post Reply

Return to “Bremser o.l.”