Iridium plugger.

Alt det andre
Post Reply
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Iridium plugger.

Post by Sandman »

Kom over denne annonsen på fb: http://www.motornetexpress.com/pulstars ... cycles.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som har prøvd disse?

Synes jo det i utgangspunktet høres usansynlig ut at disse pluggen skal gi så mye mer ytelse, men jeg kan jo selvfølgelig ta feil. Det er jo en kjent sak at det fra tid til annen blir lansert tennplugger som skal være revolusjonerende, men disse har jo tidliger forsvunnet like fort som de har dukket opp.
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Iridium plugger.

Post by Assman »

Det er ikke noe magisk med tennplugger med elektrode av Iridium.
Hele hemmeligheten bak en god gnist er at elektroden klarer å beholde sin opprinnelige form så lenge som mulig.
Elektroden blir utsatt for ekstremt høye temperaturer og har gjennom tidene hatt en stert tendens til å erodere under bruk.
Man får best gnist fra en spiss elektrode, men en elektrode med spiss ville bli butt etter sekunder. Dermed benytter de den nest beste formen, en elektrode hvor gnisten går ut på ett av hjørnene på en firkantet avslutning. Denne formen har også en tendens til å erodere og bli rund eller butt. Derfor har man eksperimentert med forskjellige materialer i elektroden opp igjennom tidene. Iridium er bare ett av disse materialene. Alt for å få en elektrode som beholder formen med spisse kanter så lenge som mulig.
Å betale ekstra for disse er vel litt unødvendig da det for alt jeg vet kan være Iridium i den vanlige pluggen du kjøper på bensinstasjonen.
Livet er en dans på roser........barbeint
Sandman
Posts: 561
Joined: 09 Mar 2010, 23:38

Re: Iridium plugger.

Post by Sandman »

Takker for flott forklaring, Assman. :D

Men er det reelt at denne pluggen kan øke efekten med opp til 6% slik som det står i denne annonsen?
Ride safe, live free.
2002 Deuce m. PCIII, 4" forlenget front m 5 gr. rake. SE II slipons +++
User avatar
Assman
Posts: 278
Joined: 10 Mar 2010, 09:09

Re: Iridium plugger.

Post by Assman »

Det kommer jo an på hva slags plugg man sammenligner med.
Det kan jo hende at man kan få dette til å stemme hvis man sammenligner to pluggtyper som begge har gått 30.000 km, hvor den ene er av iridium og den andre av en metall som ikke holder like bra og hvor elektroden har degradert mer en iridiumelektroden.
Med to nye pluggertyper med elektrode av forskjellige, men allikevel gode metaller i elektroden, tror jeg ikke det vil utgjøre noen forskjell. Men jeg legger vekt på "tror", jeg ingen ekspert på området.
Jeg tror det er mye viktigere å passe på at man har riktig åpning mellom elektroden og selve plugghodet.
Hvor mange av oss sjekker det når man setter i en ny plugg?
Ikke jeg i vertfall.
Livet er en dans på roser........barbeint
User avatar
Tom Eikemo
Posts: 95
Joined: 14 May 2010, 16:19

Re: Iridium plugger.

Post by Tom Eikemo »

Prisen var jo ikke så avskrekkende høy, ikke mer enn ett par originale NGK hos HD-forhandler. Er ingen ekspert på dette jeg heller, men tror ikke du får noe bedre ytelse av tennpluggene. Skal du kjøpe en iridium-plugg her til lands må du sikkert ut med 2-300 kr stk. Har aldri hørt noen skryte av tennpluggene sine heller :-) Med tanke på den tynne senterelektroden er det nok viktigere og sjekke at det er riktig åpning på denne enn på en ordinær plugg. Som du ser i testvideoen så måtte de kjøre sykkelen i 30 min får å få gode resultater med "Superpluggen". Ingen info om sykkelen var varm eller kald med standardpluggene. Forbrenning og ytelse forandrer seg ved økende temperatur, så jeg synes ikke testen selger så godt. Kjøp ordinære plugger du, juster åpningen på disse og bruk heller mellomlegget på andre ting.
Tom Eikemo
2004 FXSTBI Nighttrain
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”