Moment bolter

Alt det andre
Post Reply
User avatar
Oilhead
Posts: 18
Joined: 27 Dec 2010, 10:30

Moment bolter

Post by Oilhead »

Hei!
Kjøpte en verksted manual til sykkelen. Når det står oppgitt moment for tildragning er det to verdier, feks 6,0-8,0Nm. Hva betyr dette, hva gjelder?
Det jeg tror er at laveste moment er ved sjekk om skruer er festet, rører de seg ikke ved dette momentet er de OK. Dersom de beveger seg løsnes de og dras til høyeste moment. Forstått riktig?

Er vant til at kun tildragningsmoment er oppgitt.
Oilhead
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Moment bolter

Post by Erlend »

jeg ville vel tolket det dithen at riktig moment ligger mellom disse to ytterverdeiene, altså at 5,9Nm er for lite og 8,1Nm for mye, mens alt imellom er ok.
Keep the rubber side down!
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Moment bolter

Post by Coldman »

Iflg min servicemaunal (org HD) har dere rett begge to. Sånn omtrendt i alle fall.
Momentet skal, som Erlend sier, ligge mellom de to verdiene. Jeg bruker forresten stort sett laveste verdi.

Når det gjelder kontroll, står det...
Still nøkkelen på laveste verdi og trekk til. Dersom bolten eller mutteren ikke rører seg før nøkkelen klikker, er momentet ok. I motsatt fall, dra til med et moment som ligger mellom de to verdiene.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
TCB
Forumsponsor 2015
Forumsponsor 2015
Posts: 598
Joined: 10 Mar 2010, 21:34

Re: Moment bolter

Post by TCB »

Etter hva jeg forstår, så skal du dra til alle boltene på f.eks samme deksel til først 6,0Nm på alle.
Og så en runde til på 8,0 Nm, dette gjøres for å ikke dra til dekselet skjevt og utgjevne trykket.
Og man skal også dra til et deksel eller topp fra midten og ut i krysstildraging.
Altså det er ikke bare å begynne på en bolt, og fortsette en runde rundt.
Det ble kanskje litt rotet skrevet dette, men prøv å forstå det likevell. :shit:

Knut.
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Moment bolter

Post by Coldman »

TCB wrote:Etter hva jeg forstår, så skal du dra til alle boltene på f.eks samme deksel til først 6,0Nm på alle.
Og så en runde til på 8,0 Nm, dette gjøres for å ikke dra til dekselet skjevt og utgjevne trykket.
Og man skal også dra til et deksel eller topp fra midten og ut i krysstildraging.
Altså det er ikke bare å begynne på en bolt, og fortsette en runde rundt.
Det ble kanskje litt rotet skrevet dette, men prøv å forstå det likevell. :shit:

Knut.
Ja, man må ikke finne på å dra til for fullt med en gang - men dette står jo også i manualen. Likevel står det at momentet skal ligge MELLOM de to verdiene. Ikke at man først skal dra til på laveste og deretter på høyeste. Mekanikeren hos HD Vestfold sa at han alltid brukte laveste verdi eller ned mot laveste verdi. Da øker vel sjansen for at gjengene lever lengre...

I manualen står det også hvordan kryssingen skal gjøres.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Oilhead
Posts: 18
Joined: 27 Dec 2010, 10:30

Re: Moment bolter

Post by Oilhead »

OK

Skjønner at det ikke er bare jeg som har lurt på dette. Jeg tolket det slik at laveste verdi brukes til kontroll av bolter ved service el l., mens høyeste verdi er monterings verdi.
Er vant til at kun en verdi er oppgitt i orginale manualer for andre merker, dermed ble jeg litt usikker.
Oilhead
User avatar
Coldman
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2010, 13:05

Re: Moment bolter

Post by Coldman »

Her er sekvensen for "krysstildragingen" for mitt primærdeksel. Kanskje ikke like logisk selv om man vet at man bør krysse...

Image

Uten manual ville jeg neppe fulgt akkurat den sekvensen dersom jeg skulle montere.
Coldman
2008 Dyna Street Bob FXDB
1956 Harley FL 621 Chopper
User avatar
Erlend
Grunnlegger
Grunnlegger
Posts: 1747
Joined: 08 Mar 2010, 08:56

Re: Moment bolter

Post by Erlend »

TCB wrote:Etter hva jeg forstår, så skal du dra til alle boltene på f.eks samme deksel til først 6,0Nm på alle.
Og så en runde til på 8,0 Nm, dette gjøres for å ikke dra til dekselet skjevt og utgjevne trykket.
Og man skal også dra til et deksel eller topp fra midten og ut i krysstildraging.
Altså det er ikke bare å begynne på en bolt, og fortsette en runde rundt.
Det ble kanskje litt rotet skrevet dette, men prøv å forstå det likevell. :shit:

Knut.
Såvidt jeg husker skulle mutrene som fester eksosanlegget til sylindrene også strammes i flere steg; først skulle øvre mutter monteres og strammes med fingerene, så nedre med et moment som var så lavt at jeg trodde det var en trykkfeil (1-2Nm, om jeg ikke husker feil) så øvre til ca 8 og så nedre til det samme. Verdiene for Softail 04 og opp er noe høyere, forresten.
Keep the rubber side down!
Post Reply

Return to “Diverse teknisk”