Frambremsen lugger.

Harleyboy
Posts: 60
Joined: 08 May 2010, 17:11

Frambremsen lugger.

Post by Harleyboy »

Er det noen som har et tips?
Byttet til nye 4 stemplede bremsecalipere og ny machende sylinder. Gode greier. :)
Fylte bremsevæske og luftet som seg hør og bør.
Når jeg nå kjører og skal bremse, så oppfører bremsesylinderen seg som om det er luft, d.v.s. at jeg må pumpe for og få effekt.
Lufting igjen, men det hjelper ikke.
Da jeg har pumpet opp bremsekraften så lugger det i bremsene. Kniper til, slipper, kniper til igjen, slipper og kniper til.(sån går no dagan) Dette uten at jeg endrer trykk på hendelen.
Mer lufting(ingen luft kommer ut) sjekker om det er kast i skivene, som er helt nye. Kast i skiven på ca 0,01mm. Det er så lite at jeg ser bort fra kast i skiven teorien.
Spør igjen om det er noen som har et godt tips?
I'm the happy guy. :-)
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Frambremsen lugger.

Post by DaddyCool »

Du har fylt med rett type bremsevæske?
Male masculine icon...athletic godlike clone
Harleyboy
Posts: 60
Joined: 08 May 2010, 17:11

Re: Frambremsen lugger.

Post by Harleyboy »

Lurer på om ikke det stod noe om Dot4 siliconvæske fra H-D.
Skal hjem fra jobb i morgen, og skal sjekke med engang jeg kommer hjem. :D
Vil gal væske kunne gi slik oppførsel?
I'm the happy guy. :-)
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Frambremsen lugger.

Post by DaddyCool »

Ved å blande ulike DOT grader (kan det være blande DOT 4 med DOT 5!?) får man gelelignende tilstander i slangene og dette er ikke bra. Var det første jeg ville sjekket.
Male masculine icon...athletic godlike clone
Harleyboy
Posts: 60
Joined: 08 May 2010, 17:11

Re: Frambremsen lugger.

Post by Harleyboy »

Vet med 100% sikkerhet at det ikke er blandet Dot'er. (høres stillig ut når en sier den settningen.) :err:
I'm the happy guy. :-)
User avatar
DaddyCool
Posts: 755
Joined: 09 Mar 2010, 18:30

Re: Frambremsen lugger.

Post by DaddyCool »

:klappe:

Sjekk friksjon mellom klosser og skive. Treffer klossene rett på skiven?
Male masculine icon...athletic godlike clone
Harleyboy
Posts: 60
Joined: 08 May 2010, 17:11

Re: Frambremsen lugger.

Post by Harleyboy »

Klossene treffer rett og likt, calipterene står rett i forhold til skivene. Ingen luft i T koblingen under krona.
I'm the happy guy. :-)
User avatar
Per-øivind
Posts: 467
Joined: 10 Mar 2010, 21:10

Re: Frambremsen lugger.

Post by Per-øivind »

Hvis du har brukt DOT 5 så kan den ha en svampende effekt.
User avatar
Messiah
Posts: 181
Joined: 10 Mar 2010, 10:45

Re: Frambremsen lugger.

Post by Messiah »

.......det høres forsåvidt ut som luft.......men har du prøvd å rense skiva med breakclean og gått over klossene med sandpapir? De fleste klosser skal "renses" med sandpapir før de settes inn pga at de trekker olje fra plastikken de ofte ligger i....det er også fort gjort at det sniker seg litt olje eller bremseveske på skiva og når det bremses med dette gir det klossene en glassering.....prøv en rens/slip å se om det kan ha effekt=) du kan jo gjerne rense stemplene med litt tynn olje(spray) med det samme klossene er ute, å se om de er trege....
.....hmmmmm.....har du forresten bremsesystem som skal luftes både fra kaliper og fra ekspansjonskammer kanskje?.......da kan det legge seg luft i midten av slangelengden......dette får du bort ved å fylle den ene sprøyta helt og den andre sprøyta litt.......og kjøre hele systemet igjennom fra hver side ett par ganger!(det skal alltid være litt igjen i sprøyta som tømmes før den låses!)
Tjurrupyntn Karsk Å Køstøm
89` Hugger , soinnskrudd, sliten å schtøgg.
Harleyboy
Posts: 60
Joined: 08 May 2010, 17:11

Re: Frambremsen lugger.

Post by Harleyboy »

Case closed. :idea:
Det var forlite vandring på hovedsylinderen. Det vil si at den ikke gikk tilbake til null, hentet derfor ikke ny veske til bremsingen.
Akk så enkelt, men det handlet kun om en millimeter. ;)
I'm the happy guy. :-)
Post Reply

Return to “Bremser o.l.”