Startproblemer

Alt det andre
Post Reply
User avatar
BaYaZ
Posts: 2
Joined: 26 May 2010, 00:16

Startproblemer

Post by BaYaZ »

Har litt startproblemer med min 06 Sportster.

Når jeg forsøker å starte så hører jeg starter slår inn, men går ikke rundt.

Har forsøkt en del.

Tenkte kansje at det var en dårlig kontakt et sted så har skrudd opp hoved kabel fra bateri og ned til solenoid, og den som da går videre til selve starteren, for å rense / pusse kontaktene.
Samme med jordingen.

Det går også en tynn grønn ledning inn på solenoid, som jeg går ut fra er for å få den til å slå inn, målt spenningen på denne, og det virker bra.Forsøkte også å ta denne av, da slår ikke starteren inn.

Har forsøkt å ta en kabel direkte fra bateriet og ned til starteren, da går starteren rundt, har også forsøkt det når jeg trykker på startknappen (da slår jo solenoid inn), starteren går da også rundt uten å dra med seg "motor"

Lyset på sykkelen slukker ikke, og instrumentlampene blir ikke betydlig svekket så gå ut fra at bateriet er ok.

kjørte i regn før jeg satte den i garasjen for 14 dager siden..

Noen som kan ha en anelse på hva som er galt?
Kan det være defekt solenoid?
/ Bayaz

06 Sportster 1200
Harleyboy
Posts: 60
Joined: 08 May 2010, 17:11

Re: Startproblemer

Post by Harleyboy »

Høres ut som solenoiden din har tatt kvelden.
Kan være den er noe treg i sleiden.
Mulig du kan åpne og smøre, men du har 5 år reklamasjonsrett på en sånn del vil jeg tro.
I'm the happy guy. :-)
User avatar
Bernt
Posts: 258
Joined: 13 Mar 2010, 19:44

Re: Startproblemer

Post by Bernt »

Dersom starter drar rundt uten å dra motor, kan det være startgiret som er slitt. Det er å finne på akslingen som går inn i ytere deksel på primæren, hvor også drevet som skal drive belt eller kjede er montert.
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Startproblemer

Post by TCB »

Den tynne grønne ledningen kommer fra startknappen på styret.
Det er den som gjør at solenoiden slår inn og at startmotoren går rundt.
Jeg hadde dårlig kontakt i tenningslåsen, og fikk bare et klikk på startmotoren når jeg prøvde å starte.
Prøv å mål spenningen på den røde tykke kabelen bak på startmotoren.
Og se om spenningen faller når du trykker inn startknappen, gjør den det har du dårlig kontakt en plass.
Du kan også prøve å koble en kabel direkte fra + på batteriet til + på startmotoren (den tykke røde kabelen)
Virker det nå er det dårlig kontakt en plass, og virker det ikke er startmotoren defekt.
Pass på så du ikke kortslutter noe når du gjør dette, og husk å slå på tenningen når du tester med startknappen.
Hadde selv et spenningsfall på 1,5 volt på startmotoren, og det var nok til at den ikke ville dra rundt.
Skiftet tenningslås (Ebay ny lås med 2 nøkler ca 200kr ) og alt var iorden igjen.
Det kan selvfølgelig også være andre plasser det er dårlig kontakt.

Hvis du er godt kjent med sikringsboksen på sykkelen, så går det ann å laske + en direkte over på sikringene.
Da kobler du ut tenningslåskretsen, og går direkte med + til alle forbrukerne på sykkelen.
Litt vanskelig å forklare dette i ord, men det er slik de gjør de som stjeler HD.

Knut
User avatar
BaYaZ
Posts: 2
Joined: 26 May 2010, 00:16

Re: Startproblemer

Post by BaYaZ »

Takk for svar..

Har lært mye om hvodan dette virker osv.. :)
Og har løst problemet.. To bank med hammeren og alt er i orden.. hehe..
Må ha vært noe støv/dritt på kontaktflatene ville jeg tro..

Virker hvertfall hver gang nå.. Så får vi se hvor lenge da.. :)

God Sommer.. :)
/ Bayaz

06 Sportster 1200
User avatar
Jan-Ivar
Posts: 1547
Joined: 21 Jun 2010, 21:33

Re: Startproblemer

Post by Jan-Ivar »

da bør du nok nappe ut startmotoren i løpet av vinteren å få den sjekket.
A modest beginning starts With the singel blow of a horn.
100%er
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”